«آینه جم»؛اختلافات استانداری و ارشاد بوشهر که طی این سالها نقل اهالی و فرهنگ و هنر بود، با تغییر در مدیریت استان تا حدود زیادی رنگ باخته و امضای تفاهم نامه ای 18 میلیارد تومانی، نوید جهش و تحرک بیشتر در این حوزه را می دهد.

به گزارش «آینه جم»؛ نشانه این بهبود شرایط هم حضور پیوسته استاندار در برنامه های سفر دو روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا مدیران وی بود که انتظار می رود با اجرایی شدن تفاهم نامه ای که شنبه شب در شورای اداری استان و پایان سفر وزیر میان صالحی و گراوند امضا شد، این بهبود شرایط در زمینه بهبود زیرساخت های موردنیاز اهالی فرهنگ و هنر موثر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این خصوص می گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری بوشهر برای توسعه فرهنگی هنری متوازن استان تفاهم نامه همکاری امضا کردند که مقرر شده طی 3 سال و با اعتبار 18 میلیارد تومان بصورت مشارکتی اجرایی شود.

جزییات تفاهم نامه وزارت ارشاد و استانداری

حمیده ماحوزی افزود: براساس این تفاهم نامه 15 میلیارد ریال به فعالیت‌های فرهنگی و هنری، سه میلیارد ریال به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (تملک دارایی‌های سرمایه ای)،6 میلیارد ریال به ارتقای سطح آموزش در هنرستان‌های هنری، 180 میلیارد ریال به تکمیل مجتمع فرهنگی هنری عسلویه و تالار مرکزی بوشهر کمک می شود.

ماحوزی افزود: همچنین در بخش امور فرهنگی برای اهدای کتاب به مراکز فرهنگی، آموزشی، ورزشی و مساجد استان 6میلیارد و 450 میلیون ریال، خرید کتاب از ناشرین و مؤلفان استانی چهار میلیارد و 700 میلیون ریال و برگزاری نمایشگاه کتاب استانی بوشهر چهار میلیارد و 500 میلیون ریال توسط مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نظر گرفته شده است.

وی گفت:دراین تفاهم نامه برای برگزاری جشنواره‌های صنعت چاپ، شعر و ادب، انجمن های ادبی و حمایت از کارگاه‌های شعر، روستاها و عشایر دوستدار کتاب، نقد و رونمایی کتاب، خرید کتب ارزشمند، برنامه‌های کتابخوانی، توزیع کتاب ماه و هفته و حمایت از طرح‌های فرهنگی ویژه استان‌های مرزی 2 میلیارد و 100 میلیون ریال و حمایت از جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، هفته کتاب، کتاب سال، طرح‌های فرهنگی خلاقانه و بزرگداشت مفاخر استان بوشهر 3 میلیارد و 100 میلیون ریال اختصاص یافته است.

ماحوزی اضافه کرد: در حوزه سینمایی، سمعی و بصری نیز شامل حمایت از تولید فیلم کوتاه داستانی و مستند شامل 28 فیلم 2 میلیارد و 800 میلیون ریال، برگزاری دوره‌های آموزشی استاد محور یک میلیارد و 500 میلیون ریال، کمک به تبدیل سالن مجتمع‌های فرهنگی عسلویه و دشتی به سالن سینما و استقرار سینما سیار در دشتستان یک میلیارد و 300 میلیون ریال و حمایت از ایجاد پاتوق فیلم، راه اندازی و فعالیت خانه مستند، ستاد صیانت و اکران فیلم های هنری و تجربی استان پنج میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار در این تفاهم نامه گنجانده شده است.

وی افزود: از دیگر حمایت های این تفاهم نامه در حوزه سینمایی، سمعی و بصری کمک به تامین محل استقرار دفتر انجمن سینمای جوان تنگستان به میزان 2 میلیارد ریال، برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر و جشنواره های بین المللی مستند (سینما حقیقت)، کوتاه، کودک و نوجوان و هفته فیلم و عکس استان 10 میلیارد ریال، بهره‌برداری یکی از عمارت تاریخی رشیدی برای ایجاد موزه سینمای بوشهر یک میلیارد ریال و کمک به راه‌اندازی و فعالیت نمایندگی انجمن سینمای جوان در شهرهای دشتی، خورموج و گناوه یک میلیارد و 500 ریال است.

ماحوزی ادامه داد: در قالب این تفاهم نامه همکاری در حوزه های مطبوعاتی و اطلاع رسانی، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کتابخانه های عمومی استان بوشهر نیز بودجه های مناسبی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در حوزه قرآن و عترت نیز براساس این تفاهم نامه مقرر شد سالانه برای برگزاری جشنواره فیلم آیات در استان بوشهر یک میلیارد و 300 میلیون ریال، هفته قرآن و عترت 2 میلیارد ریال، سایر فعالیت های قرآنی شامل جشن رمضان، تربیت مربی قرآن و نهج‌البلاغه، طرح ملی حفظ قرآن کریم، حمایت از فعالان قرآنی، خرید قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه سالانه سه میلیارد و 400 میلیون ریال کمک شود.

تعهدات استانداری در تفاهم نامه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعهدات استانداری هم در این تفاهم نامه اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش اعتبارات فرهنگی به میزان سهم وزارتخانه، تامین اعتبار برای تکمیل مجتمع های فرهنگی هنری دلوار، ریز، بنک، آبدان، بوشهر و برازجان، حمایت از تشکیل موزه سینما و عکس بوشهر به میزان 100 میلیون تومان، تامین اعتبار نگارخانه در شهرهای گناوه، بوشهر، عسلویه، جم و کنگان، کمک به کانون های فرهنگی هنری مساجد به میزان 600 میلیون تومان، خرید آثار تجسمی به میزان 100 میلیون تومان، 50 میلیون تومان کمک سالانه به مراسم نکوداشت مفاخر استان، کمک به چاپ و خرید کتاب نویسندگان استان به میزان 100 میلیون تومان، تسهیلات به اعضای خانه مطبوعات و حمایت از تالیف دانش نامه مطبوعات و... از تعهدات استانداری در این تفاهم نامه می باشد.

وی یادآورشد: زمان اجرای این تفاهم نامه از ابتدای سال 1397 تا پایان اسنفد 1399 به مدت سه سال است که انتظار می رود با اجرای طرح های پیش بینی شده نظیر تکمیل مجتمع های فرهنگی، ایجاد نگارخانه ها، حمایت از آثار اهالی فرهنگ و هنر شاهد تحرک و جهشی از این نظر در استان باشیم.

[کد خبر:AJ23997]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب