11567706_565.jpg

 

 

آینه جم : اولین نشست خبری رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از زمان شیوع ویروس کرونا بصورت مجازی برگزار شد و اهالی رسانه از محل کار، پرسش های خود را مطرح کردند.

به گزارش آینه جم ؛ مهمترین موارد مطرح شده در نشست خبری دکتر سعید کشمیری در ادامه می خوانید:

تعطیلی دادگستری گناوه به دلیل کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوالی درباره تعطیلی یکی از ادارات گناوه به دلیل مبتلا شدن برخی از کارکنان آن گفت: در مورد دادگستری گناوه به دلیل ابتلای تعدادی از کارمندان، بنا بوده که تعطیل شود و این موضوع را امروز پیگیری می کنیم.

به گفته وی، براساس تصمیم ستاد استانی کرونا، اداراتی که کارکنان مبتلا داشته باشند، باید از سایر نیروها تست گرفته شود و درصورت اینکه به درصد بالایی برسد، آن اداره تعطیل و کارکنان به قرنطینه خانگی بروند.

قول پرداخت مطالبات کادر درمان

کشمیری در پاسخ به سوالی درباره تاخیر 6 ماهه در کارانه پزشکان و اضافه کار پرستاران استان که از زمان شیوع کرونا تلاش زیادی کرده اند، اظهار داشت: در مراحل قبل، اولویت وزارت بهداشت در توزیع اعبتارات با استان هایی بوده که میزان درگیری بالاتری با این بیماری داشه اند، اما قول داده شده بزودی اعتباراتی اختصاص یابد تا تاخیر در مطالبات پرستاران و پزشکان کمتر شود.

آمار بیماران حاد تنفسی در استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به سوالی درباره آمار بیماران مزمن تنفسی استان و تفاوت آن با کرونا هم اظهار داشت: طی سه ماه گذشته از شیوع کرونا در استان، 7 هزار نفر به دلیل بیماری های حاد تنفسی به بیمارستان مراجعه کرده دامنه این بیماران شامل انواع آنفولزا، سل، آلرژی و... می شود، اما براساس کارهای تشخیصی مورد تایید وزارت بهداشت، تا امروز 543 مبتلا به کووید 19 داشته ایم.

به گفته وی، مجموع بیماران بستری کرونا یا حاد تنفسی در استان امروز 60 نفر است که در مقایسه با کل بیماران عدد مطلوبی می باشد.

اگر دست من بود باید همه چیز تعطیل می شد، ولی آیا جامعه تحمل دارد؟

دکتر کشمیری در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه برخی معتقدند بازگشایی تردد بین استان ها و حذف محدودیت برای تجمع ها در سطح کشور باید با تاخیر بیشتری رخ می داد، دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ بیان کرد: اگر دست من بود، تمایل داشتم همه چیز تعطیل و مردم در خانه می ماندند تا این میزان شیوع بیماری نداشته باشیم، ولی واقعیت های جامعه را هم باید دید که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، جامعه تاب آوری بیشتری برای محدودیت ها دارد یا خیر؟ از این رو ستاد ملی مقابله با کرونا براساس مقتضیات اجتماعی نسبت به رفع تدریجی محدودیت ها اقدام کرده است.

به گفته وی، یا توجه به اینکه واکسن و دارویی برای کرونا کشف نشده، تنها سلاح در اختیار ما رعایت فاصله گذاری، بهداشت فردی و غربالگری و تست برای شناسایی و جداسازی بیماران است و ما نیز در همین مسیر مانند سایر نقاط کشور در حال حرکت می باشیم. البته طبیعی است اگر آمار روزانه کرونا به عدد مشخصی برسد، نشان می دهد شکست خورده ایم و باید به عقب برگشت و محدودیت ها را تکرار کرد.

قرنطینه خانگی توصیه جهانی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی درخصوص سوالی مبنی بر اینکه احساس می شود مجموعه درمان بیشتر به سمت ارجاع بیماران مثبت کرونا به خانه تا قرنطینه هدفمند یا نگهداری در مرکز درمانی می باشد، بیان کرد: بیمارانی که ما به خانه می فرستیم، افرادی می باشند که عمدتا بی علامت هستند، ولی در تست هایی که صورت گرفته مشخص شده ناقل می باشند. این افراد اگر 10 روز در خانه بمانند و با تغذیه و استراحت مناسب از سوی خانواده مراقبت شوند، بهتر از مراکز قرنطینه یا بیمارستان است که احتمال انتقال آلودگی بیشتر به آنها یا کادر درمان می باشد. ضمن اینکه تجربه جهانی است.

کشمیری با بیان اینکه با آموزش های صورت گرفته به اعضای خانواده بیماران مثبت، نگهداری آنها در اتاق جدا که پنجره برای تهویه هوا داشته باشد خطری ندارد، اضافه کرد: کمتر از یک درصد مبتلایان ناشی از ارتباط با فرد بیمار در قرنطینه خانگی بوده که درصد بالایی نیست، ضمن اینکه با رعایت بهتر توصیه ها، این عدد هم کاهش می یابد. البته قطعا بیماران مثبت که دارای بیماری زمینه ای مثل دیابت، مشکل قلبی یا نظایر آن هستند، حتی اگر بدون علامت باشند، در بیمارستان بستری می شوند تا بدون علامت و خوب شوند.

برخورد قهری با بیمارانی که قرنطینه خانگی را رعایت نکنند

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم رعایت قرنطینه خانگی توسط برخی بیماران و حضور در جامعه قبل از مهلت تعیین شده، تصریح کرد: اغلب مردم استان فرهنگ شهروندی شان بالاست و این مشکل کمتر رخ می دهد، اما مواردی هم بوده که قرنطینه خانگی رعایت نشده و با کمک دادستانی، از اقدامات قهری برای انتقال بیمار به قرنطینه یا گرفتن تست استفاده شده و قطعا درباره افرادی که حقوق شهروندی را رعایت نکنند، این موضوع دنبال می شود.

پاییز سختی در پیش داریم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درخصوص پیش بینی آینده این بیماری اظهار داشت: قطعا چون دارو و واکسنی برای کرونا کشف نشده، با توجه به اینکه در پاییز هم همیشه آنفولانزا داریم، پیش بینی پاییز سختی داریم و از حالا تمهیداتی برای آن ایام درنظر گرفته شده، مثلا ده برابر سال قبل واکسن آنفولانزا در حال انبار در استان است یا در تلاشیم که ساختمان اورژانس هسته ای در تابستان تکمیل شده و صرفا برای بیماران کرونا، آنفولانزا و حاد تنفسی جداسازی شود.

کولر گازی نباید کمتر از 24 درجه باشد

دکتر کشمیری در پاسخ به سوالی پیرامون ابهاماتی که درباره امکان شیوع کرونا از طریق کولرهای گازی می باشد، بیان کرد: در این خصوص همه متخصصان توافق دارند که قرار دادن دمای کولر در درجه خاصی و باز کردن پنجره برای تهویه هوا مشکلی به وجود نمی آورد. خواهشی که من از مردم دارم این است که دمای کولر گازی پایین تر از 24 درجه نیاید چون خطرناک است، هرچند دیده می شود در برخی منازل استان، دمای کولرها تا 14 درجه هم پایین می آید و درجه پایین تر از این نیست وگرنه پایین تر هم می آوردند که قطعا سرمای زیاد، ریسک ابتلا به کرونا را بالا می برد.

ویروس کرونا ضعیف نشده

یکی از پرسش های این نشست خبری مجازی هم درباره این بود که برخی معتقدند ویروس کرونا ضعیف شده، چرا که آمار مبتلایان در استان بالاتر می رود ولی فوتی ها همان 12 نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: ویروس کرونا ضعیف نشده و اینکه فوتی ها افزایش نداشته، ناشی از فعال شدن فعالیت ما برای بیماریابی بوده، طوری که اغلب موارد مثبت بدون علامت هستند و در موقعی شناسایی می شوند که انتقال بیماری خصوصا به افراد مستعد مرگ که بیماری زمینه ای دارند کاهش می یابد.

10 درصد بوشهری ها ناقل کرونا هستند

وی در پاسخ به سوالی پیرامون نگرانی برخی بیماران و خانواده شان به دلیل دور شدن از اجتماع و نگاه منفی به آنها اظهار داشت: طبق تحقیقات علمی، 10 درصد جامعه ناقل کرونا هستند و مثلا در بوشهر یک میلیون نفری، 100 هزار نفر این بیماری را دارند که بخشی از آنها در تست های ما شناسایی و قرنطینه می شوند، از این رو نداشتن بیماری فخر نیست یا داشتن آن مایه سرافکندگی کسی نباشد.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان اعتقاد دارند کرونا خودش را به جهان تحمیل خواهد کرد، افزود: به سمتی می رویم که کرونا مانند آنفولانزا و سرماخوردگی با ما وجود دارد، ولی الان چون دارو و واکسنی ندارد یا منشا و انتهای آن مشخص نیست باید اکنون با آن مدارا کرد تا ویژگی هایش بیشتر روشن شود.

دکتر کشمیری تصریح کرد: قطعا فرد مبتلا به کرونا تا آخر عمر این ویروس را با خود ندارد و پس از دو هفته استراحت ویروس در بدن وی نیست. از این رو باید انگ زدایی کرد تا اگر در آینده نیاز به تست های بیشتری از مردم باشد؛ مقاومتی صورت نگیرد، مشابه مشکلی که در استان همجوار شاهدیم و نگاه به بیماری طوری است که برای تست کرونا مقاومت وجود دارد و از طرفی روز به روز بر تعداد بیماران اضافه می شود.

صنعت از کووید 19 سربلند بیرون آمده

رییس دانشگاه علوم پزشکی درباره اینکه باید سهم صنعت نفت در افزایش بیماران کرونا در جنوب استان مشخص تا امکان رایزنی برای جذب اعتبارات فراهم شود، تصریح کرد: واقعیت این است که صنعت نفت در جنوب استان برای مقابله با بیماری سربلند بیرون آمد، طوری که با تهیه وسایل حفاظتی، تست ها و رعایت پروتکل های بهداشتی، از میان 71 هزار نیروی شاغل در صنعت، مبتلایان کرونا کمتر از انگشتان دست بوده است.

10 نفر از کادر درمان استان درگیر کرونا شدند

وی درباره آمار افرادی که در کادر درمان استان درگیر بیماری کرونا شده اند گفت: تا امروز کمتر از 10 نفراز کادر درمان بیمارستان های استان درگیر این بیماری شده اند و بعضان برخی از آنها نیز بدون علامت و صرفا ناقل بودند که کشف شدند. البته با توجه به اینکه 10 درصد جامعه در حالت عادی درگیر کرونا می باشند، به همین تناسب کارکنان ما هم درگیر می باشند، خصوصا اینکه به دلیل ارتباط با بیماران، احتمال ابتلا در آنها بیشتر می باشد.

بزودی پالاسمای بیماران بهبود یافته در بوشهر آغاز می شود

دکتر کشمیری در پاسخ به سوال درباره اینکه چه زمانی گرفتن پالاسمای خون بیماران بهبود یافته کرونا در استان جهت مداوای سایر بیماران مثبت آغاز می شود، اظهار داشت: مراحل اولیه این اقدام مثثل خرید و سفارش تجهیزات در دست انجام است و در آینده نزدیک از این مزیت برای بیماران درگیر کرونا در استان بهره خواهیم برد.

** خلیج فارس 

[کد خبر:AJ32617]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب