لاکپشت منقار عقابی

آینه جم - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: لاشه یک قطعه لاک پشت منقار عقابی در ساحل خارگ کشف شد.

به گزارش آینه جم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، حسین دلشب گفت: مامورین اداره حفاظت محیط زیست خارگ در حین گشت و کنترل و پایش  ساحل در خارگ متوجه لاشه یک قطعه لاک پشت پوزه عقابی شدند که در بررسی های به عمل آمده مشخص شد که این لاک پشت بالغ ماده که احتمالا برای لانه گزینی و تخم ریزی به ساحل نزدیک شده بوده است، در اثر گیر افتادن در تور صیادان دچار خفگی شده و توسط جریانات آبی به ساحل آمده است.

وی افزود: لاک‌پشت منقار عقابی (Eretmochelys imbricata) گونه‌ای لاک پشت دریایی  است که به ‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. پوزهٔ این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان ها به شکل منقار عقاب در آمده و از همین رو به  لاک‌پشت منقار عقابی  یا  منقار کوتاه موسوم شده ‌است. طول لاک‌پشت منقار عقابی بالغ به یک متر می‌رسد و وزن میانگین آن حدود ۸۰ کیلوگرم است.

دلشب اضافه کرد: لاک پشت‌ها همواره بر اساس غریزه و عادت برای تخمگذاری به همان نقطه‌ای که از تخم خارج شده‌اند، باز می‌گردند. هر لاک پشت عقابی حداکثر ۱۲۰ تخم می‌گذارد اما تنها دو درصد از تخم‌ها به بلوغ رسیده و شانس زندگی پیدا می‌کنند. 

وی ادامه داد: بیشترین حضور لاک پشت عقابی برای تغذیه یا تخمگذاری در سواحل شنی و ماسه‌ای در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد است.

دلشب گفت: برای حمایت از لاک‌پشتان دریایی، محصولاتی که از این‌گونه های در خطر به دست می‌آیند را خریداری نکنید و همچنین اگر در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که لاک‌پشت‌های دریایی زندگی می‌کنند، می‌توانید برای حفاظت از سواحلی که آن‌ها در آن تخم‌گذاری می‌کنند، اجتماعاتی تشکیل دهید.

[کد خبر:AJ15206]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب