آینه جم؛    عبدالحسین قاسمی: استان بوشهر در شرایطی که سهم بالایی در تولید ناخالص کشور دارد و همواره در ایفای تعهدات درآمدی خزانه کشور جزو استان های پیشتاز بوده، اما در بودجه های سالانه مورد بی مهری قرار گرفته است.

به گزارش خلیج فارس؛ در آستانه تنظیم بودجه سال 1400 که می تواند پایه برنامه ریزی دولت آینده هم باشد، چشم ها به نمایندگان جدید استان است که تا چه اندازه ظرفیت و توان پیگیری سهم شایسته ای برای پروژه های استان در این لایحه خواهند داشت.

بررسی ها نشان می دهد حدود 300 پروژه ریز و درشت در نقاط مختلف استان با پیشرفت صفر تا حتی 90 درصد برای تکمیل تشنه اعتبارند، اما با توجه به واقعیت های کشور، در این شرایط اگر مسئولان استانی و نمایندگان مجلس بتوانند برای 8، 9 پروژه اولویت دار بوشهر رقم قابل قبول تری نسبت به گذشته را در بودجه ثبت کنند، می توان نسبت به کوتاه تر شدن زمان اجرای آنها امیدوارتر بود.

اگرچه راهکار اساسی برای تکان خوردن جدی تر بودجه استان این است که یکبار دولت ها شجاعت به خرج داده و برای استانی نظیر بوشهر که معمولا سالانه 20 درصد افزایش سهم درآمدی استان به سمت خزانه دارد، میزان تخصیص اعتبارات را به همان میزان افزایش دهد تا مشوقی برای استان جهت تحقق درآمدهای کشور باشد.

اما هرساله شاهد آن هستیم که میزان تحقق درآمدهای استان افزایش پیدا می‌کند اما درصد تخصیص اعتبارات عمرانی استان همچنان حول‌وحوش 30 درصد می‌چرخد و البته امسال از این میانگین هم پایین تر ارزیابی می شود.

بودجه ای که عملکرد مدیران استانی و نمایندگان را محک می زند

با توجه به نزدیک شدن فصل بودجه، لایحه ای که از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد، می تواند عملکرد استاندار، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاههای استانی را درخصوص پیگیری پروژه های استان نمایان کند.

با این حال، ضروریست نمایندگان استان نیز تا قبل از آنکه لایحه بودجه 1400 به مجلس برسد، پیگیری های جدی و موثری با سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه ها داشته باشند، خصوصا در زمینه ماده 23 که مرتبط با پروژه های دارای ردیف اعتباری در بودجه است و اگر همین حالا دولت دست بالا بگیرد، راحت تر از خان کمیسیون تلفیق مجلس و نهایتا رای نمایندگان عبور می کند.

پروژه های اولویت دار استان

دولت در سال پایانی استقرارش، برنامه ای برای شروع پروژه های جدید و اضافه کردن به ردیف های بودجه ندارد؛ از این خبر می رسد مسئولان استانی 8 پروژه اولویت دار را مورد توجه قرار داده و با نمایندگان در میان گذاشته اند.

اولویت دارترین پروژه، راه آهن بوشهر- شیراز است که در دولت دوازدهم پس از مدتها فعال شد و قطعه 12 آن حدفاصل اهرم تا بوشهر که به گفته مسئولان سخت ترین قطعه پروژه می باشد در حال زیرسازی می باشد، اما قطعا این مگاپروژه با چنین اعتباراتی به جایی نمی رسد. (بودجه امسال آن 65 میلیاردتومان برآورد شد)

تکمیل فاضلاب شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم اولویت دیگر استان است که دارای ردیف در بودجه می باشد و براساس ماده 23 باید اعتبار آن افزایش یابد. (برآورد آن در بودجه امسال 7 میلیاردتومان بوده). این درحالیست که برای تکمیل شبکه فاضلاب در محلات جنوبی شهر بوشهر 50 میلیاردتومان برآورد شده که باید تلاش شود در بودجه سال آینده بخشی از آن پیش بینی و اجرایی شود.

بزرگراه برازجان تا کنارتخته به عنوان اصلی ترین مسیر دسترسی استان به مرکز کشور یکی دیگر از پروژه های اولویت دار می باشد که روند آن در بخش مرتبط با استان کند است و در بودجه امسال نیز 45 میلیاردتومان در این پروژه برآورد شده بود.

همچنین سد دالکی که می تواند به کشاورزی و خصوصا نخیلات دشتستان به عنوان منبع اصلی درآمد مردم جان دوباره ای ببخشد، طی سال های اخیر شتاب بیشتری گرفته و وعده داده شده درصورت تامین اعتبار تا ابتدای سال آینده، امکان آبگیری سد فراهم شود. با این حال بررسی های «خلیج فارس» نشان می دهد؛ در شرایطی در بودجه امسال 40 میلیارد برای این سد پیش بینی شده، اما تکمیل سد نیازمند 120 میلیاردتومان بودجه است.

بیمارستان جایگزین فاطمه زهرا (س) که در زمان شروع پروژه قرار بود طی سال 98 به بهره برداری برسد و سرانه درمانی مرکز استان را تقویت کند، دیگر پروژه اولویت دار استان اعلام شده است. قطعا بیماری کرونا بیش از گذشته کمبودهای درمانی استان را نمایان کرد و تکمیل این پروژه می تواند تا حدودی شرایط را بهبود ببخشد.

علاوه بر این، مجتمع فرهنگی عسلویه به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های فرهنگی جنوب کشور دیگر اولویت استان اعلام شده است. این پروژه سال 86 توسط وزیر وقت ارشاد کلنگ زنی و در همان دولت احمدی نژاد ناتمام ماند. حالا پس از سال ها بلاتکلیفی، اخیرا از سوی وزارت ارشاد به استان سپرده شده و پیمانکار جدید برای آن تعیین گردیده و معاونت عمرانی استانداری نیز قول افتتاح آن در تابستان 1400 را داده است.

تکمیل پروژه هایی نظیر پارک علم و فناوری استان و جاده میشان- گناوه چهارمین راه ارتباطی بوشهر به فارس است و فاصله این دو استان را 100 کیلومتر کوتاهتر می کند، از دیگر پروژه هایی دارای اولویت استان در بودجه سال آینده معرفی شده که باید دید نهایتا از لایحه دولت و بررسی های پارلمان چه سهمی خواهند برد.

البته می توان به این لیست طرح هایی نظیر آزادراه بوشهر- شیراز، بیمارستان 17 شهریور برازجان یا سدهای باغان و دشت پلنگ، اسلکه های صیادی استان و دیگر پروژه های ریز و درشت را اضافه کرد، اما اگر در حال و روز دولت در سال پایانی خود، همین پروژه هایی که دارای اولویت اول استان اعلام شده، در بودجه 1400 بهتر از گذشته دیده شوند، می توان به پیگیری ها نمره قبولی داد و به سرعت گرفتن این طرح ها امیدوارتر شد.

خلیج فارس 

[کد خبر:AJ34269]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب