آينه جم: اعتراض‌های ملوانان به محدودیت های رخ داده برای ته لنجی وارد دومین روز پیاپی شد و اعتراضاتی در بنادر گناوه، کنگان و دیر در پی داشت.

به گزارش « آينه جم»؛ آن‌ها در ماه‌های گذشته چندین بار دست از کار کشیده‌ و تجمع برگزار کرده‌اند.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c24qhala12muuam8sj1upi6h86.jpg

روز گذشته در بازار گناوه، مغازه‌هایی که کالا‌هایشان از محل ته‌لنجی ملوانان تامین می‌‌شود تعطیل بودند و کسبه آن‌ها به نشانه اعتراض چند ساعتی تجمع کردند.

معترضان امروز مقابل فرمانداری تجمع کردند و پاک نژاد فرماندار این شهرستان نیز با حضور در جمع معترضان، خبر داد: مسئولان استانی پیگیر موضوع هستند و امیدواریم ظرف این هفته اتفاق مثبتی رخ دهد.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c24qhal95et1vgg1pib150330m4.jpg

در بندر کنگان نیز که به دلیل محدودیت در ترخیص ته لنجی بازار با رکود مواجه شده، تحمع مشابهی رخ داد.

در بندر دیر نیز شماری از بازاریان مقابل فرمانداری تجمع کردند که حمزه اعتماد فرماندار این شهرستان در جمع معترضان گفته: ته لنجی مشکل همه شهرهای ساحلی استان است و اگر این مشکل در گناوه حل شد که قول آن داده شده، در بندر دیر هم رفع می شود.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c24qhala15gpepkfu151ussg5.jpg

اعمال محدودیت ورود کالای همراه ملوان از مردادماه سالجاری و در پی مصوبه هیات دولت رقم خورد، آن هم درشرایطی که استاندار سابق با مانور تبلیغاتی عجیبی از چنین مصوبه ای به عنوان دستاورد بزرگ برای ساماندهی همیشگی ته لتجی و بهبود شرایط ملوانان یاد کرده بود.

این مصوبه به دلیل کاهش میزان کالای همراه ملوان (ته لنجی) مورد اعتراض قرار گرفته و طی سه ماه گذشته بسیاری از محموله های مرتبط با ته لنجی ترخیص نشده، اتفاقی که علاوه بر گرانی برخی اقلام در بازار، احتمال خطراتی نظیر آتش سوزی محموله شناورها را در پی دارد.

مردم شهرهای ساحلی بوشهر به روز سیاه نشسته اند

در جلسه روز یکشنبه مجلس، دو تن از نمایندگان استان درخصوص مشکلات ته لنجی نطق داشتند.

سکینه الماسی نماینده جنوب استان در تذکری به رییس جمهور گفت: آقای رییس جمهور، جنابعالی با شعار بهبود وضع اقتصادی وارد کارزار انتخابات و رئیس جمهور شدید، اما از شرایط اقتصادی مردم اطلاع ندارید.

http://media.icana.ir/Image/2016/11/201611103930838638_Orig.jpg

وی با بیان اینکه قوانین سختگیرانه مشکلاتی را برای مرزنشینان به وجود آورده، خاطرنشان کرد: امروز مردم دیلم، دیر، عسلویه، کنگان و گناوه به روز سیاه نشسته اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: گناه مردم ساحل نشین چیست که ناکامی های کلان اقتصادی در کشور به گردن مرزنشینان افتاده و غیر از ته لنجی هیچ فرصت دیگری برای ارتزاق ندارند.


مصوبه ته لنجی یک الی دو سال متوقف شود

همچنین نماینده مردم دشتی و تنگستان هم از دولت تقاضا کرد اجرای مصوبه درخصوص ساماندهی ته لنجی و ملوانی به مدت یک الی دو سال متوقف شود.

سید کمال الدین شهریاری در نشست علنی مجلس در تذکری شفاهی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص مصوبه دولت در رابطه با ساماندهی کالای ته لنجی و ملوانی گفت: به مدت 4 ماه این ابلاغیه، ملوانان را به مشکل معیشتی مواجه کرده، در حالی که لنج داران و ملوانان راهی جز ارتزاق از طریق دریا ندارند.

http://media.icana.ir/Image/2017/05/201705104928110627_Orig.jpg

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: این مصوبه به هیچ وجه کافی و لازم برای امرار معاش ملوانان نبوده و اجرا نیز نشده است. ضروری است ایرادات آن از نظر کارشناسی و همچنین فقدان زیرساخت ها در بنادر گمرک دار رفع شود.

وی افزود: تقاضا داریم این مصوبه به مدت یک الی دو سال متوقف شود و اجازه دهید ته لنجی به روال گذشته انجام شود تا معیشت ملوانان با مشکل مواجه نشود.

تجارت دریایی با شناورهای سنتی مقرون به صرفه نیست

برخی معتقدند قدیمی بودن ناوگان دریایی بوشهر و استفاده از شناورهای سنتی با تناژ پایین باعث شده بیشتر تجار که معمولا غیر بومی هستند رغبتی به استفاده از این ناوگان نداشته باشند.

به عبارتی، لنج های کوچک با تناژ 70 تا 400 تن چندان مورد رغبت بازرگانان عمده نیست و حاضر نیستند کالاهای خود را با ضریب ریسک بالا با این ناوگان حمل کنند، از سویی هزینه های سفر آنقدر بالاست که حتی اگر دولت تمام بار یک لنج را تحت عنوان ته لنجی به ملوانان دهد باز هم صرفه ای برای لنج دار و ملوان و... ندارد.

یک مقام آگاه در گفتگو با مند گفت: مصوبه ته لنجی در حالی گذرانده شد که نمایندگان ملوانان و تجار استان در ابتدا معتقد بودند بهترین راه حل برای حفظ حقوق دریانوردان همین مصوبه است اما امروزه در مواجهه با شرایط پیش آمده عقب نشسته و حرف خود را پس گرفته اند و معتقدند دولت باید بخشودگی بیشتری برای آنان قائل شود.

این در حالی است که اگر دولت بخشودگی بیشتری در حقوق و عوارض گمرکی لحاظ کند باز هم به دلیل ضعف ناوگان استان و ظرفیت پایین لنج ها و هزینه های هنگفت سفر، این تجارت برای مردم ما به صرفه نیست.

پیشنهاد این کارشناس این است که لنج داران با تناژ پایین با تشکیل کنسرسیوم هایی، ناوگان خود را نوسازی کنند و از کشتی های مدرن تر با ظرفیت های بالاتر استفاده کنند تا هم در بنادر کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس دچار مشکل نباشند و هم با کم کردن از هزینه های سفر این میزان بخشودگی ها برایشان به صرفه باشد.

با این روال به نظر می رسد دولت حجم ته لنجی و بهای تمام شده یا حقوق و عوارض گمرکی آن را برای ملوانان افزایش نمی دهد، بنابراین راهکار اصولی شاید رفتن به سمت عبور از تجارت سنتی دریایی و مدرن سازی ناوگان و عمق و تنوع دادن به سفرها باشد./ خليج فارس

[کد خبر:AJ23635]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم