آینه جم: سیمان مانند فولاد ماده اولیه ایجاد توسعه و آبادانی برای هر کشوری است و بدون آن تقریبا توسعه شهری و حتی صنعتی محال است.

به گزارش اینه جم؛ در این روزهای سخت اقتصادی قطار کمبودها به سیمان رسید موضوعی که باعث کند شدن ساخت و سازها می شود.

در حالی که در شش ماه دوم سال در استان به خاطر شرایط آب و هوایی با افزایش ساخت و ساز و افزایش نیاز به مصرف سیمان روبه رو می شود کمبود این محصول باعث اخلال جدی در ساخت و ساز و پروژه عمرانی شده، همچنین با وجود پروژهای شاخصی مثل سد دالکی، فاز دوم‌نیروگاه اتمی، پروژه های راه سازی و عمرانی شهرداری ها و دستگاههای اجرایی، کمبود سیمان به چالش جدی در روند فعالیت پیمانکاران آن و حتی مشکلات کارگری منجر می شود.

همزمان با کمبود سیمان و مشکلاتی که بوجود آورد مسئولین استانی به موضوع ورود پیدا کرده در ادامه پیگیری ها، استاندار بوشهر خواستار بررسی سریع مسئولان استان و ممنوعیت صادرات سیمان تا تامین نیازهای استان شد.

گراوند گفته بود: در سالی که به نام جهش تولید مزین شده کمبود سبمان در استان بوشهر که به عنوان مواد اولیه بسیاری واحدهای تولیدی و پروژه ها است معتی ندارد و این موضوع با فوریت و حصول نتیجه مطلوب پیگیری می شود.

سعید زرین فر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندلری نیز گفت: هر چند تولید و صادرات غیر نفتی در اوج تحریم ها و نیاز کشور به درآمدهای ارزی اهمیت دارد اما این موضوع نباید ما را از تامین نیازهای داخل غافل کند. در مورد کمبود سیمان نیز با نظر جناب استاندار اعلام کرد تا نیاز بازار داخلی استان تامین نشود به هیچ وجه اجازه صادرات نخواهند داشت.

از همین رو با پیگیرهای استاندار، معاون عمرانی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل صمت استان و دستگاهای متولی با فعال شدن دوباره کارخانه سیمان دشتستان، بازار سیمان استان در حال رسیدن به یک ثبات نسبی است؛ ضمن اینکه مدیرکل صمت استان در آخرین مصاحبه خود با اعلام حل مشکل تامین سیمان در استان گفته بود: استان بوشهر دارای سه کارخانه سیمان شامل ساروج کنگان، مند دشتی و سیمان دشتستان است که بخش عمده‌ای از تولید این محصولات به بازار عرضه و تا زمان تامین نشدن نیاز کامل این استان قادر به صادرات نیستند.

حسینی محمدی ادامه داد: با تاکید استاندار بوشهر چنانچه کارخانه‌های تولید سیمان این استان صادرات را به تامین نیاز استان ترجیح دهند با همراهی گمرک و اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از صادرات آنها ممانعت می‌شود.

در همین راستا تعدادی از فعالان ساخت و ساز با قدردانی از پیگیری مسئولین استان در این امر؛ معتقدند با توجه به فصل ساخت و ساز و اجرای طرحهای عمرانی در استان، باید تا تامین کامل سیمان استان تا دو ماه آینده از صادرات این محصول جلوگیری شود تا با کمبود دوباره این محصول مواجه نشویم.

صالحی یکی از فروشندگان مصالح ساختمانی گفت: بعد از چند روز قطع شدن سیمان خوشبختانه شاهد عرضه دوباره سیمان به بازار هستیم و با سیمانی که در اختیار ما قرار گرفته، هر چند هنوز کم است اما نیازهای مشتریان را بر طرف کنیم اما نیاز است عرضه این محصول ثبات داشته باشد تا در فصل ساخت و ساز با مشکل دچار نشویم.

یکی از مدیران شرکتهای بتن ریزی نیز با بیان اینکه کمبود سیمان در چند وقت اخیر باعث تعطیلی کار ما شد می گوید: با پیگیری های مسئولین استان و نشست های متعددی که گرفته شد مشکل سیمان حل شد که جای تشکر دارد. به هرحال علیرغم‌ اینکه صادرات سیمان برای کارخانه ها درآمد خوبی دارد انتظار داریم حداقل به  مدت ۲ ماه صادرات صورت نگیرد تا شاهد ثبات در بازار باشیم.

محمدی از پیمانکاران ساختمانی استان بوشهر نیز  یکی از مهم‌ترین مصالح در ساخت و سازها را سیمان دانست و  گفت: کاهش عرضه سیمان پیمانکاران را با مشکلات زیادی در ساخت و سازها روبرو خواهد کرد که بعد از مقطعی که شاهد کمبود سیمان بودیم، مشکل حل شده و در حالی که نیمه دوم سال در استان فصل اجرای پروژه ها است، درخواست ما از مسئولین این است که  شرایطی ایجاد کنند که پیمانکاران با مشکل تامین سیمان مواجه نشوند.

رمضانی تامین کننده مصالح ساختمانی نیز می گوید: کمبود سیمان بر روی دیگر مصالح مثل تیرچه بلوک و بلوک هم اثر می گذارد و در ساخت و سازهای کوچک دچار مشکل می شویم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ساختمان های زیادی در حال احداث است که در صورت کمبود سیمان با مشکل جدی مواجه می شود از این رو درخواست داریم در فصل خوب کار ساختمانی، در زمینه تامین سیمان با مشکل مواجه نشویم و تا پایان سال شاهد کمبود عرضه سیمان در بازار نباشیم.

زارع پیمانکار ساختمانی نیز خواستار پیگیری مسئولان برای ثبات در زمینه تامین سیمان می باشد و می گوید: با توجه به اینکه ساخت و سازهای املاک در نیمه دوم سال با توجه شرایط آب و هوایی بهتر است، کمبود سیمان باعث اخلال در کارها می شود، از این رو تامین سیمان مورد نیاز یک ضرورت است.

[کد خبر:AJ34307]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب