عباس علوی‌نژاد*

استان بوشهر به عنوان استانی درآمدزا برای کشور مطرح است، اما در سیاست های کلان و بودجه ریزی سالانه، سهم این استان به خوبی ادا نمی شود. http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c2bvc424172r4qmqh3181b1f994.jpg

نگاهی به لایحه بودجه سال 97 که اخیرا از سوی دولت به مجلس ارائه شده، نشان می دهد، استان بوشهر از نظر پیش بینی درآمد برای خزانه کشور در رتبه 8 کشور قرار دارد، ولی درخصوص دریافت بودجه در رتبه 21 قرار می گیرد.

در بودجه سال آینده و جدول شماره 10 (تصویر کلان بودجه استانی)، درآمد بوشهر 2 هزار و 347 میلیارد تومان پیش بینی شده که از این نظر در رتبه 8 کشور قرار دارد. (بعد از استان های تهران، اصفهان، خوزستان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و هرمزگان)

به عبارتی، در لایجه بودجه سال آینده، بوشهر از نظر کسب درآمد برای خزانه کشور بالاتر از 22 استان دیگر می باشد. طوری که درآمدزایی بوشهر دو برابر استان آذربایجان غربی، حدود 4 برابر استان کرمانشاه، 5 برابر استان سیستان وبلوچستان، کردستان، لرستان، سمنان، اردبیل، گلستان و 10 برابر استان های خراسان جنوبی، کهکیلویه وبویراحمد و ایلام است.

اما به لحاظ دریافت بودجه، بوشهر هزار و 471 میلیارد تومان سهم خواهد داشت که از این نظر در رتبه 21 قرار داریم.

نگاهی به این شاخص نشان می دهد، سهم پیش بینی شده برای بوشهر از بودجه 97 بعد از استان های تهران، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، سیستان وبلوچستان، گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه،کرمان، اصفهان،
 هرمزگان، کردستان، همدان، لرستان، اردبیل و البرز می باشد.

بررسی دقیق تر حاکیست درآمد استان ما با اینکه بیش از 5 برابر لرستان، 4 برابر همدان، 5 برابر کردستان و گلستان، 4 برابر کرمانشاه است، اما از بودجه آن استان ها کمتر دریافت می کند.

درست است که شاخص های دیگری هم مثل جمعیت، وسعت، تعداد شهرستان و مولفه های مشابه در سهم بودجه ای استان ها مؤثر است، اما با رعایت همین شاخص ها بازهم به نظر می رسد حق استان بوشهر نادیده گرفته شده است.

از قضا این روزها که بحث اصلی و عمده دولت و مجلس بررسی بودجه سال 97 می باشد، فضای استان درگیر مشکل ته لنجی وتحصن ملوانان و تعطیلی بازار است.

شایسته است نمایندگان و مدیریت استان از بحث بودجه غفلت نکرده و با توجه ویژه به بودجه یکساله استان، بتوانند به نحو شایسته از حقوق حقه استان دفاع کنند.

*معاون سابق استانداری بوشهر

خلیج فارس

[کد خبر:AJ23652]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب