آینه جم: در شب شهادت امیرالمونین حضرت علی (ع) نقاط مختلف استان بوشهر صحنه برگزاری مراسم و برنامه های عزاداری بود.

به گزارش آینه جم» به نقل از مهر؛مردم استان بوشهر از قدیم عشق و ارادت ویژه‌ای به اهلی بیت(ع) داشته‌اند و حضور گسترده مردم در برنامه‌های مناسبتی ویژه ائمه بیانگر صحت این ادعا است.

سینه زنی بوشهری

در ایام شهادت مولی متقین امیرالمومنین حضرت علی(ع) برنامه‌های متنوع عزاداری در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار شد و مردم در سوگ امام اول خود بر سر و سینه زدند.

سینه‌زنی سنتی بوشهر یکی از آئین‌های سنتی سوگواری استان بوشهر است که در ایام مختلف سال در سوگ اهل بیت(ع) در استان برگزار می‌شود که با حضور گسترده و پرشور و شعور مردم همراه است.

برگزاری آئین‌های عزاداری سنتی یکی از برنامه‌های بوشهری‌ها در ایم ضربت خوردن و شهادت حضرت علی در روزها و شب‌های ۱۹ تا ۲۱ ماه مبارک رمضان است که در این مراسم عشق و ارادت خود را به ائمه اطهار(ع) نشان می‌دهند.

سینه‌زنی سنتی بوشهر حکایت از عشق و ارادت مردم ولایت‌مدار استان بوشهر به ائمه اطهار(ع) است چراکه عزاداران و نوحه‌سرایان با هیجانی خاص آن را  اجرا می‌کنند.

در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در تمامی نقاط استان بوشهر آوای غم انگیز نوحه‌خوانی و نوازندگی سنج و دمام بوشهری‌ها به گوش می‌رسد که حکایت از دردمندی عاشقان عصمت و طهارت(ع) و دلدادگی مردم ولایت‌مدار این استان نسبت به خاندان اهل بیت(ع) است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ایام شهادت حضرت علی(ع) برنامه‌های خوبی در نقاط مختلف استان با حضور و فعالیت هیئت‌های مذهبی در دست اجرا است.

نوشاد نوشادی اضافه کرد: مردم استان بوشهر همیشه در مراسم مربوط به ائمه حضوری گسترده دارند و در این شب‌ها نیز مراسم با حضور و با مدیریت مردم در حال برگزاری است.

وی خاطرنشان کرد: سینه‌زنی بوشهری یک از آئین‌های قدیمی عزاداری در استان است که دارای شور خاصی بوده و بیانگر عمق عشق و ارادت مردم به اهل بیت است.

تشریح ویژگی‌های حضرت علی

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام ضربت خوردن و شهادت مولای متقیان اظهار داشت: اسبق الناس در ایمان، اعبدالناس، ازهدالناس، اعلم الناس، اعدل الناس و اشجع الناس از ویژگی های بارز حضرت امام علی (ع) هستند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی گفت: مولای متقیان حضرت امام علی علیه السلام پس از نبی مکرم اسلام (ص) شخصیت دوم جهان اسلام محسوب می‌شود که با بهره جستن از وجود نازنین پیامبر اسلام (ص) توانست روح خود را در عرصه‌های مختلف به اوج کمال برساند.

وی افزود: آن حضرت دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله عبادت، شجاعت، عدالت و قضاوت است که در وجود پر برکت ایشان بوده است.

حجت‌الاسلام سروستانی ادامه داد: حضرت امام علی (ع) شخصیتی بودند که مورد اعتماد پیامبر اسلام (ص)، و شخصیتی بود که از نظر علمی به درجه والایی از علم رسیده که پیامبر اسلام (ص) در باره آن حضرت می فرمایند: انا مدینه العلم و علی بابها.

علی بزرگترین شخصیت پس از پیامبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر تصریح کرد: امام علی (ع) شخصیتی بود که با تمام وجود برای دفاع از دین مبین اسلام در کنار پیامبر اسلام (ص) قرار داشت و پس از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) به‌ عنوان حجت الهی بر مردم معرفی شده است.

وی گفت: امیرالمومنین (ع) شخصیتی بود که در عین عبادت و معنویت، به فقرا و مستمندان عنایت ویژه ای داشت، آن حضرت سرپرست خانواده ای بود که همه اعضاء آن اعم از همسر و فرزندان مسیر خود را خدامحوری انتخاب کرده بودند و آن حضرت در یک کلام به‌ عنوان ابوالائمه خدمات بزرگی به جهان اسلام اعطا کرده است.

حجت‌الاسلام سروستانی تاکید کرد: امام علی (ع) به‌عنوان بزرگترین شخصیت جهان اسلام پس از پیامبر اکرم (ص) حیاتش را از خانه کعبه آغاز کرد و لحظه وداع با جهان هستی، بر اثر تیغ جفای ابن ملجم مرادی که در محراب عبادت و در خانه خدا بر فرق مبارک ایشان زده شد، ندای فزت و رب الکعبه سر داد و دنیا را وداع گفت.

[کد خبر:AJ24928]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب