به گزارش آینه جم، در استان بوشهر به علت ساختار زمین شناسی، منابع نسبتا غنی از آب های معدنی وجود دارد که متاسفانه اکثر آنها برای مردم محلی نیز ناشناخته مانده است. در زیر ضمن معرفی مهم ترین چشمه های آب معدنی به خواص درمانی آنها نیز اشاره می شود:

آبگرم اهرم: در ۵کیلومتری اهرم ودر دامنه کوه واقع است. مظهر چشمه از شکاف سنگ های رسوبی مارنی و گچی از زمین خارج می شود و آب آن در ردیف آب هایی با بارهای منفی و مثبت مختلف و گرم است. درجه حرارت آن۳۵درجه است. آب چشمه توسط یک کانال از سرچشمه به استخرها هدایت می شود. آب چشمه مزبور برای رفع بیماری های پوستی، سرماخوردگی، کوفتگی بدن وکلیه ها سودمند می باشد. استحمام بیش از حد در این چشمه برای قلب مضر است.(۱)

آبگرم حاج احمدی: به آن آبگرم بی بی نور و«اَوگری» هم گویند. این چشمه در مسیر جاده سنا-شنبه و شمال شرقی روستای حاج احمدی قرار دارد. مظهر چشمه با جاده آسفالته فاصله خیلی زیادی ندارد. آب آن از کوه و از شکاف های سنگی مارنی و گچی از زمین خارج می شود. آبدهی چشمه نسبتا خوب است و متاسفانه تا کنون فاقد استخر است و از آب آن استفاده مناسب نمی شود.

آب این چشمه در ردیف آب های گوگردی است و در درمان بیماری های جلدی و روماتیسم موثر است.

لازم به ذکر است که بعد از زلزله ۶٫۱ در مقیاس ریشتر مورخ ۹۲/۱/۲۰ که باعث ویرانی شهر شنبه و روستاهای مجاور شد، آب این چشمه زیادتر شده است.

http://mond.ir/wp-content/uploads/%D8%A2%D8%A8%DA%AF%D8%B1%D9%85.jpg

آبگرم دالکی: در ۱۸کیلومتری شهر برازجان و بین روستاهای راهدار و شهر دالکی و کنار جاده برازجان-کازرون واقع است. آب چشمه در دامنه کوه از نقاط مختلف زمین و از شکاف سنگ هایی که از مارن وگچ تشکیل شده اند، خارج می شود. آبدهی آن نسبتا زیاد و در حدود ۱۸لیتر در ثانیه است. در موقع خروج نهر بزرگی را بوجود می آورد و پس از عبور از زمین های مجاور با جهت غربی به رودخانه دالکی می ریزد و در نتیجه باعث خراب شدن کیفیت آب این رودخانه می گردد.

آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم، کلرورسدیم و گوگردی دارای منیزیوم گرم است.

آبگرم دالکی باعث گرم شدن غلظت صفرا، اتساع عروق، رفع امراض پوستی، بهبود بیماری های مجاری تنفسی و روماتیسم شده و برای درمان برخی از بیماری های زنانه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با این که این چشمه دارای خاصیت درمانی زیاد است متاسفانه استفاده مناسبی از آن نمی شود. قسمتی از آن تبخیر شده و مابقی به داخل رودخانه ریخته می شود.(۳)

آبگرم طلحه: در شهرستان دشتستان، بخش بوشکان و بین طلحه و رودفاریاب قرار دارد. آبگرم طلحه که بومیان «جون گرم» و «اَوگرمو»  می گویند در دامنه کوه است. آب آن در ردیف آب های گوگردی است. ورود گوگرد در سیستم متابولیسم بدن باعث بروز فعل و انفعالات مثبت در دستگاههای گوارشی و سوخت و ساز شده و در درمان بیماری های مختلف مجاری تنفسی، روماتیسم و بیماری های جلدی موثر واقع می شوند.(۴)

آبگرم فوچارک: این چشمه در حدود ۵ کیلومتری جنوب غربی اهرم کنار امامزاده زین الشهداء واقع است. آب چشمه از شکاف سنگ های آهک مارنی از زمین خارج می شود. آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه منیزیوم زیاد و کلرور سدیم ولرم است و برای درمان برخی از بیماری های زنانه مورد استفاده قرار می گیرد و خاصیت تسکین دهندگی، ضدخارش،ملین و صفرآور دارد.(۵)

آبگرم گنوی: این چشمه در شهرستان دیر، نزدیک روستای گنوی و مشرقی اتوبان خورموج – عسلویه قرار دارد.

مظهر چشمه از شکاف سنگ های آهک مارنی خارج می شود و عامل تشکیل آن ساختار زمین شناختی است. آب چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیوم و کلرورسدیم ولرم است.

آب این چشمه در برطرف کردن بیماری های دستگاه تنفس و گوارش مفید بوده و همچنین در رفع بیماری های پوستی، رماتیسم مزمن، عفونت های دستگاه تناسلی زنان و… مفید است.(۶)

آبگرم میانلو: این چشمه در شهرستان کنگان و در نزدیکی میانلو قرار دارد. آبش از شکاف سنگ های آهک مارنی از زمین خارج می شود و عامل تشکیل آن ساختار زمین شناختی است. آب چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیوم و کلرور سدیم ولرم است. از آب گرم میانلو می توان در رفع رماتیسم مزمن، ناراحتی های دستگاه گوارش، تظاهرات پوستی، عفونت دستگاه تناسلی زنان و… استفاده به عمل آورد.(۷)

آبگرم میراحمد: به آن “آب بوئی”هم می گویند. این چشمه در شهرستان تنگستان و در مسیر جاده اهرم به خورموج، در روستای آب بوئی یا میراحمد قرار دارد. آب آن از دامنه کوه و از شکاف سنگ های مارونی و گچی از زمین خارج می شود. عامل تشکیل این چشمه ساختار تکتونیکی است و آب آن در ردیف آب هایی با کاتیون ها و آنیون های مختلف گرم است. آبدهی چشمه بسیار بالاست و سفره آب این چشمه بسیار وسیع است و تمام زمین های اطراف آن بر روی این سفره قرار می گیرند. این چشمه دارای حوضچه ای عمیق و بزرگ است. در کنار حوضچه اتاقی برای شنای زنان در نظر گرفته شده است که متاسفانه ناتمام است.

از آب گرم میراحمد می توان در رفع بیماری های پوستی، کوفتگی، دردهای مفصلی، رماتیسمی و… استفاده درمانی به عمل آورد.

ناگفته نماند که در غرب میراحمد چشمه دیگری است. مظهر چشمه در دامنه کوه و از شکاف سنگ های آهک آسماری از زمین خارج می شود. عامل تشکیل این چشمه گسله است. زیادبودن مقدار گاز دی اکسید کربن دلیل بر منشا عمیق آب چشمه است. آب چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیوم و کلرورسدیم ولرم است.(۸)

پی نوشت ها:

۱-کاظم لیانی، خواص درمانی و شفابخش آبهای طبی و معرفی ایران، تبریز: انتشارات زرقلم، ۱۳۹۰، ص۸۰٫ حسن زنده دل و دستیاران، استان بوشهر، تهران: نشر ایرانگردان، ۱۳۷۷، ص۴۵٫ محمدجواد فخرایی، دشتستان در گذر تاریخ، شیراز: نوید، ۱۳۸۳، ص۲۱٫ دکتر سید جعفر حمیدی، فرهنگ بوشهر، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان چاپ ونشر، ۱۳۸۰، ص۲۵٫

۲- حسن زنده دل و دستیاران، استان بوشهر، تهران: نشر ایرانگردان، ۱۳۷۷، ص۴۳٫

-مشاهدات نگاره. مورخ ۹۲/۱۰/۱۰

۳- کاظم لیانی، خواص درمانی و شفابخش آبهای طبی و معرفی ایران، ص ۶۰و۱۵۱٫ حسن زنده دل و دستیاران، ص۴۴٫ حبیب قاسمی، جغرافیای تاریخی دشتستان، قم: موعود اسلام، ۱۳۸۹، ص۲۵۱٫

۴- محمدجواد فخرایی، دشتستان در گذر تاریخ،ص۲۱٫ حبیب قاسمی، جغرافیای تاریخی دشتستان، ص۲۵۱٫

۵- حسن زنده دل و دستیاران، استان بوشهر، ص۴۵٫ مشاهدات نگارنده مورخ۱۱/۱/۹۳

۶- کاظم لیانی،خواص درمانی و شفابخش آبهای طبی و معرفی ایران، ص۸۵٫ حسن زنده دل و دستیاران، استان بوشهر، ص۴۶٫

۷- کاظم لیانی،خواص درمانی و شفابخش آبهای طبی و معرفی ایران، ص۸۶٫ حسن زنده دل و دستیاران، استان بوشهر، ص۴۶٫

۸- کاظم لیانی،خواص درمانی و شفابخش آبهای طبی و معرفی ایران، ص ۴۸و۸۷٫ حسن زنده دل و دستیاران، استان بوشهر، ص۴۵٫ دکتر سید جعفر حمیدی، فرهنگنامه استان بوشهر، ص۲۶٫

نویسنده:غلامحسین هادی نژاد- سایت مند

[کد خبر:AJ10230]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب