آینه جم: اتاق اصناف بوشهر می گوید: واحدهای تولیدی با توجه به هزینه تمام شده کالا قیمت گذاری کرده و کالای خود را به بازار عرضه می کنند، مغازه دارها نیز با سود مشخص و مصوب اقدام به فروش می نمایند .

به گزارش «آینه جم»؛ روابط عمومی اتاق اصناف بوشهر در خصوص گزارشی با تیتر «ارز ارزان شد و اقلام خوراکی گران ماند» پاسخ زیر را ارسال کرد:

1- کسبه خرده فروش در همه نقاط دنیا فقط فروشنده هستند. آنها جنسی را از مرکز توزیع خریداری کرده و با لحاظ کردن هزینه ها و درصد متعارف سود و هزینه به فروش می رسانند. کسبه بوشهر نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اگر جنسی را به a ریال از مرکز توزیع خریداری نمایندبه انضمام درصد مشخص به فروش می رسانند. در نتیجه گران شدن اقلام مختلف در بازار ربطی به واحدهای صنفی ندارد. نوسانات ارز و کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم باعث شده که بسیاری از واحدهای تولیدی مجبور به افزایش قیمت تولیدات خود شوند.

2- در بحران ارز و نوسانات قیمت ماههای اخیر می توانیم بگوییم که هیچ کس به اندازه کسبه متضرر نشد. علت این امر نیز مشخص است. عموم کسبه حاضر به زیر پا گذاشتن انصاف واخلاق نشدند. خودشان ورشکست شدند و کار و کسبشان به تعطیلی کشیده شد اما حاضر به اجحاف به شهروندان نشدند. تعطیلی حدود 20 واحد صنفی طلا فروشی و افزایش تعطیلی واحدهای سوپر مواد غذایی در بوشهر سندی بر این ادعاست.

3- متاسفانه دلار در روزهای اخیر قیمت واحدی ندارد. در شهرهای مختلف با اختلاف قیمت 500 تومانی به فروش می رسد. نرخ مبادله ای و دولتی دلار نیز افزایش چشمگیری داشته است. ارز بیش از 250درصد به نسبت فروردین ماه گران شده. همین موضوع باعث شده که مواد اولیه به نرخ بالایی به کشور و به واحدهای صنعتی تولیدی برسد. روند واردات هر کالایی از ثبت سفارش و خرید تا ترخیص و رسیدن به کارخانه نیز حدود 3 ماه طول می کشد. در این بین واحدهای تولیدی نیز با توجه به هزینه تمام شده کالا قیمت گذاری کرده و کالای خود را به بازار عرضه می کنند. مغازه دارها نیز با سود مشخص و مصوب اقدام به فروش می نمایند.

4-در ماههای بعد از نوسانات قیمت ارز بازرسی ها از واحدهای صنفی به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است. همه روزه دهها گشت مشترک وارد بازار می شوند و اقدام به پایش قیمت ها می کنند. بازار بوشهر سرافراز است که در بیش از 5000 بازرسی دقیق صورت گرفته با حضور بازرسان سازمان صنعت معدن تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسان اتاق اصناف و نیروهای نظارت بر اماکن عمومی حتی یک مورد گران فروشی رویت نشده است.

5- قبلا هم به سازمان های ذی ربط فاکتورهای خرید واحدهای صنفی را عرضه نموده ایم. مغازه داران به ناچار اقلام مختلف مورد نیاز مردم را گران می خرند. سود مغازه دارها از فروش اقلام مختلف تغییر نکرده است خلیج فارس

[کد خبر:AJ26165]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب