به گزارش «آینه جم»؛ این در شرایطی است که طبق اعلام رسمی، میزان تخصیص اعتبارات تملک دارایی استان بوشهر طی سال گذشته حدود 47 درصد بوده است.

از طرفی، با توجه به مصوبه مجلس درخصوص تمدید زمان جذب اعتبارات سال 96 دستگاههای اجرایی تا شهریورماه امسال، با شرایطی که حاکم می باشد، به نظر می رسد تخصیص اعتبارات استان بوشهر در خوشبینانه ترین شرایط به 50 درصد نزدیک خواهد شد.

این در شرایطی می باشد که بخش عمده ابلاغ اعتبار به پروژه ها، در قالب اسناد خزانه می باشد که نقد شدن آن به ماههای آینده موکول گردیده و عملا در نوسانات کنونی که اقتصاد کشور گرفتار آن می باشد، پیمانکاران را با چالش نقدینگی مواجه می کند.

در این بین، سکوت برخی مدیران و بعضا نمایش ایده آل شرایط استان در زمان حضور معاونان رییس جمهور و اعضای کابینه در استان و از سویی عدم مطالبه گری نمایندگان بوشهر در مجلس که احتمالا گرفتاری های دیگری دارند! باعث شده هر سال فاصله دریافتی استان بوشهر نسبت به آنچه راهی خزانه کشور می کند، بیشتر شود؛ منابعی نظیر نفت و گاز، گمرک، بندر و مالیات ها که عملا بوشهر را به گاوصندوق کشور مبدل نموده است.

معطلی یکماهه برای دریافت پاسخ از رییس سازمان برنامه و بودجه

در این بین، «خلیج فارس» از ماههای گذشته پیگیری هایی با رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر داشت تا در خصوص آخرین وضعیت بودجه استان در سالجاری و میزان تخصیص در سال 96 کسب اطلاع کند، اما مراجعات مکرر خبرنگار  «خلیج فارس» به مسئول دفتر رضا عوض پور رییس این سازمان و گذاشتن یادداشت هایی برای انتقال به وی، در پیگیری های بعدی با این پاسخ دفتر رییس سازمان مذکور مواجه می شد که "متعاقبا با شما تماس می گیریم!"

نهایتا پس از بی نتیجه بودن پیگیری های حضوری، در حاشیه یکی از نشست های رسانه ای استاندار بوشهر، عدم پاسخگویی رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر درخصوص بودجه سالجاری به استاندار انتقال داده شد که مقرر گردید بصورت کتبی نیز این درخواست ارائه و در دبیرخانه سازمان برنامه و بودجه بوشهر ثبت شود.

در این راستا، در اوایل تیرماه درخواست خبرنگار «خلیج فارس» در دبیرخانه سازمان برنامه و بودجه بوشهر با موضوع "گزارشی از اعتبارات سالجاری و آمار مقایسه ای با سنوات گذشته" ثبت شد، ولی با گذشت دو هفته، خبری از تماس دفتر رییس سازمان نشد تا اینکه خبرنگار «خلیج فارس» مجددا بصورت حضوری از دفتر عوض پور پیگیر موضوع شد و مجددا توسط مسئول دفتر اعلام گردید: قرار است پاسخ به سوالات شما از سوی مدیران مربوطه تنظیم شود و وقتی آماده شد، خبرتان می کنیم!

نهایتا پس از یک تماس تلفنی مجدد خبرنگار «خلیج فارس»، در اوایل مردادماه بود که از دفتر رییس سازمان برنامه و بودجه استان با خبرنگار «خلیج فارس» تماس گرفته و اعلام شد تا بعد از یک ماه از ثبت درخواست، برای دریافت پاسخ مکتوب رییس سازمان مراجعه کند!

در شرایطی رییس سازمان برنامه و بودجه استان حاضر به پاسخگویی حضوری نشده که پاسخ مکتوب وی بیش از آنکه واقعیت های موجود در حوزه بودجه استان را نمایان کند، حاوی ارقامی از ردیف های بودجه کشور و کلی گویی هایی درباره اعتبارات استان می باشد و عملا آنچه درخصوص شفاف سازی پیرامون جذب اعتبارات استان انتظار می رفته، رخ نداده است.

در پاسخ دو صفحه ای سازمان برنامه و بودجه بوشهر، تنها بخشی که به شکل جزیی تری به وضعیت بودجه استان اشاره شده، صرفا آنجاست که عنوان گردیده «در سال 1397، مجموع اعتبارات تملک دارایی های استان بالغ بر 9000 میلیارد ریال می باشد»

همچنین از گزارش مقایسه ای نسبت به سنوات قبل صرف نظر شده و نهایتا در پایان، اعلام شده: «تخصیص ابلاغی اعتبارات عمرانی استان معادل 47 درصد در قالب اسناد خزانه اسلامی و نقدینگی می باشد.»

توضیحات مکتوب رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر درباره اعتبارات استان ( کلیک کنید ) 

خودداری رییس سازمان برنامه و بودجه استان از رویارویی با پرسش های شفاف نمایندگان رسانه ها و موکول کردن پاسخ به سوالات در قالب توضیحات مکتوب آن هم با تاخیر حدود یک ماهه و پاسخ های کلی و نصف و نیمه، این ذهنیت را شکل می دهد که برای خودداری از بیان واقعیت ها چنین رویکردی دنبال می شود.

این شیوه برخورد آقای رییس در شرایطی است که انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه به دلیل اشرافی که بر اعتبارات استان دارند، ضمن تشریح واقعیت های موجود، هم فضایی برای همگرایی و تلاش نمایندگان و افراد صاحب نفوذ جهت افزایش اعتبارات استان را فراهم کنند، هم با بیان محدودیت هایی که بر اقتصاد کشور حاکم شده، به واقعی شدن انتظارات جامعه کمک کنند.

اما شوربختانه، برخی مدیران استانی، نه تنها به خوبی از حقوق استان دفاع نمی کنند، بلکه از بیان واقعیت ها به رسانه های استان نیز صرف نظر کرده تا احتمالا با همین سبک و سیاق، مسئولیت شان را ادامه داده و از هرگونه چالش و مشاهده ترش رویی مسئولان بالادست در امان باشند!

کاهش 50 درصدی اعتبارات استان بوشهر به روایت معاون عوض پور

رویه عجیب رییس سازمان برنامه و بودجه استان درباره عدم شفاف سازی وضعیت بودجه استان در شرایطی می باشد که علی درویشی معاون این سازمان، 6 مردادماه در کمیته برنامه ریزی شهرستان جم، از کاهش 50 درصدی اعتبارات استان خبر داده و گفته: همچنین 47 درصد اعتبارات استان تخصیص یافته است.

این در شرایطی می باشد که خبر می رسد بخش عمده اسناد خزانه که سهم استان در بودجه 96 بوده نیز جذب نشده است، ولی متولی مربوطه در استان حاضر به شفاف سازی در این خصوص نیست.

به هر روی در شرایطی که به نظر می رسد متولی بودجه استان چندان تمایل به بازگویی واقعیت ها نشان می دهد، انتظار می رود استاندار به عنوان رییس شورای برنامه ریزی استان در این خصوص تدبیر نماید و نمایندگان استان در مجلس هم اگر مشغله های دیگرشان اجازه می دهد! برای افزایش اعتبارات استان هم پیگیری داشته باشند، خصوصا اینکه احتمالا دولت در نظر دارد با توجه به شرایط پیش آمده در حوزه اقتصاد و تحریم ها، لایحه ای برای اصلاح بودجه را به مجلس ارائه نماید.

***خلیج فارس

[کد خبر:AJ25478]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب