3406b7fe6af6-49e8-41ef-adf6-4788a33c6ef1.jpeg

 

 

 آینه  جم: در حالی وزارت نیرو از سرعت گرفتن پروژه انتقال آب خلیج فارس به 7 استان کشور خبر داده که ساکنان استان های همجوار این دریا نظیر بوشهر شاهد روند لاک پشتی پروژه های آبشیرین کن و ادامه نوبت بندی آب هستند.

به گزارش آینه  جم  :امروز با حضور رییس جمهور در یزد، خط دوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی آغاز شد و طبق پیش بینی تا 4 سال آتی در مدار فعالیت قرار می‌گیرد. ضمن اینکه خط اول انتقال آب از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

از سوی دیگر، خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی با محوریت استان اصفهان در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته، طوری که عملیات اجرایی این خط از غرب بندرعباس آغاز شده و آب‌شیرین‌کن‌ها در این ناحیه احداث می‌شوند.

طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس قرار است در گام نهایی، منابع آبی جدید ۷ استان هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان را تامین کند.

بوشهر همچنان تنها مرکز استان دارای نوبت بندی

تاکید دولت های مختلف بر انتقال آب از خلیج فارس به استان های کویری و مرکزی کشور در شرایطی می باشد که استان های همجوار این دریا خصوصا بوشهر همچنان با مشکل قدیمی تامین آب شرب مواجه اند.

در شرایطی که بوشهر همچنان تنها مرکز استان دارای نوبت بندی است و همه وعده های گذشته در این خصوص در حد تیتر رسانه ها باقی مانده، پروژه های شیرین سازی آب دریا نیز با روند لاک پشتی درحال انجام است؛ طوری که هربار به سال بعد موکول می شود.

پروژه هایی نظیر انتقال آب به شهرستان جم، بزرگترین آبشیرین کن بوشهر توسط شرکت مپنا در محله سرتل و مجموعا نزدیک به 200 هزار مترمکعب آب شیرین‌کن در استان که کلنگ زنی شده، ولی روند اجرای آنها کند بوده و از برنامه های پیش بینی شده عقب تر است.

قطعا انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور با بودجه های ده ها هزار میلیارد تومانی و از سوی دیگر وضعیت ناپایدار و نوبت بندی آب همسایگان خلیج فارس در بوشهر عادلانه نیست و یکی از مصادیق تناقض های مسئولان مبنی بر عدالت و آمایش سرزمینی است

[کد خبر:AJ40703]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب