آینه جم: در حالی که با تدابیر مناسب استاندار بوشهر و عملکرد در خور تحسین اداره کل روابط عمومی استانداری بوشهر، شاهد برگزاری نمایشگاهی در قالب دست آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در مرکز استان بوشهر بودیم اما نباید از کنار عدم حضور بخش عمده ای از مراکز دانشگاهی و اداری در این نمایشگاه در کنار یک سری بی توجهی ها به آسانی گذشت.

 
نکته اول
 
اگر چه از ابتدای امسال برپایی این نمایشگاه در تقویم ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گنجانده شده بود اما پس از تاکید استاندار بوشهر در آذرماه امسال برای حضور موثر دستگاه های اجرایی در این نمایشگاه، در دوم بهمن ماه طی یک مکاتبه رسمی از ادارات و نهادهای دولتی و مجموعه دانشگاهی استان خواسته شد که حضوری پر رنگ در این نمایشگاه داشته باشند که این وضعیت هر گونه بهانه ای برای نداشتن فرصت و بودجه لازم برای حضور در نمایشگاه را رد می کند.
 
نکته دوم
 
از انجا که بخش خصوصی متولی برپایی این نمایشگاه در کنار برگزاری جشن های شبانه برای استقبال بیشتر مردم از این نمایشگاه شده بود در ابتدا برای اجاره هر غرفه بستگی به متراز و اندازه آن رقمی مابین 8.5 تا 12.5 میلیون تومان برآورد کرده بود که در نهایت با تقلیل زمان برگزاری نمایشگاه و جشن های شبانه از ده شب به شش شب،  فقط 4.5 میلیون تومان ورودی اعلام شد.
 
نکته سوم
 
اگر چه با حضور گسترده دستگاه های اجرایی شاهد برپایی 54 غرفه در این نمایشگاه بودیم اما عدم حضور برخی از دستگاه های اجرایی که به نظر می رسد از لحاظ مالی نباید مشکلی داشته باشند جای سوال و تعجب بود. اداراتی مانند فرمانداری بوشهر، سازمان برنامه و بودجه، دارایی، شرکت های دولتی بیمه ای، بانک های دولتی، امور مالیاتی و شرکت پخش و توزیع فراوردهای نفتی با آن اختلاس کلان سال جاری در راس این ادارات بودند که می توانستند حضور داشته باشند هر چند ادارات کل آموزش و پرورش ، دامپزشکی، ثبت اسناد، پست ، اداره کل بیمه سلامت، اداره کل اوقاف و امور خیریه و شرکت دخانیات و برخی دیگر از ادارات دولتی از این جمله بودند.
 
نکته سوم
 
از انجا که یکی از مهمترین دست آوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی رشد کمی و کیفی دانشگاه ها و تعداد دانشجویان در سطح کشور و استان بوشهر است عدم حضور دانشگاه های خلیج فارس ، آزاد و پیام نور از نکات قابل توجه در این نمایشگاه بوده است. با توجه به این که دانشگاه خلیج فارس دانشجوی خارجی و با ارز 12 هزار تومانی پذیرش می کند می توانست با کمتر از 400 دلار هزینه ورودی این نمایشگاه را پرداخت کند که چندان فشاری بر دانشگاه وارد نمی کند. در کنار این دانشگاه دانشگاه آزاد که دیگر جایی برای خالی کردن جیب مردم باقی نگذاشته نیز شرکت نکرد که واقعا جای سوال دارد بماند این که دانشگاه پیام نور نیز که از محل جیب همین مردم به شکل مستقیم و غیرمستقیم ارتزاق می کند تشخیص داد که در این نمایشگاه شرکت نکنند.
 
نکته چهارم
 
در شب افتتاح نمایشگاه که با حضور استاندار همراه بود و شاهد حضور کلیه مدیران کل دستگاه های اجرایی بودیم متاسفانه بخش عمده ای از این مدیران با وجود داشتن غرفه در شب های بعد حاضر به حضور و نشستن در غرفه های خود نشدند و مشخص بود که صرفا برای عرض ادب خدمت استاندار رسیدند تا از قافله چاکران عقب نمانند هر چند عکس آن نیز صادق بود و در حالی که برخی مدیران با وجود داشتن پروزه های دهه فجر از ساعات اولیه صبح تا بعد از ظهر در شهرستان ها حضور داشتند شبانه خود را به نمایشگاه می رساندند تا جوابگوی مردم باشند.
 
نکته پنجم
 
در کنار برنامه ریزی مناسب برای نشست های خبری شبانه با مدیران کل دستگاه های اجرایی برخی از این دستگاه ها اقدام به برپایی میز خدمت در حاشیه این نمایشگاه کرده بودند که اقدامی قابل تحسین در جهت نزدیکی بیشتر به مردم بوده است.
 
نکته ششم
 
این نمایشگاه که به باور همه بازدیدکنندگان یکی از بهترین نمایشگاه های برپا شده در طی ایام دهه فجر انقلاب اسلامی در مرکز استان بوشهر بوده در حالی پس از شش شب به کار خود پایان داد که نشان می دهد هر زمان تدابیر مناسبی از طرف استانداری بوشهر انجام و کار به بخش خصوصی واگذار شود از یک راندمان و بهره وری مناسبی نیز برخوردار خواهد بود.
 
کلام آخر
 

انتظار می رود که استاندار بوشهر با آن دسته از مدیرانی که با دهن کجی به مجموعه کلان دولت در استان بوشهر در این نمایشگاه شرکت نکرده و صرفا با اعلام نداشتن 4.5 میلیون تومان حاضر نشدند که دست آوردهای دستگاه خود را در معرض دید عمومی قرار دهند برخوردی شایسته در قبال آن نوع بی توجهی آنها کند. مشخص است که وقتی مدیری حاضر نیست در این بعد، از سیاست های مدیر ارشد دولت در استان پیروی کند چگونه می تواند سایر سیاست های دولت در استان بوشهر را به پیش ببرد و نقشی در توسعه استان ایفاء کند. آیا این مدیران در انواع و اقسام هزینه ها خود نیز همین گونه عمل می کنند؟/ سوک

[کد خبر:AJ27462]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب