آینه جم: ظاهرا زمستان بنای جبران کم بارشی پاییز بوشهر را دارد، طوری که طی چند سامانه بارشی که از دی ماه شروع شده، رکورد بارش در استان را جابجا کرده است.

به گزارش اینه جم؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای بوشهر می گوید: میانگین بارندگی این استان تاکنون 280 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد افزایش نشان می‌دهد.

عبداللطیف عباسی نژاد اظهار کرد: در بارندگی ۲ سامانه بارشی اخیر، چهار سد کوچک استان شامل سد تنگ ارم، قیزقلعه، ارغون و بند سنا سرریز شده و به علت توالی زمانی مناسب بارش‌ها، تاسیسات آبی استان عملکرد مناسبی در زمان وقوع سیلاب‌ها داشته اند.

وی افزود: سد تنگ ارم با حجم مخزن ۴.۲ میلیون مترمکعب که در بارش‌های قبل نیز آبگیری مناسبی داشت، هم اکنون سرریز شده است تا نگرانی بابت تامین آب شرب بخش ارم به حداقل برسد.

وی افزود: سد ارغون در محدوده شهر کلمه نیز با حجم مخزن ۱.۸ میلیون مترمکعب برای دومین بار پیاپی سرریز کرده است، این سد قابلیت تامین آب شرب شهر کلمه را دارد و پروژه خط انتقال آب آن توسط شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در حال انجام است.

عباسی نژاد با اشاره به دیگر سازه های آبی استان بوشهر گفت: سد قیزقلعه و بند سنا در شهرستان دشتی با مجموع حجم مخزن ۴.۲ میلیون مترمکعب به آبگیری ۱۰۰درصدی رسیده اند.

وی سد رییسعلی دلواری را مهم ترین سد استان بوشهر نامید و اظهار کرد: با آبگیری انجام شده در سامانه‌های بارشی اخیر، حجم ذخیره مخزن سد رئیسعلی دلواری به ۳۹۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

عباسی نژاد یادآور شد: با وجود آبگیری انجام شده، کماکان ۴۳ درصد از مخزن این سد خالی است و امید می‌رود با تکمیل آورد رودخانه شاپور در بارندگی‌های اخیر و همچنین بارندگی‌های احتمالی پیش رو، این کسری نیز به حداقل ممکن برسد.

اینفوگرافیک: فریده جعفری زاده

[کد خبر:AJ40751]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب