آینه جم : توزیع گوشت های تنظیم بازاری که به گوشت های استرالیایی معروف است با هدف کنترل گرانی روز افزون گوشت قرمز در بازار استان بوشهر شروع شده؛ اما به دلیل بی نظمی  در نوع عرضه با انتقادات زیادی از سوی شهروندان مواجه است.

به گزارش  آینه جم به نقل   از خلیج فارس؛ این وضعیت موجب ایجاد صف های طولانی و نارضایتی مردم شده است. در این بین بسیاری از شهروندان که ساعت ها در صف منتظر مانده اند، دست خالی به خانه های خود بر می گردند.

محدود بودن مراکز توزیع این اقلام و نامنظم بودن روزهای توزیع، باعث سردرگمی شهروندان جهت خرید گوشت با نرخ مصوب شده است.

یکی از شهروندان ضمن گلایه از شلوغی و بی برنامگی در توزیع گوشت منجمد گوساله که با قیمت هرکیلو 30 هزارتومان عرضه می شود به «خلیج فارس» گفت: صبح شنبه این هفته برای دریافت گوشت به بازارچه شیلات بوشهر مراجعه و نام نویسی کردم. حوالی ظهر توزیع کننده گوشت در این مرکز به حاضران شماره داد و گفت که توزیع گوشت ساعت چهار عصر انجام می شود، مجددا ساعت 3:30 عصر برای خرید گوشت آمدم که با وجود انتظار چندساعته، نهایتا سهمیه تمام شد و بسیاری از حاضران دست خالی به منزل برگشتند.

ابراهیمی اظهار داشت: مقدار گوشت توزیع در این مرکز کم است و به بسیاری از حاضران نمی رسد، ضمن اینکه نظارتی وجود ندارد که گوشت برای مصرف خانوار خریداری شود و من بارها دیده ام کارگران برخی رستوران ها بصورت همزمان در صف هستند.

وی خواستار آن شد که نحوه توزیع گوشت با اطلاع رسانی دقیق انجام شود تا مردم ساعت ها در صف نمانده و این محصولات به جایی غیر از مصرف خانوار منحرف نشود.

پناهی دیگر شهروندی که برای دریافت گوشت با نرخ مصوب به فروشگاه رفاه مراجعه کرده، گفت: در شرایط فعلی که نرخ گوشت روز به روز بالا می رود، توزیع گوشت مرغ، گوسفند و گوساله کمک خوبی به خانواده‌ های کم درآمد است، اما مدیریت درستی بر روند آن نمی باشد و مردم را با صف های طولانی و انتظار چندساعته مواجه کرده است.

وی ادامه داد: البته من دو روز متوالی به فروشگاه رفاه شعبه خیابان توحید بوشهر مراجعه می کنم و اعلام می شود عرضه گوشت مشخص نیست که این شرایط برای مردم پذیرفتنی نمی باشد و باعث سردرگمی شده است.

یکی از شهروندان نیز در پیامی به سایت «خلیج فارس» نوشته: روزانه در رسانه های استان این خبر منتشر می شود که چندتن گوشت قرمز یا مرغ برای تنظیم بازار در فروشگاه های زنجیره ای در حال پخش است، اما هر بار که به این فروشگاه ها مراجعه می کنیم، اثری از این گوشت ها نمی بینیم و فروشندگان اعلام می کنند که گوشت های تنظیم بازاری تمام شده است.

وی می گوید: ظاهرا دست های پنهانی در کار است که این گوشت ها در فروشگاه ها طوری توزیع می شود که به دست مصرف کننده اصلی نرسد.

خانم محمدی که برای دریافت گوشت قرمز به بازارچه روز بوشهر مراجعه و دست خالی برگشته نیز می گوید: مدیریت توزیع این گوشت ها در بوشهر ضعیف است و برخی مواقع این بحث مطرح می شود که برخی رستوران دارها با تعدادی از شاگردهای شان جهت خرید گوشت به مراکز عرضه می آیند و هر نفر 5 کیلو گوشت با نرخ مصوب خریداری می کنند. در این شرایط عملا گوشت به قشر ضعیف نمی رسد.

با توجه به گلایه های شهروندان، بررسی های میدانی «خلیج فارس» از بازارچه شیلات، فروشگاههای زنجیره ای رفاه و کورش در روز گذشته هم نشان می دهد که خبری از گوشت های تنظیم بازاری نیست و فروشندگان قول هفته آینده به شهروندان می دهند.

در تامین گوشت مشکل نداریم، ولی توزیع آن مناسب نیست

مدیر امور پشتیبانی دام استان بوشهر که متولی تامین گوشت سفید و قرمز جهت تنظیم بازار است، به «خلیج فارس» می گوید: از ابتدای امسال حدود 700 تن گوشت قرمز در استان با هدف تنظیم بازار توزیع شده و این روند در هفته های اخیر با تعیین مراکز بیشتری در شهر بوشهر و شهرستان ها جدی تر گردیده تا به تنظیم بازار کمک کند.

مهدی صداقت شعار ادامه داد: اکنون گوشت منجمد گوساله با قیمت هرکیلو 29 هزارتومان و گوشت منجمد گوسفندی با قیمت هرکیلو 34 تا 38 هزارتومان (با توجه به قطعه بندی گوشت) در مراکزی که به ما معرفی شده جهت عرضه عموم تامین شده است.

به گفته وی، عرضه مرغ منجمد با هرکیلو 8900 تومان در مراکز معرفی شده از سوی کارگروه تنظیم بازار استان و شهرستان ها انجام می شود و تلاش داریم از این هفته عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب زیر 11 هزارتومان نیز آغاز کنیم.

این مقام مسئول درباره نارضایتی هایی که پیرامون توزیع گوشت تنظیم بازاری توسط شهروندان مطرح می شود اظهار داشت: ما متولی توزیع نیستیم و عوامل توزیع از سوی کارگروه تنظیم بازار استان و شهرستان ها معرفی می شوند.

وی درخصوص روند نامنظم عرضه گوشت گوساله نیز گفت: چون ترخیص محموله های وارداتی گوشت گوساله بطور پیوسته نیست و در زمان های مشخصی انجام می شود، عرضه آن بعضا منظم نمی باشد، ولی گوشت گوسفندی شرایط بهتری دارد و از ابتدای شهریورماه برای کمک به تنظیم بازار، توزیع آن را آغاز کرده ایم.

مدیر پشتیبانی امور دام استان بوشهر در زمینه اینکه برخی شهرستان ها هنوز خبری از توزیع گوشت های تنظیم بازار نیست گفت: طبق اطلاعی که من دارم، عوامل دریافت و توزیع این محصولات در هر شهرستان مشخص شده اند، ولی بعضا شهرستان هایی هستند که امکانات شان مثل وانت سردخانه دار مشترک است و روند انتقال گوشت زمانبر است.

صداقت شعار در پایان با اذعان به اینکه روند توزیع فرآوردهای گوشتی تنظیم بازاری با اشکالاتی مواجه است، گفت: چون بنای دولت این نیست که عرضه محصولات به صورت کوپنی و کارت ملی باشد، امکان بروز اشکالاتی در روند توزیع و اینکه محصولات به جای رسیدن به سفره خانوار به رستوران یا خارج از چرخه خانوار وارد شود وجود دارد که هنوز راهکاری در این خصوص پیش بینی نشده است.

به گفته وی، البته اداره تعزیرات حکومتی استان در این خصوص پرونده هایی تشکیل داده و درحال رسیدگی است.

مدیرکل جهادکشاورزی استان خارج از دسترس!

با توجه به مسئولیت سازمان جهادکشاورزی پیرامون تنظیم بازار، خبرنگار «خلیج فارس» از روز چهارشنبه پیگیر گفتگویی با مسئولان این سازمان درخصوص کمبود مراکز عرضه و محدودیت سهمیه فرآورده های گوشت قرمز با نرخ مصوب در استان بود.

ابتدا جهانگیرلو مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان در پاسخ به تماس تلفنی «خلیج فارس» گفت: به دلیل بخشنامه رییس سازمان، ما حق مصاحبه نداریم، مگر اینکه رییس مجوز دهد.

خبرنگار ما در ادامه با منوچهری رییس سازمان جهادکشاورزی استان تماس گرفت که وی پاسخ داد: «قادر به مصاحبه تلفنی نمی باشم، الان هم تهران هستم و فردا اول وقت به دفتر مراجعه کنید تا پاسخگو باشم.»

خبرنگار «خلیج فارس» مجددا صبح امروز به دفتر رییس سازمان جهادکشاورزی استان مراجعه کرد که مسئول دفتر پاسخ داد: وی امروز نیامده و همراه استاندار به ماموریت شهرستانی رفته است.

[کد خبر:AJ27034]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب