آینه جم: یک فعال صنفی کارگران پیمانکاری عسلویه گفت: عدم نظارت صحیح بر پیمانکاران، خدمات را نامطلوب‌ نموده و با تضییع حقوق، تاثیر منفی بر روحیه کارگران گذاشته است.

به گزارش آینه جم  هزاران کارگر پیمانکاری پارس جنوبی بی‌صبرانه در انتظار تصویب نهایی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و حذف پیمانکاران هستند؛ طرحی که به گفته‌ی نمایندگان مجلس، بررسی جزئیات آن احتمالاً ظرف یک هفته به پایان می‌رسد و برای تصویب به صحن مجلس می‌آید.

به نوشته ایلنا، در این میان، انتقاد از عملکرد پیمانکاران بسیار است؛ شرایط زندگی کارگران پیمانکاری در فازهای مختلف عسلویه و کنگان مساعد نیست.

«انگیزه» عامل مهم در بهره‌وری و تولید سازمانی

عباس دولتی زاده (رئیس روابط عمومی انجمن صنفی کارگری پالایشگاه نهم پارس جنوبی) در انتقاد از کیفیت پایین خدمات رفاهی و کاستی گرفتن این خدمات می‌گوید: نیروی انسانی یکی از ارکان اصلی در زنجیره ارزش هر سازمان محسوب می‌شود. رضایتمندی و عملکرد مثبت نیروی انسانی، عامل اساسی در بهبود کیفیت، تداوم تولید و بالا رفتن بهره‌وری هر سازمان است. در این بین، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر عملکرد کارکنان، خدمات رفاهی شایسته است که باعث افزایش انگیزه و بهره‌وری مناسب می‌شود.

او اضافه می‌کند: متاسفانه اکنون یکی از بزرگترین طرح‌های صنعتی کشور یا همان پارس جنوبی که در گذشته‌ای نه چندان دور، نماد مدیریت صحیح وزارت نفت بر ثروت‌های بین النسلی محسوب می‌شد، با رسیدن به بهره‌برداری و تحت تاثیر عدم نظارت صحیح بر شرکت‌های واسطه پیمانکاری، به نوعی نیروهای پیمانکار خود را روز به روز با مشکلات و معضلات بیشتر تنها می‌گذارد. از جمله این موارد می‌توان به اجرای ناقص طرح طبقه‌بندی مشاغل، عدم تایید قرارداد کتبی آنان توسط وزارت کار، خدمات رفاهی نامناسب و عدم نظارت و کنترل صحیح بر پیمان انجام خدمات عملیات صنعتی اشاره کرد.

کمپ را خالی کردند/ امکانات آب رفت!

دولتی زاده بیشتر توضیح می‌دهد: برای نمونه، پیمانی که از اول دیماه ۱۴۰۰ به یک شرکت تأسیسات دریایی سپرده شده، بعد از گذشت ۷ ماه برخلاف صورتجلسه شرکت با انجمن صنفی کارگری آن پالایشگاه و همچنین مکاتبات سرپرست بازرسان اداره کار منطقه ویژه، حاضر به پرداخت هزینه‌ عدم استفاده از کمپ و خدمات آن نشده تا به نوعی زمان را به نفع خود خریداری کرده و حق مسلم کارگران را زیر پا گذارد و مسیر وصول حق را به سمت مراجع قضائی سوق دهد؛ علاوه بر این، پیمانکار مربوطه خدمات استفاده کنندگان کمپ را هم محدود کرده و اخیرا برخی از اموال آن شرکت نظیر یخچال، ماشین لباسشویی، تلویزیون، تخت و تشک در کمپ ۱۲ واحدی، بابت تعهداتی که پیمانکار به یک شخص خاص داشته و عدم وصول مطالبات، از سوی اجرای احکام توقیف شد؛ بدین گونه‌ عدم نظارت صحیح بر شرکت مذکور، خدمات موجود را نامطلوب‌تر نموده و با تضییع حقوق، تاثیر منفی بر روحیه کارگران گذاشته است.

دولتی زاده در پایان خطاب به مسئولان و مقامات وزارت نفت خاطرنشان می‌کند: اینجا فازهای پارس جنوبی در قطب اقتصاد کشور است، جایی که در کمال ناباوری، جامعه کارگری آن مدت‌هاست از سر لطف تبعیض، آسودگی خاطر ندارند اما با وجود تمام ناملایمتی‌ها و نامهربانی‌ها، همواره با تلاش و کوشش جهادی دست در دست هم گذاشته و برای ساختن ایرانی اسلامی و آباد، هم‌دل و همراه شده‌اند.

در عین حال، کارگران پالایشگاه نهم پارس جنوبی، تصاویری از کمپ‌های بدون امکانات خود ارسال کرده‌اند؛ کمپ‌هایی که فاقد کمترین امکانات زیستی است و زندگی کردن در آن‌ها دشوار است.

عسلویه2

عسلویه1

[کد خبر:AJ39574]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب