62050724.jpg

 

 

آینه جم: باخبر شدیم که در تاریخ ۱۰مهر ماه ۱۴۰۰ طی صید انجام شده با تورهای حصاری( حلقه ای) حدود ۵ تن ماهی از نوع دارو (تبان ، تن) از فاصله حدودی ۲۰ مایلی و بالاتر، پس از انتقال به ساحل عمده آن ها تلف شدند و صیادان مجبور به ریختن آن در دل دریا شدند. تلف شدن این حجم از ماهی دارو (تن ماهی)یک موجی از نگرانی را برای فعالان محیط زیست و همچنین صیادان نیز ایجاد کرده است.

طبق قانون از آبان ماه تا فروردین، ۱۳ قایق مشخص شده در شهرستان کنگان مجوز صید ماهی ساردین را دارند که از این تعداد ۷ فروند قایق در بندر کنگان  و مابقی در بندر سیراف و پرک می باشد).

اما صید انجام شده با توجه به نوع تور موجود ( حلقوی- حصاری) باعث صید ماهیان دیگری از جمله ویر و دارو به تناژ بالا نیز شده است.

با توجه به اینکه صید این دو نوع ماهی در این ماه ممنوع می باشد، این مسئله باید در نظر گرفته شود که باید هرچه سریع تر شورای تامین استان و در راس ان فرماندار شهرستان باید ورود کرده و تدابیری را جهت مدیریت این شرایط اتخاذ نماید.

ماهی ویر و دارو در این زمان از سال معمولا در حال رشد و گذر از مرحله نوزادی به رشد کامل است و صید خارج از فصل آن ممکن است نسل آن را با خطر جدی مواجه کند. مضاف بر این ، ماهیان نامبرده تا مدتی دیگر به رشد کامل خود خواهند رسید و صیادان از صید آن قطعا می توانند سود بیشتری ببریند.

مضاف بر این، حتی خود ماهی ساردین از جمله غذاهای ماهیان بزرگ تر مانند شیر هستند که متاسفانه هم اکنون مورد صید بی رویه قرار گرفته اند. این موضوع می تواند در زمستان امسال، بازار را با کمبود ماهی شیر و در نتیجه افزایش عجیب قیمت آن مواجه کند. گفتنی است که صید ماهی ساردین فقط در حوزه شهرستان کنگان انجام می شود و این ماهی در جای دیگری وجود ندارد.

در حال حاضر هر شب بالغ بر ۱۰ تن ماهی با همین شیوه در شهرستان کنگان( کنگان، سیراف، شیرینو و تا حدودی شهرستان عسلویه) صید می شود.

نیاز است در این خصوص با توجه به اینکه دریابانی از پشتیبانی نیروی انسانی و توان لجستیکی مناسبی برخوردار است، ورود موثرتری به این موضوع نماید. در کنار این موضوع لازم است اداره شیلات شهرستان کنگان، تعاونی صیادان کنگان، یگان حفاظت منابع آبزیان دیر ( شامل شهرستان های دیر، کنگان و عسلویه) ، فرمانداری شهرستان کنگان، دادستانی شهرستان کنگان و شیلات استان بوشهر و استاندار بوشهر جهت بررسی موضوع پیش امده و همچنین رفع کمبودهای موجود از جمله تقویت نیروی انسانی نهادهای   اجرایی مانند حفاظت منابع آبزیان هر چه سریع تر جلسات مربوطه را جهت اتخاذ تصمیمی موثر و عملی برگزار نمایند. حتی در این خصوص پیشنهاد می شود از ظرفیت سپاه پاسداران نیز استفاده شود. سپاه ظرفیتی است که قبلا امتحان خود را در اینگونه مسائل و موارد به خوبی پس داده است.

به هر حال هم چنان این روال صید غیر قانونی با تورهای ممنوعه برای این فصل در حال انجام است و هر شب صدها کیلوگرم ماهی تن ( ویر و دارو) در شهرستان کنگان در حال صید است که بخش عمده ای از آن تلف می شود.

نکته ای که در پایان باید ذکر گردد اینه که با وجود اینکه ساردین با روش محاصره ای صید میگردد ولی چشمه تور و اندازه و ارتفاع تور متفاوت از توری می باشد که دیگر صیادان به صید ماهی دارو و ویر می پردازند. پس در یک نگاه کارشناسی به راحتی می توان تفاوت این دو نوع تور را از هم سوا نموده و تفکیک نمود.

لذا پیشنهاد میگردد بدین منظور جهت بازسازی و حفظ ذخایر و رسیدن به وزن تجاری تعطیلی دو هفته ای برای اینکار صورت گیرد .

این خبر به زودی همراه با مصاحبه مسئولین ذی ربط منتشر خواهد شد.

خبرنگار: مصطفی صفایی/ ثلاث

[کد خبر:AJ37083]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب