آینه جم: معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست میهمان 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بود.


به گزارش «آینه جم»؛ در این مراسم که با همکاری انجمن های اسلامی این دانشگاه و دانشگاه آزاد برگزار شد، ابتکار در ادامه سفر یک روزه اش سخنران آن بود.

مطالبه گری دانشجویان حق است
وی در ابتدا با اشاره به اینکه مطالبه گری دانشجویان کاری بسیار پسندیده و حق است گفت: دیده بانی دانشجویان توام با نظم باشد تا مانع سوءاستفاده برخی شده و خدای نکرده دوران بی خردی به کشور بازنگرد.

ابتکار افزود: ایران دیگر تحمل دوران بی خردی را ندارد و امروز نیازمند این هستیم که بتوانیم با تدبیر مناسب برنامه ها را پیش ببریم.

برخی مطالبات به تنهایی در اختیار رییس جمهور نیست
رییس سازمان محیط زیست با اشاره به سخنان مجری برنامه درباره وعده های رییس جمهور درباره برداشتن نگاه امنیتی از دانشگاهها و رفع حصر یادآورشد: با وجود تلاش این دولت، همچنان برخی محدودیت ها وجود دارد، ولی نسبت به فضای امنیتی و سختگیرانه قبل بهبود نسبی در دانشگاهها حاکم شده است.

وی تصریح کرد: دولت به وعده هایش خصوصا در حوزه سیاسی پایبند بوده، اما برخی تصمیمات به تنهایی از عهده دولت بر نمی آید یا اینکه نیاز به زمان بیشتر است.

شادمانی برخی برای ازبین رفتن برجام عجیب است
معاون رییس جمهور در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که مذاکرات هسته ای بصورت عزتمندانه و با تایید رهبری از سوی دولت دنبال شد، گفت: این حرکت بدان معناست که زنجیرهای از پای کشور باز شود و بتواند در کنار سایر کشورها به مانند دو ماراتن رقابت و کشور را به سمت پیشرفت سوق دهد.

به گفته ابتکار، دانشجویان با روشنگری های خود اجازه ندهند فضایی خاکستری شکل بگیرد که منجر به انتخاب اشتباه و بازگشت به دوران بی خردی شود.

ابتکار با اشاره به اینکه برجام توافقی بین المللی است و یکی از طرفین به تنهایی قادر به نقض آن نمی باشد، گفت: با استفاده از ظرفیت های برجام می توان در عرصه های مختلف شرایط بهتری ایجاد کرد، در این بین، شادمانی برخی از یک زمزمه در آمریکا برای لغو برجام، جای تعجب دارد.

اقدامات خوبی برای بهبود وضعیت پارس جنوبی شروع شده است
در بخش پرسش های دانشجویان، سوالی درباره مشکلات زیست محیطی جنوب استان مطرح شد که ابتکار با تایید مطالبه گری درخصوص این منطقه گفت: با رایزنی و پیگیری های صورت گرفته، چند ماه پیش طرح وزارت نفت برای بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه موسوم به HSC ابلاغ و بخش هایی از آن در حال اجراست.

وی ادامه داد: ما نیز با تشکیل کمیته هایی این موراد را پایش می کنیم و در مواردی هم که نیاز به اخطار و اقدامات قضایی بوده نیز پیگیری هایی شده و امیدواریم حرکت ها در این خصوص به بهبود شرایط منجر شود.

وی گفت: مشکل امروزی به دلیل این است که در دوره ای برای آغاز فعالیت صنایع ارزیابی زیست محیطی انجام شده و در دوره ای نیز به این مهم بی توجهی شده است.
ابتکار ادامه داد: با این حال از ابتدای آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید همه فعالیت های صنایع استان با ارزیابی زیست محیطی انجام شده و متخلفان این عرصه نیز در برخی موارد با جریمه های سنگینی همراه شده اند.

نمی توانم گذشته ام را انکار کرد
ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش گرفتن صبغه فعالیت سیاسی او از فعالیت های تخصصی اش گفت: در دولت تدبیر و امید چنین رویه ای نداشتم، ولی با این حال سابقه سیاسی و گذشته افراد را نمی توان انکار کرد، چه در مبارزات قبل از انقلاب، چه آبان 58، چه مسئولیت در دولت اصلاحات. با این وجود تلاش من اجرایی کردن سیاست ها ابلاغی رهبر انقلاب و برنامه های رییس جمهور در حوزه محیط زیست می باشد.

وی افزود: نمی گویم همه مشکلات کشور از دولت قبل است، ولی چرا نباید گفته شود در شرایطی دولت شروع به کار کرد؟ وقتی که تورم بالای 40 درصد، رشد اقتصادی منفی 6، سیلوها در آستانه خالی شدن بود.

چرا نباید از مشکلات گذشته گفت؟
ابتکار در پاسخ به سوال دانشجویی که یکی از کلیدواژه های سخنان امروز شما انتخاب درست بود و با وجود تاکید رهبری، شما دارید فضا را زودهنگام انتخاباتی می کنید، تصریح کرد: انتخاب دایره وسیعی دارید. شما صبح که از خواب بیدار می شوید با انواع انتخاب ها مواجه اید و سخن بنده درباره اینکه باید انتخاب صحیح کنیم، به معنای انتخاباتی کردن زودهنگام فضا نیست.

اگر برجام بد است چرا نتانیاهو و ترامپ دنبال لغو آن هستند
در ادامه این جلسه، با وجود آنکه از بین 4 پرسش شفاهی، 2 نفر دانشجویان منتقد عملکرد ابتکار فرصت طرح سوالات شان را داشتند، ولی با درخواست طرح سوال و شعارهایی به گونه عمل می کردند که نشست رو به تنش بیشتر می رفت.

در این بین، یکی از دانشجویان با اشاره به مصوبه اخیر در آمریکا برای تمدید داماتو، برجام را سندی فاقد خاصیت دانست که ابتکار گفت: برادر من، مطالعه بیشتر کنید که این تحریم ها مربوط به دو دهه قبل بوده و ارتباطی با مذاکرات هسته ای نداشته، هرچند ایران در صورت اجرایی شدن آن اقداماتی صورت خواهد داد. درباره بی خاصیت بودن برجام هم باید گفت اگر واقعا اینگونه است چرا رییس جمهور جدید آمریکا آن را به سود ایران دانسته و افرادی مثل نتانیاهو خواستار لغو آن هستند؟

معاون رییس جمهور تاکید کرد: برجام مدلی از توافق بوده که اتفاقا از قبل این دولت شروع شد، ولی در دولت فعلی به نتیجه رسید، ضمن اینکه اگر برجام و ارتباط بهتر کشور با نظام بانکی جهان نبود، قادر به صادرات یک قطره نفت نبودیم و شرایط شکننده تری امروز داشتیم. ولی جای تعجب است که چرا برخی می خواهند کشور را از بهبود مناسباتش با نظام بین الملل بازدارند.

حاشیه ها

  • این جلسه که با تاخیر 30 دقیقه ای آغاز شد، طوری که از 15:30 تا 17 ادامه یافت.
  • پس از قرائت قرآن، سرود جمهوری اسلامی، بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی، دکتر سجاد اقبالی معاون دانشگاه علوم پزشکی و قیصری رییس دانشگاه آزاد بوشهر سخنرانی کوتاهی درباره روز دانشجو داشتند. پس از آن ابتکار سخنان کوتاهی درباره روز دانشجو داشت، سپس 4 پرسش شفاهی و 2 پرسش کتبی مطرح شد.
  • در ابتدای این همایش شماری از دانشجویان کاغذ نوشته هایی را در دست داشتند که پیش از شروع برنامه جمع آوری شد. گفته می شود روی آن کنایه و انتقاداتی از دولت و سخنران مراسم شده بود.
  • زمانی که یکی از دانشجویان در سوال شفاهی خود پرسید چگونه مسئولان انتظار برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه را دارند در شرایطی که نمی توان نام رییس دولت اصلاحات را آورد، اغلب حاضرین به تشویق وی پرداختند. در این بین گروهی نیز شعار مرگ بر فتنه گر دادند و طرف مقابل هم شعارهایی مبنی بر رفع حصر داد که برای دقایقی جلسه ملتهب شد.
  • انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اقدامی ابتکاری و متناسب با سمت میهمان ویژه برنامه، در راهرو ورودی به سالن گلدان های کوچکی را به هر کدام از حاضران اهدا کرد.
  • برخی از دانشجویان در اعتراض به اینکه فرصتی برای بلند کردن دست نوشته هایشان در سالن داده نشده و امکان سوال ندارند، ماسک هایی بر صورت زده بودند.
  • زمانی که یکی از دانشجویان که بین سخنان ابتکار با صدای بلند گفت چگونه از رییس جمهوری نام می برید که رهبر انقلاب فرمودند ایشان یاغی هستند، گفت: لطفا از شخص اول مملک اظهارنظری که سندیت ندارد نگویید.
  • این جلسه در شرایطی پایان یافت که دانشجویی با اشاره به حضور وی در سیستم دانشگاهی قبل و بعد از انقلاب، خواستار مقایسه آزادی بیان اساتید در این دوره شد و به سخنان دیروز علی مطهری مبنی اشاره کرد که گفته اساتید قبل از انقلاب از آزادی بیشتری برخوردار بودند. ابتکار نیز با بیان اینکه از
  • مواضع آزاداندیشانه دکتر مطهری خوشحالیم گفت: ایشان نایب رییس مجلس هستند و این نگاه در مصوبات مجلس دهم خود را نشان خواهد داد.منبع:خلیج فارس
[کد خبر:AJ19509]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب