آينه جم :برادر محمدنبی قنبری کارمند فداکار پتروشیمی عسلویه گفت: محمدنبی هم‌اکنون با آسیب سوختگی در دست‌ها، پاها و صورت مواجه و در بیمارستان سوختگی صدرای شیراز بستری است که با خدمات خوب این بیمارستان حال عمومی وی بهتر اما همچنان در بخش ICU بستری است.

به گزارش « آينه جم»؛ حسن قنبری اظهار داشت: پتروشیمی مبین مجموعه‌ای کمکی است که گاز، آب و برق را برای دیگر پتروشیمی‌های عسلویه تأمین می‌کند و بخش‌های مختلفی از جمله امور اداری، واحد کنترل و کیفیت، واحد آفسایت و... دارد و مهندس محمدنبی قنبری در واحد آفسایت اشتغال داشته که لوله‌های توزیع گاز از مجاور آن عبور می‌کرده است.

وی با اشاره به لوله‌های توزیع گاز گفت: فیلترهایی در مسیر لوله‌های انتقال گاز وجود دارد که در دوره‌های زمانی مشخصی از طرف شرکت‌های مربوطه تمیز یا تعویض می‌شوند اما در مدت اخیر کیفیت گازها به دلایل نامشخص پایین آمده و این موضوع باعث شده بود که فرآیند تمیز کردن این فیلترها در دوره کوتاه‌تری روی دهد.

کارمند پالایش گاز فجر جم با اشاره به چهار لوله اصلی انتقال گاز پتروشیمی مبین اضافه کرد: هر خط، لوله‌ای برای کنترل فشار گاز یک «شیر اطمینان» دارد و شب پیش از حادثه و پس از تعمیر فیلترها، مسؤولان بخش اعلام کرده بودند که این شیر اطمینان مشکل دارد اما به دلایلی این خط انتقال به شبکه بازگشت.

وی در گفتگو با فارس ادامه داد: فشار گاز درون لوله‌ها با اتصال آن به شبکه انتقال گاز در روز حادثه 60 بار افزایش می‌یابد و «شیر اطمینان» نیز برای خروج گازهای اضافی خوب عمل نمی‌کند و این حادثه روی می‌دهد.

وی تصریح کرد: گاز اضافی درون لوله‌ها به‌جای این‌که به‌صورت کم‌کم خارج شود به دلیل عمل نکردن «شیر اطمینان» یکجا و با فشار باورنکردنی خارج می‌شود و این حادثه به‌گونه‌ای بوده است که سایه‌بان‌های اطراف را 100 تا 200 متر دورتر در محوطه پرتاب می‌کند.

کارمند پالایش گاز فجر جم بیان داشت: برادر من و مصدوم اصلی این حادثه به‌ محض مشاهده نشت گاز در آن محل برخلاف همکارانش با انجام یک حرکت فداکارانه، به‌ جای فرار از صحنه، به سمت شیر اصلی گاز می‌رود و سعی می‌کند آن را ببندد که انفجار و آتش‌سوزی روی می‌دهد.

قنبری خاطرنشان کرد: وی هم‌اکنون با آسیب سوختگی در دست‌ها، پاها و صورت مواجه و در بیمارستان سوختگی صدرای شیراز بستری شده و با خدمات خوب این بیمارستان حال عمومی وی بهتر اما محمدنبی همچنان در بخش ICU بستری است.

این مسؤول با اشاره به اینکه سوختگی محمدنبی بیشتر از دیگر مجروحان حادثه است، گفت: محمدنبی به‌جای فرار به دل حادثه می‌رود و هنگامی که از وی سؤال می‌کنیم چرا این کار را کردی، در جواب می‌گوید که «این وظیفه من بود» و لازم بود شیر ورودی گاز را می‌بستم اما باید بدانیم که کمتر کسی پیدا می‌شود در چنین وضعیتی به‌جای رفتار غریزی، عقلانیت را به کار بندد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/07/03/13950703000457_PhotoA.jpg
    محمدنبی قنبری بستری در بیمارستان صدرای شیراز

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/07/03/13950703000430_PhotoA.jpg
                 محمدنبی قبل از حادثه آتش‌سوزی

وی با اشاره به تفکرهای اشتباه در مورد کارکنان شرکت نفت بیان کرد: افکار عمومی جامعه فکر می‌کند که کارمندان شرکت نفت دارای حقوق و مزایای بالا، راحتی کار، روزهای استراحت طولانی و ... هستند اما آن‌ها باید بدانند که این مزایا در کنار خطرها و سختی‌های کار معنا دارد.

کارمند پالایش گاز فجر جم در پایان با گلایه از رسانه‌ها تصریح کرد: محمدنبی برادر شهید و حرکت وی ستودنی و تکرار فداکارانه برادر شهیدمان است و در هرجای جهان این اتفاق رخ داده بود روزهای متمادی به پوشش آن می‌پرداختند اما نه‌تنها این اتفاق روی نداد بلکه در انتقال حقیقت و نوع بیان حادثه نیز کوتاهی‌هایی صورت گرفته است.

منبع: فارس

[کد خبر:AJ18185]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب