http://media.mehrnews.com/d/2017/06/19/4/2491367.jpg«آینه جم» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از ایجاد سازه حفاظتی برای سرپوشیده کردن کاخ هخامنشی چرخاب دشتستان خبر داد.

به گزارش«آینه جم» ناصر امیرزاده اظهار داشت: کاخ هخامنشی چرخاب دشتستان در جبهه غربی شهر برازجان قرار گرفته است. این مجموعه هخامنشی با یک تالار مرکزی با دو ردیف پایه ستونی ۱۲ تایی و تالار های جانبی با ٢٤ ردیف  پایه ستون، از آثار ارزشمند معماری اوایل دوره هخامنشی در شهرستان دشتستان و شهر برازجان است. این اثر که بخشی از شهر باستانی تموکن در دوره هخامنشی است و سندِ فوق العاده‌ای از شهر سازی و حضور هخامنشیان در کرانه‌ها و پس کرانه‌های خلیج فارس و همچنین رونق تجارت دریایی ایرانیان در خلیج فارس به شمار می‌رود.

وی افزود: مجموعه چرخاب حاصل شش فصل کاوش‌های باستان شناسی به سرپرستی دکتر سرفراز بوده است. امروزه این مجموعه و مجموعه های دیگر نظیر کاخ سنگ سیاه در روستای جتوط و کاخ بردک سیاه در روستای درودگاه به عنوان پایگاه میراث فرهنگی کاخ های هخامنشی دشتستان در سطح ملی مصوب شده و فعالیت خود را نیز شروع کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: بنا به ضرورت امر حفاظت از کاخ هخامنشی چرخاب به مساحت هزار و ۶۷۵ متر مربع این مجموعه با سازه‌های فضایی، سرپوشیده می‌شود تا از گزند آفتاب و باران در امان باشد. همانطور که در سال های قبل بدلیل سردی و گرمای هوا پایه ستون ها و دیگر عناصر معماری آسیب هایی وارد شده بود و با این اقدام حفاظتی از بروز آسیب های بیشتر جلو گیری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اعتبار این برنامه حفاظتی از محل اعتبارات ملی و از ردیف پایگاه های میراث فرهنگی تامین شده است.

[کد خبر:AJ22067]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب