آینه جم : تنها آنهایی که کرونا را از سر گذرانده‌ و از جدال با این ویروس جان سالم به در برده‌ اند، می‌ دانند آنهایی که به تازگی با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌ کنند، چه دردی می‌ کشند. شرایط یکسان و درد مشترک سبب شده سازمان انتقال خون از کسانی که کرونا گرفته و بهبود یافته‌ اند، تقاضا کند به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا با اهدای پلاسمای خون خود بیماران دیگری که با کرونا درگیر شده‌اند، نجات دهند.

به گزارش آینه جم ؛ پلاسما به رنگ زرد، سلول های خونی در آن شناور هستند. اهدای پلاسما با روشی به نام «پلاسما فرزیس» انجام می شود تا با اهدای آن، جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهد.

https://img9.irna.ir/d/r2/2020/11/24/4/157732880.jpg

راه اندازی پلاسما خون در بوشهر

حالا پس از ماهها، واحد اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان بیماری کرونا در پایگاه انتقال خون استان بوشهر راه‌اندازی شد.

مدیرکل  انتقال خون استان بوشهر در مراسم بهره‌برداری این واحد گفت: از امروز مبتلایان به کرونا که ۲۸ روز از بهبودی‌شان می‌گذرد و اکنون در شرایط بهبودی و سلامت کامل هستند در صورتی که بدن آن‌ها توانایی لازم را داشته باشد، می‌توانند برای اهدای پلاسمای خون خود به پایگاه انتقال خون بوشهر مراجعه کنند.

https://img9.irna.ir/d/r2/2020/11/24/4/157732878.jpg

نرگس عبیدی ادامه داد: فعلا این امکان تنها در پایگاه انتقال خون مرکز استان فراهم‌شده است، اما شرایط پایگاه‌های اقماری بررسی می‌شود و در صورت راه‌اندازی واحد اهدای پلاسما، به هم استانی‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

https://img9.irna.ir/d/r2/2020/11/24/4/157732887.jpgاو، درباره دیگر شرایط لازم برای اهدای پلاسمای خون بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ بیان کرد: افرادی که در طیف سنی اهدا ۱۸ تا ۶۵ سال و دارای وزن بالای ۵۰ کیلوگرم باشند، می‌توانند به شکرانه سلامتی خود پلاسمای خود را به بیماران نیازمند اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: همچنین ترجیح بر این است که اهداکننده مرد باشد و در مرحله بعد زنانی که زایمان و سقط‌جنین نداشته باشند، می‌توانند پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

عبیدی عنوان کرد: اکنون همه روزه میزبان اهدا کنندگان این فرآورده هستیم و بهبودیافتگان از بیماری کووید ۱۹ می‌توانند با ارائه مدارکی که نشان‌دهنده ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا باشد و ۲۸ روز از بهبودی کامل آنان گذشته است، در این اقدام خیرخواهانه مشارکت کنند.

https://img9.irna.ir/d/r2/2020/11/24/4/157732886.jpg

نوبت دهی اینترنتی برای اهدا پلاسما

او گفت: سامانه نوبت دهی اینترنتی اهدای پلاسما نیز به نشانی nobatdehi.ibto.ir راه‌اندازی شده و اهداکنندگان می‌توانند بعد از دریافت کد رهگیری و زمان مراجعه در مرکز انتقال خون حضور یابند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر افزود: راه‌اندازی بخش اهدای پلاسما در بسیاری از استان‌های کشور از فروردین‌ آغاز شد، اما بوشهر در آن زمان در وضعیت سفید قرار داشت و این امر سبب شد به این حوزه ورود نشود، اما اکنون با افزایش چشمگیر مبتلایان در دو ماه گذشته تلاش بسیاری صورت گرفت که به راه‌اندازی این واحد انجامید.

https://img9.irna.ir/d/r2/2020/11/24/4/157732881.jpg

نقش موثر آنتی‌بادی پلاسمای بهبودیافتگان در درمان کووید ۱۹

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: پلاسمای خون افراد درمان شده از بیماری کووید ۱۹ که حاوی آنتی‌بادی ویروس کرونا است جمع‌آوری و به بیماران تزریق می‌شود.

جعفر زارع زاده افزود: آنتی‌بادی موجود در پلاسمای خون افرادی که این بیماری را پشت سر گذاشته‌اند نقش مؤثری در درمان کووید ۱۹ داشته است.

https://img9.irna.ir/d/r2/2020/11/24/4/157732879.jpg

او ادامه داد: با این حال پلاسما درمانی هنوز جزء درمان‌های اصلی کووید ۱۹ نیست و همچنان در مرحله تحقیقات قرار دارد که اگر نتایج به‌طور قطع تأیید شود، می‌توانیم از آن به عنوان راه درمانی موفق استفاده کنیم.

در اولین روز فعالیت این بخش در پایگاه انتقال خون بوشهر در نوبت صبح چهار نفر بهبودیافته از بیماری کووید ۱۹ پلاسمای خون خود را اهدا کردند.

[کد خبر:AJ34267]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب