• آینه جم؛ خبرنگاران این رسانه در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

???? نخست اینکه؛ برخی خبرها از نهایی شدن تغییر مدیرکل استاندارد بوشهر حکایت دارد. گویا گزینه مدنظر سازمان استاندارد نیرویی غیربومی است و در حال متقاعد کردن استان هستند. فعالان مرتبط با اداره کل استاندارد از جمله آزمایشگاههای همکار امیدوارند زمینه استفاده از کارشناسان توانمند بومی استاندارد در سمت مدیرکلی فراهم شود.

???? فاصله ازدواج تا فرزندآوری در استان بوشهر مطابق با میانگین کشوری است. مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر گفته: در استان بوشهر، میانگین فاصله بین ازدواج و فرزند آوری سه سال و چهار ماه است که آمار خوبی نیست.

???? شورای شهر برازجان، پیشگام شوراهای استان در رونمایی از سایت شفافیت شد.  در سایت اعلامی مصوبات شورا، اعضا و شرح وظایف کمیسیون‌ها، بودجه سالانه‌ و تعرفه عوارض شهرداری و پخش زنده جلسات در آن قرار دارد.

???? برخی از مسئولان و اعضای کمیته های هیات فوتبال استان بوشهر استعفا کرده اند. عملکرد محتشم در ریاست هیات فوتبال استان انتقادات زیادی را برانگیخته و استعفاهای اخیر در هیات فوتبال مرتبط با این موضوع ارزیابی می شود.

???? گفته می شود در روند انتقال بخشی از محصولات استان بوشهر به نمایشگاه جام جهانی قطر مشکلاتی ایجاد شده و مدتی از تخلیه این کالاها که عمدتا صنایع دستی استان بوده به قطر جلوگیری شد. مدیرکل میراث فرهنگی استان ضمن تایید این مشکل، گفته: با رایزنی های صورت گرفته و همکاری وزارت خارجه، مشکل تخلیه این محموله ها مرتفع شده است.

???? ایران تماشاگر بازی قدرت‌ها در میدان‌های گازی پارس جنوبی مبدل شده است. برداشت قطر از میدان مشترک پارس جنوبی با قراردادهای اخیر با شرکت های فرانسوی، آمریکایی، چینی و ایتالیایی روند صعودی می گیرد. در این شرایط مانع تراشان سرمایه گذاری خارجی در پارس جنوبی باید پاسخگوی این عقب ماندگی باشند.

???? تیم شاهین تابان که با خرید امتیاز شاهین شهرداری بوشهر فعالیت می کند، در لیگ 2 شرایط خوبی ندارد و با این وضعیت ممکن است منحل شود. ترک تمرینات تیم توسط بازیکنان به دلیل پرداخت نشدن مطالبات و عدم حضور حمید کللی قرد مدیر فنی تیم در تمرینات باعث شده این روزها شاهین تابان با 7 بازیکن تمرین کند. در ابتدای فصل هم شاهین عامری که به لیگ یک صعود کرده بود، امتیاز خود را به ماهشهر فروخت.

???? موسوی نژاد نماینده اسبق دشتستان در مجلس متنی را علیه فرماندار جم منتشر کرد و مدعی شد: «شنیده ها حکایت دارد که فرماندار بی تدبیر و نالایق شهرستان جم نسبت به معرفی نیروهای جویای کار دیگر نقاط استان بوشهر از جمله دشتستان را به عنوان غیر بومی دانسته و اجازه بکار گیریشان نمی دهد. تصریحا به استاندار و دیگر متولیان استان تذکر می دهم دست از بخشی نگری و رفتارهای تبعیض آمیز بردارند و بیش از این اعصاب و روان مردم استان بازی نکنند.»

???? با خبر شدیم حسین شیروانی از معاونت پژوهشی دانشگاه خلیج فارس استعفا کرده است. وی در متن منتشر شده، دلیل استعفای خود را فشارهای بیرونی به دانشگاه و همراهی وزارت علوم و دانشگاهها با این رویه دانسته است. پیش از این حجت پارسا نیز در اعتراض به حوادث اخیر از ریاست گروه اقتصاد دانشگاه خلیج فارس استعفا کرده بود.

???? 4 بازیکن تیم ملی فوتبال ساحلی از لیست اردوی پیش از مسابقات آسیایی خط خوردند. جدا از سعید پیرامون و محمد احمدزاده، دو بازیکن بوشهری شامل مصطفی کیانی و مسلم مسیگر جزو حذف شده ها هستند. تیم ملی فوتبال ساحلی ایران چندی پیش توانست در رقابتهای جام بین قاره‌ای افتخار بزرگی را رقم بزند و با شکست برزیل در فینال به قهرمانی این مسابقات برسد. اما بازیکنان تیم ملی به شکل های گوناگون دست به اقدامات اصطلاحا اعتراضی زدند از خوشحالی کوتاه کردن نمادین مو توسط سعید پیرامون تا عدم خوشحالی پس از گل و لحظه بالا بردن جام و... که به نظر می رسد خط خوردن این بازیکنان به دلیل این حواشی می باشد.

???? در روزهای اخیر اخبار و شایعاتی مبنی بر اعتراض و اعتصاب کامیون داران منتشر شد. مهمترین دلایل نارضایتی کامیون داران شامل اختلال در تامین سوخت گازوئیل و گرانی قطعات، لاستیک و سرویس دستگاه است. هرچند تا کنون هیچ مقام رسمی اعتصاب کامیون داران را تائید نکرده و رسانه‌های نزدیک به دولت سعی دارند شرایط را آرام و بدون تنش جلوه دهند، اما بخشی از فعالان این صنف نسبت به سیاست‌های موجود انتقاداتی دارند. انتقاداتی که در صورت بی‌توجهی به آن، ممکن است جنبه عمومی پیدا کند.

???? طرح ساماندهی ته لنجی در هیات دولت مصوب شد. جهرمی، سخنگوی دولت در این خصوص گفته: دولت با لایحه دوفوریتی ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی موافقت کرد که براساس آن، واردات کالا با لنج با ظرفیت ناخالص کمتر از ۵۰۰ تن، ملوانی (ته لنجی) مجاز و پس از آن کالاهای وارداتی تابع قوانین و مقررات تجارت خارجی است. به‌گفته سخنگوی دولت، محدوده جغرافیایی اجرای این قانون شامل مناطق مرزی از جمله بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است. او گفت: سقف و ارزش کل واردات کالا از طریق رویه‌های یادشده، به میزان حداکثر ۱۰ درصد حجم واردات سال قبل تعیین و انجام آن منوط به ثبت آماری در سامانه جامع تجارت، اخذ شناسه کالا و رهگیری، ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها و تعیین منشأ ارز کالاهای وارداتی است.

???? رویه گذشته دادگستری استان بوشهر عدم اعمال ماده 477 یا موافقت سختگیرانه با این درخواست ها بوده، قانونی که به معنای اعتراض به آرای کیفری و حقوقی است. با توجه به تغییر مدیریتی در راس دادگستری استان، باید دید این خواسته تسهیل می شود؟

???? بهارستان نشینان مترصد افزایش 40 نماینده به دوره آینده مجلس هستند. براساس قانون، هر ده سال باید شمار نمایندگان مجلس به تناسب جمعیت استان ها افزایش داشته باشد که آخرین اقدام در این خصوص مربوط به دوره ششم است که یک نماینده به استان بوشهر اضافه شد. در طرح جدید هم سهم استان بوشهر یک نماینده دیگر ارزیابی شده است. در این طرح که در کمیسیون امور داخلی مجلس در حال نهایی شدن است، حوزه انتخابیه مرکز استان از دو شهرستان شمالی جدا خواهد شد.

???? برخی هم استانی ها از آب و یخ در مرغ های بسته بندی که باعث افزایش وزن آنها می شود گلایه دارند و خواستار نظارت دستگاههای متولی جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان هستند.

???? تصمیم استانی مبنی بر اینکه بنادر بوشهر دیگر شناورهای فایبر گلاس را ثبت نمی‌ کنند، واحدهای تولیدی این شناورها در استان را با چالش ادامه فعالیت مواجه کرده است. با وجود آنکه شناورهای باری فایبرگلاس از تولیدات پر تقاضای شرکت های استانی است و حدود نیمی از نیروی کار آنها را مشغول کرده است، نگفته پیداست که متوقف شدن فعالیت در این بخش ضربه‌ ای سخت برای فعالان شناورسازی بوشهر و اشتغال‌زایی آنها خواهد بود.

???? وزیر کار شاخص وعده رئیس ‌جمهوری را جابجا کرده است. در حالی‌ که رئیس‌ جمهوری وعده ایجاد سالانه یک میلیون شغل را داده وزیر کار وعده ایجاد بیش از یک میلیون شغل تا پایان سال را داده است. برخی کارشناسان با اشاره به اینکه جزییات این آمارها مبنی بر بیمه شدگان جدید ارائه نمی شود، درخصوص آن تردید کرده و می گویند برای بهتر نشان دادن کارنامه دولت است و منطبق بر واقعیت های اقتصادی نیست.

???? بازار خرید دلار سهمیه‌ ای و اجاره کارت ملی داغ است. گویا دلالان۸۰۰ هزار تومان برای اجاره کردن کارت ملی برای خرید ۲۰۰۰ دلار پرداخت می‌کنند. بارها درخصوص تبعات ناشی از اجاره کارت ملی و بدهی های مالیاتی ناشی از آن هشدار داده شده است.

???? درخواست‌ها برای پیشگیری از آبگیری سد چمشیر گچساران رو به افزایش است. گویا فعالان محیط زیست آبگیری این سد را آغاز یک فاجعه محیط زیستی مشابه سد گتوند می‌دانند. شایان ذکر است بخشی از آب این سد سهم اراضی کشاورزی شمال استان بوشهر می باشد.

???? سناریوی تکراری کاهش عرضه برای بالا بردن قیمت‌ مواد شوینده در حال اجرا است. گویا در حالی که کمتر از شش ماه از افزایش 25 درصدی قیمت مواد شوینده می‌گذرد، مجدداً تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت را دارند. 

???? دست آخر اینکه تأمین برخی داروها در بیمارستانها روزانه شده است. گویا وضعیت ذخایر داروئی در زمینه داروهای بیهوشی در بیمارستان‌ها به نحوی است که هر روز دارو را در حد نیاز همان روز تأمین می‌کنند. بخشی از مشکل ناشی از بدهی بیمارستان ها و بخشی هم کمبود در بازار می باشد که باعث تغییراتی در برنامه پزشکان برای جراحی ها شده است.

 

خلیج فارس

[کد خبر:AJ40430]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب