آینه جم : راه آهن بوشهر- شیراز با گذشت 16 سال از شروع آن، در بنبستی به نام “نبود اعتبار” گرفتار شده و حالا دولت سیزدهم وعده داده که شاهد جهش در این پروژه باشیم.
به گزارش آینه جم ؛ رئیس جمهور دولت سیزدهم در سفر به بوشهر گفت: این پروژه در 14 سال فقط 20 درصد پیشرفت داشته که غیرقابل توجیه است.
او در این نشست اتصال به خطوط راهآهن را از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر دانست و گفت: مصمم هستیم در تکمیل و راهاندازی خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم و مردم شاهد جهش در آن خواهند بود.
نفت ببر، راه آهن بساز!
یکی از راههای مهم دولت کنونی برای تامین مالی پروژه های بزرگ از جمله راه آهن، تهاتر آن با نفت است، طوری که در ازای صورت وضعیت پیمانکاران، به آنها نفت داده شود تا خودشان با دور زدن تحریم ها فروخته و تبدیل به نقدینگی کنند.
برهمین اساس، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفته: در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار تهاتر نفتی برای اجرای طرح راه آهن بوشهر به شیراز ابلاغ شده است. همین رقم نیز برای پیمانکار راه آهن از سمت شیراز پیش بینی شده است.
فرزاد رستمی تاکید کرد: در صورت پذیرش تهاتر نفتی از سوی پیمانکاران، امکان اینکه در مدت ۵ سال این طرح به بهره برداری برسد، وجود دارد.
۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز است
چندی پیش مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفته بود: این طرح کلان به اعتبارات بسیار زیادی حدود 20 هزار میلیارد تومان نیاز دارد و با در نظر گرفتن تعدیل قیمتها در دوران ساخت به حدود 25 هزار میلیارد تومان خواهد رسید، از این رو باید علاوه بر تهاتر نفتی، از روش های دیگر هم بهره برد تا به نتیجه برسد.
با این حساب پیش بینی فقط 200 میلیاردتومان به شکل تهاتر نفت بخش کمی از منابع موردنیاز راه آهن را پوشش می دهد و باید از مسیرهای دیگر نظیر تسهیلات بانکی، فاینانس خارجی و اعتبارات بیشتری در سطح ملی به آن تزریق تا سوت قطار در استان بوشهر شنیده شود.
[کد خبر:AJ37448]