0000000000000000000000000000000000000000000000000169391914.jpg

 

آینه جم: هرچند دولت سیزدهم مدعی شده در حذف ارز ترجیحی، غیر از 9 قلم کالای اساسی، محصول دیگری نباید افزایش قیمت داشته باشد، اما دومینوی گرانی و تورم روز به روز بوشهری ها را فقیرتر می کند.

به گزارش آینه جم؛ پس از شوک وارده به بازار بر اثر جهش دو برابری قیمت مرغ، شیر و لبنیات، سایر محصولاتی که از این کالاهای اساسی استفاده می کنند نیز متاثر شده اند.

مثلا در بوشهر آش فروشی ها قیمت خود را از 27 هزارتومان به 35 هزارتومان رساندند، شیر خام از 10 هزارتومان به 18 هزارتومان رسید، نان فانتزی ها روی هرکدام از نان های خود بین 3 تا 5 هزارتومان کشیدند. حتی کالاهای مثل یخ که به گرانی اخیر اقلام اساسی بی ربط به نظر می رسد رشد حدود 100 درصدی را تجربه کرده و به تازگی قیمت هر قالب آن به 17 هزارتومان افزایش یافت، درحالی که قبلا 9 هزارتومان بود.

همین پیش بینی درباره اقلام دیگر نظیر دارو هم وجود دارد و عملا اقشار فرودست و قشر متوسط را در فقر و تورم بیشتر گرفتار.

این در حالی كه دولت و مسئولان دولتی تا پیش از اجرای طرح حذف ارز دولتی ادعا می‌کردند ارز دولتی به هدف اصابت نکرده و فقط تجار و پولدارها از این ارز منتفع می‌شوند؛ حالا مشخص شد که اتفاقا به هدف اصابت کرده بود چون امروز که این ارز را برداشته‌ اند، همه قیمت‌ ها چندین برابر شده است.

اینکه ما نخواهیم یا نتوانیم چند نفر واردکننده‌ متخلف را که اسامی‌ شان موجود هست و با حساب و کتاب ارز دولتی گرفته‌ اند، مجازات کنیم و به جایش میلیون‌ ها نفر از مردم را با افزایش قیمت‌ ها روبرو کنیم، جراحی اقتصادی نیست چون برای جراحی تن بیمار، به سراغ اعضای ناکارآمد و ناسالم بدن می‌ روند نه سراغ جوارح حیاتی که دارند مسئولیت‌ شان را انجام می‌دهند. 

در عین حال، راهکارهای جبرانی مثل یارانه، کمک چندانی نمی‌ کند،‌چرا كه یارانه فقط بخشی از گرانی‌ ها را جبران می‌کند.

مدیران نجومی‌ بگیر دولتی و ثروتمندان، همچنان سودهای کلان می‌برند؛ همچنان پاداش‌های چند ده میلیونی و سفرهای خارجی و خانه‌های سازمانی مدیران پابرجاست؛ و همه‌ این هزینه‌ها را بودجه‌ عمومی‌کشور تامین می‌کند، اصل کار، کاستن از این هزینه‌ هاست كه همچنان پابرجاست اما نان، روغن،‌مرغ و داروی مردم جراحی شد.

 

* خلیج فارس

[کد خبر:AJ38914]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب