آینه جم :   خبرنگاران « این رسانه » در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه، نبود نظارت کافی بر بازار نه تنها باعث افزایش مکرر قیمت ها بلکه باعث گرانی های خارج از عرف شده است. برخی معتقدند بی عملی دولت در نظارت بر بازار، ناشی از روزآزمایی دولت و مجلس است! گویا دفتر رییس جمهور همچنان بر احیای وزارت بازرگانی و مستقل شدن وزارت صنعت و معدن اصرار دارد و این درحالی است که دو بار لایحه ایجاد این وزارت در مجلس قبل رد شده و دولتی ها امیدوارند با این وضعیت بازار، برای وزارت بازرگانی از مجلس کنونی بله را بگیرند!
  • به گفته مدیرعامل آبفا استان بوشهر، این شرکت وظیفه تامین آب باغ ویلاها را ندارد و در این راستا با حمایت شورای تامین، دستگاه قضایی تاکنون 2 هزار انشعاب غیرمجاز آب خانه باغ‌ها در استان را قطع کرده است. حمزه پور گفته: برآورد می شود 5 تا 10 هزار مشترک غیرمجاز در استان وجود دارد.
  • وزارت نفت باید در خوزستان یا بوشهر باشد. عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده کازرون این مطلب را در بازدید از شرکت های نفتی در خوزستان بیان کرده و گفته: وزارت نفت باید از تهران خارج و در یکی از استان‌های نفت‌خیز و یا گازخیز مانند خوزستان و بوشهرمتمرکز شود.
  • برخی واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بوشهر نسبت به اعمال خاموشی در اوج فعالیت گلایه مند بوده و می گویند: اگرچه این اقدام برای جبران کمبود برق موردنیاز مشترکان خانگی در پیک مصرف است، اما برای تولیدکنندگان مشکل آفرین شده است. به گفته آنها، قطع روزانه 2 تا 4 ساعت برق این واحدها منجر به تعدیل نیرو یا تعطیلی فعالیت می شود.
  • فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن گفته: سال گذشته بیشترین رفع تعرض از زمین خواری در بوشهر انجام شده است و استان های فارس و تهران در رتبه بعدی هستند. سرهنگ خردمند ادامه داد: استان بوشهر با ۱۵۹ مورد بیشترین تعداد رفع تعرض فوری را به مساحت حدود ۱۸۰ هزار متر مربع نزدیک به ۹۷ میلیارد تومان داشته است.
  • دست آخر اینکه خانوار روستایی بوشهر همچنان بیشترین تورم را در کشور تجرربه می کنند. براساس گزارش مرکز آمار از هزینه خانوار در تیرماه، در زمینه تورم نقطه به نقطه (تیرماه امسال در مقایسه با پارسال) خانوار روستایی بوشهر با حدود 31 درصد، رتبه سوم کشور را کسب کرده اند. به عبارتی تورم خانوار روستایی بوشهر 4 درصد بالاتر از میانگین کشوری برآورد می شود و دشواری دخل و خرج در این مناطق را نمایان می کند.

  • برخی متقاضیان تسهیلات کرونایی مشاغل، نسبت به عدم اطلاع رسانی شفاف درباره شرایط آن گلایه مند هستند و آن را یکی از دلایل استقبال پایین از چنین فرصتی می دانند. در شرایطی مدام از دوره تنفس 4 ماهه این تسهیلات و شروع اقساط از آبان ماه سخن گفته می شود که در قرارداد کتبی بانک، درصورت استفاده از دوره تنفس، زمان پازپرداخت اقساط بجای 24 ماه به 20 ماه کاهش می یابد.
  • مالکان سهام عدالت برای فروش سهم 30 درصدی خود و دریافت پول آن از بانک یا کارگزاری ها مدام پاسکاری می شوند. با توجه به اعلام دولت مبنی بر روند آزادسازی 40 درصد دیگر این سهام بعد از عید غدیر، متقاضیان فروش می گویند: ابتدا وضعیت نقد شدن بخش نخست سهام مشخص شده، سپس وعده آزادسازی مابقی آن داده شود.
  • اواسط هفته گذشته در برخی شهرستان های استان کپسول گاز مایع کمیاب شد. شنیده می شود مجوز به پالایشگاهها برای صادرات ال پی جی، باعث کاهش عرضه داخلی در برخی روزها شده که شایسته است نسبت به این موضوع چاره اندیشی شود.
  • نمایندگان مجلس یازدهم دنبال طرحی هستند که براساس آن تایید صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر، زیرنظر شورای نگهبان برود. تا پیش از این، نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس بوده که سپردن اختیار آن به شورای نگهبان، احتمالا تاییدصلاحیت ها خصوصا برای برخی چهره های سیاسی را دشوارتر می کند.
  • شهردار منتخب بوشهر تاییدیه نگرفت. مهرزاد آسایش،عضو شورای شهر بوشهر در اینستاگرام خود با اعلام این مطلب نوشت: با تایید نشدن سرپرست فعلی شهرداری بعنوان شهردار بندر بوشهر و ابلاغ نامه وزارت كشور به رئیس شورا در ١٠ روز گذشته، شایسته است هیات رئیسه محترم شورا با توجه شرايط حساس شهر نسبت به تشکیل جلسه فوری، رقابتی و واقعی انتخاب شهردار با رعايت پروتكل های بهداشتى يا بصورت مجازى در خصوص تعیین تکلیف شهردار مرکز استان اقدام نماید. گفتنی است شورای کنونی در دوره سه ساله فعالیتش، 7 سرپرست شهرداری یا شهردار تجربه کرده است.
  • با توجه به اعلام موضع اغلب مداحان سرشناس شهر بوشهر درخصوص ضرورت پیشگیری از اجتماعات و بیماری شهروندان، در محرم امسال در چهارمحل، سینه زنی و عزاداری سنتی برگزار نمی‌شود. گویا برخی هیات های مذهبی در تلاش برای اجرای برنامه های مناسب این ایام در قالب فضای مجازی هستند.
  • طی حکمی از سوی استاندار بوشهر، عبدالحسن بهرامی معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری خلیج فارس به عنوان مسئول راه اندازی مرکز رشد علم و فناوری شهرستان عسلویه منصوب شد.
  • با گذشت بیش از ده روز از مردادماه، حقوق کارمندان شهرداری مرکز استان پرداخت نشده است. ظاهرا دلیل آن محقق نشدن درآمدها و کاهش اعتبار شهرداری از محل مالیات ارزش افزوده اعلام گردیده است. شهرداری بوشهر ماهیانه حدود 9 میلیاردتومان بابت حقوق پرداخت می کند.
  • بنر اعتراضی مقابل امامزاده محمدباقر شهر بوشهر درباره خاکسپاری متوفیان کرونا در این آرامستان محله‌ای، با واکنش گروه دیگری مواجه و یک روز بعد برداشته شد.

  • گرمای ماهشهر، کارگر گناوه‌ای را به کام مرگ کشاند. یکی از کارگران پیمانکاری شرکت تهران جنوب تاسیسات مخازن و ذخیره سازی بندرماهشهر (بیدبلند) بر اثر شدت گرما و ایست قلبی درگذشت. برخی کارگران این شرکت به یکی از رسانه های محلی گفته اند: علاوه بر گرمای شدید هوا، نبود آمبولانس و امکانات اولیه احیا، و ساعت کاری ۱۲ساعته و طاقت فرسا احتمال چنین حوادثی را بیشتر کرده است.
  • با خبر شدیم تست کرونای 4 عضو شورای شهر بوشهر مثبت شده و از هفته پیش به قرنطینه خانگی رفته اند. اخیرا بصورت همزمان برخی اعضای شورای شهر بوشهر تست کرونا داده اند که با اعلام نتایج آنها، علاوه بر پویا دولابی که وی این موضوع را اطلاع رسانی کرد، تست سه نفر دیگر هم مثبت اعلام شد. گفتنی است اکبر توسلی و مهرزاد آسایش در تست pcr حضور نیافته بودند.
  • فعالان و دغدغه مندان محیط زیست اطراف شهر خورموج و عمارت شیرینه که هفته پیش مجددا در اعتراض به فعالیت معدن سنگ مرمریت در این منطقه تجمع کردند، خواستار پیگیری موضوع توسط غلامحسین کرمی نماینده مجلس شدند. کرمی تاکنون درباره این رویداد اظهارنظر نکرده است.
  • شنیده شده برخی مدارس نه تنها پیش از شروع سال تحصیلی اقدام به دریافت مشارکت مالی از والدین می کنند، بلکه هزینه لباس فرم هم دریافت می شود، در حالی که در شرایط ناپایدار کرونایی، عملا هنوز مشخص نیست مدارس بصورت حضوری برگزار شود.
  • بوشهر از جمله استان های ضعیف در زمینه نظارت بر قیمت ماسک به عنوان مهمترین اقلام حفاظتی در برابر کرونا است. گویا برخی استان ها با محوریت سازمان صمت، با فعال کردن تولیدات استانی و تامین بخشی از مواد اولیه کارگاهها، عرضه ماسک با قیمت مصوب را پیگیری می کنند، طوری که هر عدد ماسک کارگاهی 1500 و صنعتی 1300 تومان باشد.
  • طبق مصوبه شورای اطلاع رسانی دولت در استان، بیش از 50 مدیر و روسای ادارات استانی در بازه های روزانه ملزم به برگزاری نشست های خبری به انگیزه هفته دولت شده اند. هرچند محل برگزاری این نشست ها در خبرگزاری ایرنا با استقبال رسانه ها همراه بوده، اما برپایی روزانه این نشست ها که تا آخرین روز شهریور برای مدیران برنامه ریزی شده، به عقیده فعالان عرصه رسانه، در این مدت محدود بازدهی اطلاع رسانی مناسب را ندارد. به نظر می رسد برگزاری این جلسات در فواصل مناسب تر و محدود نکردن آن به هفته دولت مناسب تر بود، ضمن اینکه به دلیل آنچه رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری عنوان می شود، دعوت گزینشی از خبرنگاران با انتقاداتی مواجه شده است.
  • دلالان ارز، اجاره کارت ملی را افزایش داده ‌اند. گویا هر کارت ملی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اجاره می ‌شود و دلالان از هر اجاره کارت حدود ۶ میلیون تومان سود می ‌برند. این اقدام به این دلیل است که هر فرد می ‌تواند سالانه ۲ هزار یورو و ۲ هزار و ۲۰۰ دلار ارز از صرافی ملی دریافت کند که این سهمیه تنها یکبار در سال به افراد داده می ‌شود و برای خرید آن نیاز به کد ملی است.
  • برخی واحدهای دانشگاه آزاد هم به گرفتار تاخیر در پرداخت حقوق شده اند. خبر می رسد پرداختی‌ های دانشگاه آزاد به کارکنان و اعضای هیأت علمی به ‌دلیل تأثیرپذیری از کرونا دچار بی ‌نظمی شده است.
  • توسعه فعالیت های شبه هرمی در شهرستان های استان و تاثیرگذاری آنها بر جوانان، باعث نگرانی خانواده ها شده است. به عقیده برخی خانواده ها، توصیف های رویایی از درآمدهای آینده در قالب بازاریابی شبکه های، نگرانی از دزدیدن عقل و هوش جوانان‌ را در پی داشته، ضمن اینکه فعالیت این مجموعه ها و کسب درآمد در گروی جذب و ورود هرچه بیشتر افراد است.
  • بلای ارزی به جان پوشک و شیرخشک افتاده و گرانی یا کمبود برخی از برندهای این اقلام رخ داده است. این موضوع باعث تنگنای معیشتی و اقتصادی برای خانواری شده که نوزاد دارند.
  • دست آخر اینکه، براساس اعلام مسئولان استانی، برای تامین آب موردنیاز بوشهر از چاهها، چشمه ساسان و رودخانه شاپور کازرون، تابستان سالجاری 8 میلیاردتومان به عنوان "حق نکشت" به باغداران این منطقه پرداخت می شود. گویا محدودیت های اعتباری دولت، امسال این رقم بصورت کامل محقق نشده است.
  • خلیج فارس 
[کد خبر:AJ33349]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب