آینه جم: نبود بنزین سوپر و مرغوب در جایگاههای سوخت در استان بوشهر مدتی هست به دغدغه رانندگان تبدیل شده دغدغهای که در بلندمدت میتواند آسیبهای جدی به خودروهای مردم وارد کند.
به گزارش آینه جم ، یکی از گلایههای مردم که از مدتها پیش تا کنون ادامه دارد موضوع نبود بنزین سوپر در جایگاههای سوخت سراسر استان است. مشکلی که گویا وعدههای گاه و بیگاه مسؤولین در مواجهه با آن هنوز تحقق نیافته است.
با توجه سطح کیفی موتور برخی خودروهای ایرانی و همه خودروهای وارداتی، استفاده از بنزین با اکتان پایین میتواند در بلندمدت آسیبهای جدی به خودروهای مردم وارد کند.
با هزینههای سرسام آور تعمیر و نگهداری و حتی در مواردی کمبود قطعات در بازار، پرداخت هزینه مضاعف برای بنزین میتوان نسبت خسارتهای احتمالی آتی به صرفهتر باشد. اما اکنون به هر جایگاه وارد شوی و قصد خرید بنزین سوپر داشته باشید با کاغذهای چسبیده به روی کارت خوان مربوط به بنزین سوپر مواجه میشوید.
صف خودروهای آسیب دیده در تعمیرگاهها در نبود بنزین سوپر
اگر سری به تعمیرگاهها بزنیم به راحتی خودروهای آسیب دیده از بنزین نامرغوب را مشاهده میکنیم که باعث ایجاد هزینه مضاعف در زندگی مردم شده است. البته این مشکل در حالی پابرجا بوده که وعده ارائه بنزین یورو 4 به مردم روی زمین مانده است. در حالی که تا چند ماه پیش در برخی جایگاههای کلان شهرهای کشور بنزین یورو 4 عرضه میشد اما مردم بوشهر از این مسئله هم بی نصیب ماندند.
هماکنون توان تولید بنزین سوپر در پالایشگاههای امام خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج فارس وجود دارد، اما بهدلیل محدودیت انتقال فرآوردههای تولیدی تنها از طریق یک خط لوله و همچنین افزایش مصرف بیرویه بنزین، تأمین بنزین مصرفی عموم اولویت داده شده است.
وعدهای که محقق نشد
البته اواخر تابستان سال 97 بود که سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی از متوقف بودن تولید بنزین سوپر در پالایشگاههای مذکور بهطور موقت اطلاع داد. همچنین وعده داده شد مجدد تولید و عرضه بنزین سوپر همزمان با اتمام فصل تابستان و کاهش مصرف بنزین معمولی کشور آغاز شود.
با این وجود یکی از دلایل دیگری که کارشناسان در خصوص توقف تولید بنزین با اوکتان بالا عنوان میکنند، واردات مواد اولیه تولید بنزین سوپر و یورو 4 است که به مشکلات تحریمی و افزایش نرخ ارز تولیدکندگان آن را مقرون به صرفه نمیدانند. البته دولت هنوز هم پاسخ روشنی به این مسئله نداده است.
یک مقام مسئول اما دلیل دیگری برای توقف تولید بنزین سوپر ارائه میدهد و گفته است: که آینده نگری در کشور به دلیل شرایط اقتصادی باعث شده بنزین یورو 4 تولید و ذخیره سازی شود. پالایشگاهها به دلیل قدیمی بودن تکنولوژیشان قادر به تولید همزمان چند فرآورده نفتی نیستند به همین دلیل اولویت بر بنزین پرمصرف و عمومی کشور قرار داده شده است.
با توجه به موارد گفته چندین سوال از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مطرح می شود:
1. با توجه به افزایش آمار مراجعه مردم به تعمیرگاهها چرا رانندگان باید هزینه عدم مدیریت در تولید و پخش بنزین با کیفیت را پرداخت کنند و مالکین خودرو باید به چه نهادی جهت رسیدگی به خرابیهای ناشی از استفاده از سوختِ با کیفیت پایین رجوع کنند؟
2. با توجه به میسر بودن تولید بنزین سوپر در پالایشگاه های مذکور و اتمام زمان بندی اورهال(تعمیر) آنها، چرا روند تولید بنزین سوپر از سر گرفته نمی شود؟ یا اگر بنزین با اوکتان بالا در حال تولید است چرا به استان بوشهر نرسیده است؟
3. از موانع دیگری که گفته شده موضوع نبود ظرفیت کافی در خطوط لوله هست که با توجه به افزایش مصرف سوخت در کشور، افزایش ظرفیت خطوط لوله انتقال از نظر بهبود انتقال بنزین معمولی و همچنین از نظر پدافندی هم در آینده مفید خواهد بود. اینکه چه میزان سوخت بنزین بوشهر از خطوط لوله تامین می شود نیز محل سوال است.
4. مسؤولین امر بارها در خصوص خودکفایی تولید سوخت اظهار نظر داشتهاند و حتی ذکر شده که بنزین یورو 4 به صورت بومی تولید میشود. پس چگونه میشود تحریم و افزایش نرخ ارز را دلیلی بر توقف تولید بنزین با اوکتان بالا دانست؟
نگرانی مردم از آسیب رسیدن به خودروها
به هرحال نبود بنزین سوپر و مرغوب در جایگاههای سوخت در استان بوشهر مدتی هست به دغدغه رانندگان تبدیل شده دغدغهای که همانطور پیشتر گفته شد در بلندمدت میتواند آسیبهای جدی به خودروهای مردم وارد کند.
خبرنگار فارس تلاش کرد پیرامون همین موضوع گفتگویی را نیک تاج رئیس شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه بوشهر ترتیب دهد اما در چندین بار تماس طی چند روز، ایشان پاسخگو نبود که میطلبد در چنین شرایطی مسؤولان استان افکار عمومی را نسبت به نبود بنزین سوپر و علل آن مطلع کنند.
گزارش: مهرداد رستم جبری/ فارس
[کد خبر:AJ28279]