آینه جم: لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در حالی روز یکشنبه توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد که در آن مجموع سهم بودجه تملک دارایی های سرمایه ای استان بوشهر به علاوه اعتبارات "3 درصد صادرات نفت خام و گاز طبیعی"، فقط 6.23 درصد است.

به گزارش « آینه جم»؛ در لایحه بودجه سال آینده کل کشور، سهم استان بوشهر از اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای استان های کشور، 90 میلیارد و 800 میلیون تومان می باشد. مجموع اعتبار کشوری در این بخش 3 هزار و 372 میلیارد تومان است. به عبارتی سهم استان بوشهر از این آیتم تنها 2.7 درصد می باشد.

جدول مقایسه ای سهم استان از بودجه 97 کل کشور
سهم بوشهر از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای فقط 2.7 درصد

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگ روی آن کلیک کنید

همچنین از  مجموع اعتبارات "درآمد 3 درصد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی"، سهم استان بوشهر 408 میلیارد و 900 میلیون تومان برآورد شده است. این ردیف در بودجه سال آینده 5 هزار و 80 میلیارد تومان برآورد شده است.

درآمد صادرات نفت و گاز؛ رشد هزار میلیاردی خوزستان و 100 میلیاردی بوشهر!

البته برای بودجه سال آینده، درآمد صادرات نفت و گاز از 2 به 3 درصد رشد یافته که خوزستان و بوشهر از نظر برخورداری از چنین آیتمی پیشتاز کشورند، اما میزان رشد آنها برای سال 1397 قابل تامل می باشد.

براین اساس، در جهش یک درصدی آیتم مذکور در بودجه سال آینده، اعتبار خوزستان از 338 میلیاردتومان امسال، به 1325 میلیاردتومان می رسد، به عبارتی حدود هزار میلیاردتومان رشد.

اما این آیتم برای بوشهر در بودجه سالجاری 308 میلیاردتومان بوده که برای سال آینده 408 میلیارد و 100 میلیون تومان برآورده شده؛ یعنی فقط 100 میلیاردتومان افزایش. (معادل 10 درصد سهم خوزستان)

البته در خصوص تخصیص همین ارقام برای استان بوشهر هم حرف و حدیث بسیار است، طوری که براساس اعلام برخی منابع غیر رسمی، میزان جذب درآمد صادرات نفت و گاز تا پایان آبان ماه زیر 10 درصد بوده، هرچند انتظار می رود گزارشی رسمی درباره میزان نقدینگی بودجه هایی از این دست توسط سازمان برنامه و بودجه استان ارائه شود.

کاهش بودجه تملک دارایی استان

گزارش «خلیج فارس» می افزاید: همزمان با کاهش بودجه عمرانی کشور در بودجه سال 97، سهم اعتبار تملک دارایی استان بوشهر نیز با کاهش 7 میلیاردتومانی، سال آینده به 90 میلیاردتومان برآورد شده است.

نهایتا اینکه جمع اعتبار تملک دارایی و 3 درصد نفت و گاز برای استان بوشهر در سال آینده قریب 500 میلیارد تومان می باشد که این میزان در بودجه سالجاری حدود 400 میلیاردتومان برآورد شد. به عبارتی رشد 100 میلیاردتومانی بودجه استان از این منظر به مدد "3 درصد درآمد صادرات نفت و گاز" می باشد که قبلا 2 درصد بود.

هرسال دریغ از پارسال

هرساله بخشی از لایحه بودجه به برآورد اعتبار پروژه های عمرانی اختصاص دارد که دارای ردیف مشخصی می باشند.

از نکات حایز اهمیت اینکه، هیچ پروژه جدیدی از استان بوشهر در لایحه بودجه اضافه نشده، درحالی که یکی از مطالبات در این خصوص، سد باهوش تنگستان بود که براساس وعده و پیگیری های نماینده دشتی و تنگستان، نخلداران اهرمی چشم انتظار آن بودند که در بودجه سال 97 ردیفی هم به آن اختصاص یابد.

البته شهریاری، نماینده دشتی و تنگستان در واکنش به این انتقاد گفته: با وجود آنکه سدباهوش یکی از 5 پروژه پیشنهادی وزارت نیرو برای اختصاص ردیفی در بودجه سال آینده بوده، ولی چون به دلیل کاهش اعتبارات عمرانی و حجم بالای پروژه های باقی مانده، دولت طرح جدیدی را وارد لایحه سال آینده نکرده، سد باهوش هم ردیف دار نشد.

شهریاری البته به قرارگیری سد باهوش در بخش طرح های پیشنهادی لایحه بودجه سال آینده اشاره کرده که براساس آن، 10 میلیارد مشارکت دولت برای این پروژه مشروط به حضور سرمایه گذار می باشد.

این درحالیست که به عقیده کارشناسان، سد باهوش به دلیل ماهیت کشاورزی و اینکه بازگشت سرمایه در چنین طرح هایی زمان بر است، در مقایسه با سدهایی با کارکرد آب شرب و صنعتی جذابیت کافی برای سرمایه گذاری ندارد و نیاز است دولت خودش پای کار بیاید که دست و پا کردن ردیفی مستقل در لایحه بودجه در این راستا مطرح شد، ولی به نتیجه ای نرسید.

علاوه بر اینکه پروژه جدیدی در لایحه بودجه سهم استان نشده، اغلب طرح های دارای ردیف بوشهر نیز با کاهش اعتبار مواجه بوده، جز برخی پروژه های سدسازی و یک مورد در بخش راه.

لیست مهمترین پروژه های عمرانی استان در لایحه بودجه و مقایسه اعتبار آنها در 96 و 97
برای دیدن جدول در ابعاد بزرگ روی آن کلیک کنید


کاهش قابل توجه بودجه راه آهن و رویا شدن سوت قطار

یکی از شاخص ترین پروژه های استان که دارای ردیف بودجه می باشد، راه آهن است که برآورد آن برای سال 97 به شکل قابل تاملی کاهش یافته، طوری که از 53 میلیارد مصوب بودجه سالجاری، برای سال آینده به 15 میلیاردتومان تنزل یافته است!

اگرچه نه پیش بینی بودجه امسال و نه برآورد سال آینده در لایحه دولت برای راه آهن بوشهر کفاف این پروژه 3 هزارمیلیاردتومانی را نمی دهد، اما از یک سو رویکرد دولت برای اجرای راه آهن بوشهر توسط سرمایه گذار خارجی (که قبلا پیدا نشده و معلوم هم نیست پیدا شود) و از سوی دیگر تعطیلی کارگاههای پروژه راه آهن بوشهر به دلیل پرداخت نشدن مطالبات پیمانکاران، عملا کاهش پیش بینی بودجه ای دولت برای راه آهن مشکلات پیش روی این پروژه حیاتی برای استان را بزرگتر کرده و شنیدن سوت قطار را برای بوشهری ها به رویا مبدل می کند.

دیگر پروژه هایی که با کاهش اعتبار در سال آینده مواجه شده اند، احداث بیمارستان جایگزین فاطمه زهرا بوشهر، سدهای باغان و دشت پلنگ دشتی، شبکه آبیاری کلل و دالکی دشتستان، تکمیل شبکه فاضلاب بوشهر، مجتمع فرهنگی عسلویه و تجهیز دانشگاه مهندسی جم می باشد که باید گفت با توجه به پایین بودن میزان تخصص بودجه ها، کاهش همین ارقام هم روند اجرای آنها را کندتر خواهد کرد و توسعه استان بیش از پیش لاک پشتی می شود.

پروژه هایی که رشد اعتباری داشته اند

در این بین پروژه هایی دارای افزایش اعتبار در بودجه سال آینده برای استان تنها شامل این موارد است: مشارکت دولت در آزادراه شیراز- بوشهر (با رشد 60 میلیون تومانی و یک دهه انتظار برای یافتن سرمایه گذار)، احداث باند دوم محور شیراز- فیروزآباد- جم (با رشد حدود 2 میلیاردتومانی که آن هم احتمالا باید به پای نفوذ مسئولان و نمایندگان فارس نوشت)، سد دالکی با رشد 2 میلیارد تومانی و شبکه آبیاری سد رئیسعلی دلواری با افزایش 3 میلیاردتومانی.

نگاهی به سهم استان از بودجه سال آینده نشان می دهد تنها جهش معنی دار از محل 3 درصد درآمد صادرات نفت و گاز بوده (به دلیل افزایش یک درصدی این آیتم)، ولی در سایر بخش ها اتفاق معناداری برای استان رقم نخورده و از نظر وضعیت پروژه های عمرانی دارای ردیف هم عمدتا شاهد کاهش بودجه هستیم تا بوشهر مصداق این ضرب المثل باشد که "هرسال دریغ از پارسال"!

نمایندگان و استاندار پیگیری کنند

سال گذشته که «خلیج فارس» مشابه همین گزارش از وضعیت بودجه ای استان را منتشر کرد، با واکنش سراسیمه و آمارهای وارونه برخی مدیران منتسب به استاندار سابق مواجه شده و دست آخر نمایندگان استان در مجلس بودند که با تایید اجحاف دنبال دار بودجه ای در قبال بوشهر، با حساسیت به پیگیری این مهم پرداختند.

در این بین، الحق و الانصاف برخی اقدامات نظیر پیگیری حجت الاسلام خدری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم از طریق تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق بودجه 96 باعث شد سهم استان از بودجه سالانه بهبود نسبی یابد، اگرچه تخصیص نیافتن ارقام مصوب، مانع از اتفاق خاصی در استان طی سالجاری شده که بخشی از آن را باید در مشکلات بودجه ای دولت دید و بخش دیگر ناتوانی مدیران استانی برای جذب منابع.

اینک شایسته است مدیریت استان که برخلاف استاندار سابق تاکنون رویکرد تهاجمی به انتقادات نداشته، به همراه نمایندگان استان در زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس و صحن علنی، از همه ظرفیت و توان خود برای پیش بینی بودجه آبرومندانه تر به استان کوشش کنند، آن هم استانی که سالانه دهها هزار میلیاردتومان از نفت و گاز تا گمرک، بندر و مالیات روانه خزانه کشور می کند، اما در فصل توزیع اعتبارات، حقش نادیده گرفته می شود.

[کد خبر:AJ23591]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم