3147928.jpg

 

 

 

آینه جم : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: تا این لحظه مبلغی از محل عوارض آلایندگی پارس جنوبی برای استان های همجوار پرداخت و یا تصویب نشده است.

 

به گزارش «آینه جم »؛ فرهاد قلی نژاد در نشست خبری به مناسب هفته محیط زیست در پاسخ به سوال خبرنگار ما پیرامون حاشیه های مرتبط با درخواست استان های فارس و هرمزگان برای برخورداری از 50 درصد عوارض آلایندگی پارس جنوبی اظهار داشت: هرآنچه تا امروز مطرح بوده، صرفا بحث های کارشناسی و نظرات استان های همجوار بوده و مصوبه یا تعیین مبلغ و سهمی از این عوارض صورت نگرفته است.

 

 

وی افزود: درصدهای اعلام شده برای میزان اختصاص عوارض آلایندگی پیش فرض کارشناسی بوده که از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست شده که دوباره این نشست کارشناسی برگزار و درصدهای اعلام شده مورد کنکاش بیشتری قرار گیرد.

قلی نژاد با بیان اینکه برای بررسی ادعای استان های همجوار باید وضعیت آلودگی ها بصورت علمی بررسی شود؛ ادامه داد: در این مدل سازی علمی فاصله، جمعیت، جهت باد غالب، ارتفاع از سطح دریا و وجود شرایط توپوگرافی مثل رشته کوه زاگرس که در بین استان بوشهر و سایر استان های همجوار واقع شده باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

قلی نژاد گفت: اگر استانی مدعی دریافت عوارض آلایندگی است، باید داده ارائه کند و این داده ها مورد بررسی قرار گیرند که آیا ایستگاه سنجش آلودگی هوا در این شهرها نصب شده یا نشده است. در مرحله بعد، اگر این موردها اثبات شد باید بیان کنند که شدت آلودگی مربوط به کدام فصل از سال و مربوط به کدام صنعت در عسلویه و کنگان است، چرا که هر صنعت تاثیرگذاری آلودگی و رقم جریمه آن مشخص است و نمی توان بصورت یکجا سهمی را برای استان های همجوار تعیین کرد.

 

 

قلی نژاد ادامه داد: به مردم  استان بوشهر اطمینان داده می شود که در سازمان محیط زیست با دقت بیشتری این موضوع بررسی می شود و تاکنون نیز نشست مربوط به این موضوع برگزار نشده است.

 

 

وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست تنها شدت آلودگی را تعیین می کند و رئیس کارگروه اصلی پرداخت سهم، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و اعضای آن مدیران استان های دخیل در آلودگی و نمایندگانی از محیط زیست و امور مالیاتی کشور می باشند.

 

 

وی عنوان کرد: تا زمانی که کارگروه مربوطه مصوب نکند سهم آلایندگی برای هیچکدام از استان ها تعیین نمی شود و دراین زمینه همواره تاکید بر نگاه علمی است تا حقی از هیچ هموطنی ضایع نشود.

 

 

تشکیل 13 پرونده قضایی علیه صنایع متخلف پارس جنوبی

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به نگرانی از افزایش آلودگی در جنوب استان اظهار داشت: تا کنون ۱۳ پرونده قضایی در عسلویه و کنگان علیه واحدهایی که ضوابط محیط زیست را رعایت نکرده اند تشکیل شده و همگام با کارگروه ملی کنترل آلودگی، موضوع تخلفات زیست محیطی و جرایم آلودگی را در مراجع قضایی پیگیری می کنیم.

 

 

اخطاریه مهلت دار برای انبارهای روباز گوگرد

 

 

وی عنوان کرد: در بحث انبارهای روباز گوگرد اخطاریه مهلت دار از سوی محیط زیست صادر و اعلام شده که اگر بعد از اخطاریه و اتمام مهلت های قانونی انبارهای سرپوشیده و مکانیزه گوگرد در منطقه احداث نشود حتما موضوع را پیگیری قضایی خواهیم کرد.

 

 

فرهاد قلی نژاد خبر داد: یک سایت تخلیه و بازیافت پسماندهای ویژه صنعتی عسلویه در مرحله اخذ مجوز است و با آغاز به کار این سایت بازیافت و ذخیره سازی، شاهد مدیریت مطلوب پسماندهای ویژه صنایع در عسلویه خواهیم بود.

 

 

هیچ پروژه بزرگی بدون مجوز زیست محیطی شروع نخواهد شد

 

 

قلی نژاد تصریح کرد: این قول را می دهیم که هیچ پروژه ای در استان بوشهر بدون دریافت مجوز زیست محیطی آغاز به کار نکند و ما هر پروژه ی بزرگی را که بدون مطالعات ارزیابی زیست محیطی باشد ابتدا با اعلام اخطاریه از فعالیت آن ممانعت کرده و در صورت سرپیچی از طریق قضایی اقدام می شود.

 

 

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر سازمان محیط زیست اجازه نداده هیچ صنعتی بدون مطالعات زیست محیطی در استان بوشهر آغاز به کار نماید، گفت: این موضوع در سال 97 از سوی ما جدی تر شده و حتی صنایعی که بدون ارزیابی های زیست محیطی و مطالعات و اخذ مجوز از سازمان محیط زیست شروع به کار کردند را متوقف کردیم و تاکید ما بر ادامه فعالیت صنایع پس از دریافت مجوزهای زیست محیطی از سازمان حفاظت زیست محیطی بوده است. به عنوان نمونه، دو پروژه مربوط به شهرداری های جنوب استان که با حکم قضایی متوقف شده اند و همچنین یک پروژه صنعتی که با استقرار خود سبب تخریب و استحصال دریا شده بود.

 

 

قلی نژاد عنوان کرد: بخشی از مصیبت ایجاد شده در جنوب استان ناشی از این است که بسیاری از پتروشیمی ها و پالایشگاه های مستقر در عسلویه و کنگان در مرحله استقرار مجوزهای زیست محیطی را دریافت نکرده اند و عملا فاقد پیوست های زیست محیطی هستند.

 

 

کارگروه ملی عسلویه، نفت را ملزم می کند

 

 

قلی نژاد با اشاره به مصوبه سفر اسفندماه ریاست جمهوری به استان مبنی بر ایجاد دو مرکز پایش آلودگی زیست محیطی در عسلویه و کنگان خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عدم وجود امکانات پایش در سالهای گذشته، پایش های زیست محیطی از این مناطق دقیق نبوده که امیدواریم با وارد مدار شدن دستگاه های محیط زیست در این مناطق، پایش های زیست محیطی واقعی تر و جدی تر شود.

 

وی افزود: همچنین با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر تشکیل کارگروه ملی کاهش آلودگی عسلویه و کنگان، براین اساس راهکارهایی که در این کارگروه مصوب می شود، دارای الزام قانونی است و وزارت نفت مکلف به تامین اعتبار و اجرا می باشد. در همین راستا، ما پیشنهادات کوتاه، میان و بلندمدت را آماده کرده و بزودی کارگروه ملی با حضور وزرای مرتبط و معاونین رییس جمهور تشکیل خواهد شد. از این رو استان بوشهر دارای تصویب نامه در خصوص کاهش آلودگی ها شده است

 

قلی نژاد تصریح کرد: کارگروه ملی کنترل آلودگی هوای عسلویه و کنگان و شهرهای جنوبی استان در محورهای کاهش یا حذف فلرها در جنوب استان بوشهر، تعیین تکلیف جمعیتی و بحث شهرهای جدید، فاصله صنعت از جمعیت و پسماندها تصمیم گیری می کند. تا الان جلسات اولیه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شده و در فروردین ماه از مناطق جنوبی استان بازدید داشته اند. با تشکیل اولین جلسه رسمی کارگروه در هیئت دولت، راهکارهای اجرایی تدوین شده را ارائه خواهیم کرد که امیدواریم با تصویب این راهکارها در هیئت دولت وزارت نفت اقدامات مطلوبی در راستای کاهش آلودگی ها در عسلویه انجام دهد.

 

 

پتروشیمی های جدید مجوز نمی گیرد مگر با ایجاد تصفیه خانه مرکزی

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر با بیان اینکه امروز با افزایش نظارت ها و وجود تصفیه خانه متمرکز، خروجی فاضلاب صنایع عسلویه به دریا رها نمی شود، اظهار کرد: مشکل ما در جنوب استان آلودگی هوا توسط ترکیبات سولفور است که موجب بحرانی شدن وضعیت بعضی از مناطق شهرستان عسلویه شده است. عمده ترکیبات سولفور نیز از پالایشگاه های گازی تولید می شود و حتما نیاز به اقدامات فوری در این زمینه وجود دارد.

 

 

فرهاد قلی نژاد ادامه داد: فلرینگ ها و بدسوزی فلرها در عسلویه موضوع مهم دیگری است که پالایشگاه های گازی بیشترین حجم فلرها را به خود اختصاص داده اند، هر چند که بعضی از پتروشیمی های ما هم آلوده هستند.

 

 

وی بیان کرد: اعلام شده مجوز بهره برداری برای هیچ پتروشیمی در منطقه تایید و صادر نخواهیم کرد مگر اینکه واحد تصفیه خانه فاضلاب پتروشیمی دماوند به عنوان حمایت کننده پتروشیمی های فاز 2 وارد مدار شود. در حال حاضر دو پتروشیمی درخواست راه اندازی پروانه بهره برداری داشته اند که ما متوقف کرده و صراحتا اعلام نمودیم که به دلیل اهمیت دریا و بوی ناشی از این فاضلاب ها حتما باید قبل از بهره برداری از  پتروشیمی های فاز 2 تصفیه خانه فاضلاب دماوند مورد بهره برداری قرار بگیرد.

[کد خبر:AJ28609]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # همشهری 1398-03-25 11:45
اگر ملاک برای تقسیم بندی این عوارض میزان الودگی باشد پس این عوارض چرا بیشترش به شهرستانهای شمالی تعلف میگیره
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب