به گزارش آینه جم، اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر پیش از ظهر امروز میزبان اصحاب رسانه بود تا عباس دیری سرپرست این اداره کل با تمرکز بر برنامه های آتی این سازمان، زمینه ارتقاء دانش عمومی از خدمات تامین اجتماعی از طریق رسانه ها را هموار کند.

 
عباس دیری، سرپرست تامین اجتماعی استان بوشهر
 
* 15 شعبه اصلی، 15شعبه اقماری و هشت کارگزاری بخش خصوصی در استان بوشهر داریم که به شکل مستمری به 983 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 280 هزار نفری استان بوشهر خدمت می کنند.
 
* از این تعداد 333 هزار نفر بیمه شدگان اصلی و 983 هزار نفر بیمه‌شده تبعی است که در مجموع 77.5 درصد جمعیت استان بوشهر را شامل می شود . البته استان بوشهر یک استان صنعتی است که بخشی از بیمه شدگان این سازمان ، از استان های دیگر کشورمان هستند که آمار آنها جز امار بیمهش دگان استان بوشهر قید می شود.
 
 
* تعداد مستمری بگیران در استان بوشهر 31 هزار نفر و افرادی که بیمه بیکاری دریافت می کنند، دو هزار و 800 نفر است.  نسبت بیمه شده به مستمری بگیر یا همان ضریب پشتیبانی ، در کشور 5 به یک و در استان بوشهر 10 به 8  است که از این حیث آمار خوبی برای استان بوشهر به شمار می رود.
 
* چاپ دفترچه‌های درمانی جدید از اول اسفند ماه سال 1399 در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان تامین‌اجتماعی متوقف شده و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می‌توانند با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

*حذف دفترچه‌های درمانی در تأمین اجتماعی گام بسیار مهمی در زمینه پیشبرد طرح نسخه الکترونیک و کاهش قابل توجه مراجعه‌ها مردم به شعب و کارگزاری‌ها است. با حذف دفترچه‌های کاغذی درمان تأمین اجتماعی، پزشکان نسخه الکترونیکی صادر می‌کنند و داروخانه‌ها هم با دریافت کد ملی شخص بیمه‌شده داروی موردنظر را به بیمار تحویل می دهند.

*مراکزی که نسخه الکترونیکی صادر می‌کنند در کمتر از 24 ساعت مطالبات آنان پرداخت می‌شود. بررسی ها نشان می دهد که تمام مراکز درمانی دولتی و بیش از 90 درصد مراکز درمانی، تشخیصی و داروخانه‌های بخش خصوصی به بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان بوشهر خدمات ارائه می‌کنند.

*در نسخه‌نویسی الکترونیک، در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن‌همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می‌کند.

* تمامی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن‌همراه خود در درگاه مذکور اقدام کنند.


* تمامی بیمه‌شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره مخصوص بیمه‌شدگان ملاحظه کنند. تمام پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند.

* در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به  دلیل قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و دلایل دیگ میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی‌ یا شناسنامه‌ یا دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب‌‌ ویا مرکز درمانی اقدام می‌کند.

* تمام بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی می‌توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش‌های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل کنند.

* مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، شماره‌گیری #۱۴۲۰*۴*، انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، شماره‌گیری #1*۱۴۲۰*۴*، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان، شماره‌گیری #۱۶۶۶*، انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان در مواردی که بیمه‌شده براساس نتایج دریافتی از روش‌های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

* هزینه درمان بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی در شهرهای بدون بیمارستان‌های ملکی رایگان است. توضیح این که این افراد ناچار بودند که درصدی را به عنوان فرانشیز پرداخت کنند که دیگر نیازی به پرداخت فرانشیز توسط این نوع بیمه شدگان وجود ندارد.

* با اشاره به اجرایی شدن طرح 70.30 ، بررسی های نشان می دهد که این سازمان سالانه 100 میلیون خدمت را ارائه می کند که 30 نوع خدمت آن الکترونیکی است که می تواند از مراجعات حضوری 70 میلیون نفر به این سازمان جلوگیری کند.

* تا اول اسفندماه امسال 23 نوع خدمت به شکل الکترونیک به بیمه شدگان ارائه می کنیم و با برنامه ریزی های انجام شده، به زودی و تا پایان امسال، 7 خدمت دیگر نیز به شکل غیرحضوری و و الکترونیک انجام می شود .

* از مهمترین خدمات غیرحضوری و الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی می توان به پرداخت کمک هزینه ازدواج، ابلاغ الکترونیک، مفاصا حساب به واگذارنده کار و پیمانکار، انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، اخذ الکترونیکی صدور مفاصا حساب، ارتقا سامانه دریافت لیست الکترونیکی،دریافت اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، حذف مراجعه حضوری فرزندان اثاث مستمری بگیران (ثبت هوشمند خاتمه کفالت)، درخواست‎‌های حوادث و تکمیل سوابق و دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سرباز، امکان مشاهده جزئیات محاسبه و گردش حساب بدهی‌ها و نام نویسی افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی اشاره کرد.

* با اعلام آمادگی بانک رفاه کارگران استان بوشهر، مراکز درمانی می تواند جهت خرید تجهیزات از 40 تا 200 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

* از انجا که با حذف دفترچه های تامین اجتماعی ، امکان دارد بیمه شده برای ارائه اسناد درمانی به بیمه تکمیلی با مشکل برخورد کند طی نشستی که مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی با بیمه مرکزی داشته اند این مشکل رفع شده است. بیمه مرکزی به تمامی شرکت های بیمه ای اعلام کرده که از طریق بسترهای الکرونیک می توانند به اسناد بیمه شدگان این سازمان دسترسی داشته و اطلاعات مورد نیاز از بیمه شده را بدست آورند.

 
 
[کد خبر:AJ35036]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم