آینه جم : پزشک بوشهری بیماری نادر زَپ 70 را نخستین بار در کشور کشف کرد.

به گزارش « آینه جم »؛ فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این خصوص توضیح داد: زپ 70 یک بیماری نقص ایمنی است که نخستین بار در یک کودک سه‌ساله بوشهری کشف و شناسایی شد.
 
افشین شیرکانی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین 14 مورد این بیماری در دنیا شناخته ‌شده بود، افزود: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به‌عنوان مسئول تحقیقاتی این تیم پژوهشی، فعالیت‌های مشترکی به همراه دانشگاه های لوان بلژیک، کارنیستای سوئد و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داد که منجر به شناخت پانزدهمین مورد از این بیماری نادر شد.
 
وی اضافه کرد: دراین بیماری سیستم ایمنی بدن به ‌درستی فعالیت نمی کند و باعث عفونت‌های مکرر ازجمله سینوزیت، ذات‌الریه، عفونت‌های مکرر خونی یا مننژیت مکرر، بستری شدن‌های مکرر، افت پلاکت خون و خون‌مردگی می شود که درنهایت منجر به فوت بیمار می‌شود.
 
دکتر شیرکانی افزود: با توجه به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری در این کودک، وی اکنون وضع مطلوبی دارد و این‌گونه بیماران با پیوند مغز استخوان به بهبودی صد درصدی خواهد رسید.
 
فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیش‌از این ژن عامل بیماری‌زای زپ 70 در دنیا ناشناخته بودکه برای اولین بار در بوشهر با مطالعه ژنتیکی، این ژن استخراج و به‌زودی نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر آسم و آلرژی و ایمونولوژی به چاپ خواهد رسید.
 
دکتر شیرکانی در هشتمین کنگره بین‌المللی نقص ایمنی که دانشمندان برتر بیماری‌های نقص ایمنی از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا حضور داشت این کشف را  در قالب یک سخنرانی ارئه کرد.
 
سخنرانی وی مورد توجه پروفسور هانس استاد دانشگاه سیاتل آمریکا، پروفسور اشمیت استاد دانشگاه هانوفر آلمان، دکتر النورا گامبیرینی استاد دانشگاه پیوند مغز استخوان بیمارستان فیرنز ایتالیا قرار گرفت. این کنفرانس در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد.
 منبع:خلیج فارس
[کد خبر:AJ15193]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب