آینه جم: با گران شدن برنج در بازار، دولت اقدام به توزیع برنج هندی با قیمت هرکیسه ده کیلویی 65 هزار تومان بین تعدادی از کسبه بوشهر کرده تا در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

به گزارش «آینه جم»؛ روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان اعلام کرد: حاشیه سود این برنج ها با توجه به هزینه های جانبی تهیه آن برای هر کیسه بین 1500 تا 2 هزار تومان است.

تعدادی از بازاریان بوشهر با وجود سود بسیار کم اقدام به تهیه نقدی و توزیع آن بین مردم گرفتند.

در این راستا، کسبه برای تهیه سه تن برنج باید دو وانت بار اجاره کرده و به انبار چغادک می رفتند. هر وانت بار یک و نیم تن برنج (37 یا 38 کیسه برنج) ظرفیت دارد. برای تهیه این مقدار برنج افراد صنفی می بایست هزینه آن را نقداً بپردازند.

این اما همه ماجرا نیست. ترازوی دولت برای عرضه برنج بین کسبه از ترازوهای طلا فروشی هم دقت بالاتری دارد به همین دلیل وزن کیسه برنج را هم محاسبه می کند در نتیجه کسبه برای تهیه هر کیسه ده کیلوگرمی قیمت حدود 10 کیلو و 135 گرم برنج را می پردازند.

به عبارتی در هر سه تن خرید به جای 75 کیسه 40 کیلوگرمی (4 کیسه 10 کیلوگرمی) 74 کیسه تحویل می گیرند. اما هزینه 75 کیسه را می پردازند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که عرفاً وزن کیسه های برنج محاسبه نمی شود.

این کم فروشی دولت فشار مضاعفی رابر دوش کسبه می گذارد.

از دیگر سو سازمان صنعت معدن تجارت برای تنظیم بازار و کاهش هزینه تخم مرغ اقدام به توزیع این کالا با قیمت مصوب نموده است اما شرط جالبی را پیش روی توزیع کنندگان قرار داده است. براین اساس، توزیع کننده تخم مرغ دولتی حق ندارد حتی یک ریال سود روی تخم مرغ بکشد!

این در حالی است که تخم مرغ ها دچار شکستگی می شوند، گاهی شکسته به درب مغازه می رسد، به همین دلیل حدود 10 درصد سود برای این که کاسب دچار ضرر و زیان نشود بسیار عادلانه است. اما مجموعه دولت مانع از این میزان سود می شود.

بررسی شرایط نشان می دهد که نمایندگان اقتصادی دولت در استان بوشهر به دلیل استرس بالا توان تصمیم گیری منظقی ندارند و ابتکار عمل خود را از دست داده اند.

[کد خبر:AJ30405]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب