اينه جم: گلایه های مردمی نشان می دهد این روزها قیمت درج شده روی بسیاری از اجناس، خاصیت قانونی خود را از دست داده و برخی مغازه داران روی آن برچسب زده و با قیمت متقاوتی عرضه می کنند.

به گزارش «آينه جم»؛ برچسب کالا با هدف جلوگیری از گرانفروشی و نرخ های متفاوت، چندین سال است که ملاک عمل می باشد، اما این روزها در کنار گرانی های طاقت فرسا، محصولات با قیمت بالاتر از نرخ درج شده روی بسته ها عرضه می شود که اجحافی در حق مصرف کنندگان است.

برخی از پیام های انتقادی خوانندگان «خلیج فارس» که از طریق سایت و کانال تلگرامی ارسال شده، در زمینه این موضوع در ادامه می بینید:

  • امینی: شركت نرمينه گستر نطنز با زدن برچسب روی قيمت قبلی كه ۱۹۴۵۰ تومان بوده، دستمال کاغذی را ٢٩٥٠٠ تومان عرضه می‌كند! اين محصول را ديشب از مغازه‌ای در بوشهر خريد كردم

  • اکبری: خیلی از کالاها مثل پوشک، ظروف پلاستیکی، کیسه، روغن و ... اصلا دو برابر قیمت جلد هم گیر نمیاد.مشکل این بی نظمی ها محتکرانی هستند که بازرگانان بزرگ کالاهای خاصی می باشد و رب گوجه ها را انبار کردن.
  • لیلا: اخیرا در فروشگاه زنجیره ای (...) بوشهر، دو قوطی رب گوجه برداشتم که روی یکی ۶۴۵۰ تومن و دیگری ۹۵۰۰ تومن قیمت خورده بود، ولی هر دو با قیمت ۹۵۰۰ برایم حساب شد. به یکی از خانم های صندوق خرید اعتراض کردم، ولی گفت این رب گوجه در سیستم ما ۹۵۰۰ ثبت شده، ولی پیگیری می کنیم! چند لحظه بعد فورا رب های ۶۴۵۰ تومانی را از قفسه ها حمع کردن!
  • امیر-بوشهر: امروز بعد از اینکه چند مغازه را برای خرید رب گوجه زیرپا گذاشتم، سوپرمارکتی در خ بهمنی بوشهر، رب بهشد که روی آن ۶۹۰۰ تومان قیمت خورده بود را ۱۴۵۰۰ تومان به من داد. وقتی اعتراض کردم چرا اینقدر بالاتر از قیمت روی قوطی از من پول می گیری، میگه اگر حرفی داری، برو جای دیگری خرید کن! ما بوشهری ها خوشمون نمیاد به تلفن 124 زنگ زده و برای کسی مشکل درست کنیم یا حوصله روال اداری آن را نداریم، ولی بازرسان تعزیرات، اداره صنعت و تجارت و اتاق اصناف چرا بازار را به حال خود رها کرده اند و شاهد احجاف به مردم بیچاره هستیم.
  • اشکان: قیمت‌ روی بسته کالاها در بوشهر بی‌خاصیت شده و اغلب مغازه‌ها روی نرخ‌های اصلی برچسب می‌زنند و کسی هم نیست از حقوق مردم دفاع کند. این هم خرید امشب من در بوشهر

  • ابراهیمی- جم: یک جعبه دستمال کاغذی را که 2750 تومان قیمت مصرف کننده روی آن درج شده برخی فروشندگان 5 هزار تومان به فروش می رسانند و اعتراض مشتری تأثیری ندارد. با اینکه سالهاست فرهنگ سازی شده که مصرف کنندگان براساس قیمت های درج شده روی آن ها پول بپردازند اما اکنون سرعت گرانی به قدری بالاست که از قیمت های درج شده روی کالاها عبور کرده است.
  • محمدی- خورموج: این روزها قیمت کالاهای مورد نیاز خانوار چراغ خاموش در حال افزایش است و کسی هم جلودار این وضعیت نیست. معلوم نیست چه خبر است که هر مرتبه که برای خرید می رویم قیمت ها نسبت به دفعه قبل 20 و حتی 50 درصد افزایش یافته است و گویا کسی بر بازار نظارت ندارد.

در این میان برخی از فروشندگان هم معتقدند نقشی در این اتفاق نداشته و از وقتی سود آنها صفر شده، ناگزیر به درج برچسب جدید روی قیمت ها هستند.

مثلا غلامی از مخاطبان کانال تلگرامی «خلیج فارس» که می گوید در شهر اهرم مغازه دار است، پیام داده که عمده فروشی ها جنس انبار کرده و اکنون با قیمت درج شده روی کالا به ما می فروشند، ما هم به ناچاریم برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهیم، این کالاها را تحویل گرفته و با قیمت بالاتر از نرخ درج شده به مردم بفروشیم. خبری هم از بازرسی تعزیرات، اتاق اصناف و سازمان صنعت و تجارت از عمده فروشی ها نیست.

مغازه داری از بوشهر هم می گوید: مشکل از واحدهای بزرگ و اصلی است که کالا را به همان قیمت مصرف کننده دست ما می رسانند و مغازه‌داران، برچسب جدید قیمت روی اجناس می‌چسبانند تا این سود صفر شده را به نوعی جبران کنند. مثلا ماست یک نفره ای را که قیمت آن برای مصرف کننده 420 تومان بود، این بار از شرکت توزیع 415 تومان خریداری کرده ام که با لحاظ کردن سود قانونی با قیمت بالاتری باید به مصرف کننده بفروشم که در چنین شرایطی عمده شهروندان خرده فروشان را مقصر می دانند.

ارمی از عمده فروش مواد غذایی هم با ارسال پیامی نوشته: با توجه به گلایه های مکرری که درباره گرانی رب گوجه و ارائه آن با قیمت بالاتر از نرخ درج شده روی قوطی منتشر شده، باید بگویم: دیروز ما از مجتمع بازرگانان شیراز (که عمده بار استان بوشهر از آنجا تامین میشه) قوطی یک کیلویی رب که ۶۵۰۰ تومان روی ان قیمت خورده را به نرخ ۹۸۰۰ تومان خریداری و به سوپرمارکت ها ۱۰۳۰۰ تومان فروختیم. حالا چطوری سوپرمارکت میتونه اونو به قیمت جلد بفروشه؟ اگر هم عرضه نشود که بازار دچار کمبود می شود و مثل ماجرای پوشک شاهد سردرگمی مردم خواهیم بود.

اما براساس قوانین، چنین اقدامی تخلف و ضایع کردن حقوق مصرف‌کنندگان است.

پیگیری «خلیج فارس» برای گفتگو با مسئولان بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر و پیگیری این موضوع بی نتیجه بود.

در همین حال یکی از کارشناسان این سازمان می گوید: نیروهای بازرس ما در مقابل دهها هزار واحد خرده فروشی عددی نیست و انتظار داریم مردم گرانفروشی، کم فروشی و تخلفات صنفی را به سامانه ۱۲۴ اطلاع داده شود تا بازرسان مراجعه کرده و بسته به میزان تخلف در تعزیرات رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه بعضی از کارخانه ها از وضعیت پیش آمده سوءاستفاده می کنند و کالاها را با قیمت های بالا به کسبه می دهند، افزود: قیمت ها را براساس فاکتور خرید و لحاظ سود مورد نظر مقایسه و در صورت تخلف با متخلف برخورد می کنیم.

وی اظهارمی کند: کارخانجاتی که در استان های بزرگ هستند دو مرجع قیمتی سازمان حمایت و کارگروه تنظیم بازار کشور باید آن ها را تأیید و به استان ها اعلام کنند که اگر خلاف این موضوع باشد با متخلفان برخورد می کنیم.

 

[کد خبر:AJ25914]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب