00000000000000000000000000077.jpg

آینه جم؛ سجاد بهزادی: "بیشترین سهم اعتبارات تملک دارایی سالجاری استان مربوط به شهرستان دشتستان با 65 میلیارد تومان و کمترین نیز مربوط به جم، دیلم و عسلویه با 16 میلیاردتومان است." 

آنگونه كه صاحبنظران اقتصادي باور دارند براي رسيدن به توسعه در هر منطقه اي، بايد ارزش ها و باورهاي توسعه نهادينه شود و نمي توان در بي برنامه گي و تغيير دايم مديران به دنبال توسعه پايدار نيز بود. جایی كه ارزش‌های توسعه‌ای غالب شوند، مديران به توسعه باور داشته باشند و ثبات وجود داشته باشد، توسعه به حركت در می‌آید و در صورت فقدان این موارد، ممكن نیست شاهد توسعه پايدار باشیم.

بر همين اساس و دقيقا در سه شهرستان جم، دیلم و عسلویه در زمان توزيع اعتبارات، فرمانداراني كه حداكثر 3 ماه حكم انتصاب خود را دريافت كرده بودند حضور داشتند.

توزيع اعتبارات استاني بعد از سالهاي بي پولي و اجرايي نشدن پروژه هايي مهم در شهرستان ها دقيقا در زماني رخ داد كه سه شهرستان استان دستخوش تغييراتي در بالاترين سطوح اجرايي خود شدند. فرماندار جم به عسلويه رفت، فرماندار عسلويه به ديلم رفت و معاون فرمانداري گناوه به جم آمد تا فرماندار شود.

بدون شك دلايل تغييرات ذكر شده در عالي ترين سطوح شهرستان ها بعد از مدت كوتاه از انتصاب آنها، حرف وحديث هاي زيادي نيز به دنبال داشت و نكته اي منفي در عملكرد استاندار بر جاي ماند كه در اين يادداشت مورد بحث ما نيست؛ اما تاثير بسيار ناخوشايند اين تغييرات در سهم اعتبارات استاني شهرستان هاي جم، عسلويه و ديلم بسيار هويدا بوده است.

نظر نگارنده بر اينست كه اگر در شهرستان هاي جم و عسلويه فرمانداراني باباتجربه در راس امور بود، اين اتفاق نمي افتاد.

چرا فرمانداران اين شهرستان ها نتوانستند از اهميت استراتژيك شهرستان هاي خود نسبت به ساير شهرستان هاي استان دفاع كنند.

چرا بهانه جمعيت كمتر بر دهها دليل مهم تر كه حساسيت و اهميت اين دو شهرستان را در ضرورت توسعه نشان مي دهد غالب شد و به همين بهانه كمترين اعتبارات استاني را دريافت كردند.

مگر نه اينست كه بخش مهمي از نبض اقتصاد كشور در استان بوشهر و پارس جنوبي مي تپد و شهرستان هاي جم و عسلويه نيز ميزبانان اين انرژي هستند؛ ميزباناني كه عوارض توسعه صنعتي (از بي آبي شديد و آلايندگي گرفته تا مسايل اجتماعي) روزانه هزينه هاي توسعه پايدار را براي انها بالاتر برده است.

اگر شورایي به نام شوراي برنامه ریزی و توسعه در دو فرمانداری جم و عسلويه فعال بود و مديري با ثبات در راس اين شورا كليه عوامل توسعه و حساسيت هاي اين دو شهرستان را درك و رصد مي كرد و به صورت مطالعه شده تصمیم سازی صورت مي گرفت تا در زمان توزيع اعتبارات، مستندات  لازم در اختيار استاندار قرار دهد و از آن دفاع جانانه اي مي شد، آيا باز اين اتفاق مي افتاد؟ 

شهرستان هاي جم و عسلويه طبق استاندارد هاي توسعه، چقدر به متوسط توسعه یافتگی يك شهرستان كه در قلب صنايع بزرگ كشور قرار دارد نزديك اند و آيا با اين نوع نگاه و عدم درك لازم از اين حساسيت، توسعه متوازن ميان صنعت و محيط پيرامون رخ خواهد داد؟

شهرستان هاي جم و عسلويه به لحاظ صنعتي و موقعيت خاص از مهم ترين شهرستان هاي استان بوشهر و حتي جنوب كشور محسوب مي شوند اما در تخصیص اعتبارات عمرانی استانی از سایر شهرستان ها عقب تر هستند که اين مسئله امکان مناسبی براي توسعه زيرساخت ها و هزينه در امور زیر بنایی آنها فراهم نمي كند و متاسفانه فرمانداران اين شهرستان ها نيز در آن زمان خاص بيش از آنكه در فضاي توسعه و اعتبارات توسعه اي و مالي شهرستان خود باشند، يا تجربه اندوزي مي كردند يا در شوك و شوق تغيير ايجاد شده بودند.

پایگاه اطلاع رسانی « آینه جم » از انتشار پاسخ فرمانداری های عسلویه و جم و یادداشت های مرتبط با مطلب بالا استقبال می کند.

منبع:خلیج فارس

[کد خبر:AJ7483]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب