1622334.jpg

 
آینه جم:  رئیس شورای شهر جم گفت: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی‌ با برداشت بی رویه آب از چاه‌های شهرستان جم زنگ خطر جدی در حوزه آب این شهرستان را به صدا درآورده‌ اند 
به گزارش آینه جم، عبدالحسین اکسیر ظهر امروز در نشست با مدیر عامل شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد و دبیر شورای راهبردی پتروشیمی‌ها با بیان اینکه نوعی بی توجهی به واقعیات محیط پیرامون در شرکت‌های پتروشیمی وجود دارد اظهار داشت: به نظر می‌رسد هدف اصلی از تشکیل شورای راهبردی پتروشیمی‌ها صرفا فرار از پاسخگویی به مطالبات به حق محیط پیرامون بوده است.
وی پاس‌کاری پتروشیمی‌ها و شورای راهبردی را مصداق بارز این بی توجهی و فرار از پاسخگویی دانست و افزود: چگونه باید پذیرفت که جمعیتی بزرگی از خانواده‌های کارکنان پتروشیمی در شهر جم اسکان داده شوند اما مدیران صنایع پتروشیمی‌ در قبال کارکنان خود هیچ احساس مسئولیتی نداشته باشند؟
اکسیر تاکید کرد: امروز بدون تردید باید شورا و شهرداری جم را شورا و شهرداری پتروشیمی‌ها و نفت و گاز نامید چرا که بیش از نیمی از ساکنان شهر جم را خانواده‌های صنعت نفت  تشکیل می‌دهند و بدون هرگونه حمایتی از جانب صنعت رها شده اند.
وی با اشاره به سیاست منفعت طلبانه وزارت نفت در حذف شهرک سازی و اسکان کارکنان در مناطق پیرامون خاطر نشان کرد: حذف شهرک ها منافع بزرگی را از طریق کاهش هزینه‌های نگهداری، بهداشت و درمان، رفاهی، ورزشی، فرهنگی، حراست، فضای سبز، آموزش و... عاید شرکت‌های نفت و گاز و  صنایع پتروشیمی  کرده اما در ازای این کاهش چشمگیر هزینه‌ها، هیچ گام مهمی برای توسعه زیرساخت‌ها در جم برداشته نشده است.
رئیس شورای شهر جم با بیان اینکه افزایش غیر طبیعی جمعیت شهر جم خدمات رسانی شهرداری و دستگاه‌های متولی را با چالش مواجه کرده است افزود: حدود یک‌هزار 300 خانوار در شهرک پردیس جم ساکن هستند و به همین تعداد نیز نیروهای پتروشیمی در شهر جم اسکان داده شده‌اند که هزینه‌ای معادل هزینه اداره شهرک پردیس را به شهرداری جم و دستگاه‌های اجرایی تحمیل کرده است.
عبدالحسین اکسیر متوسط رشد جمعیت کشور را 2 درصد عنوان کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری، این رقم در شهر جم 14 درصد است که نشان دهنده رشد منحصر به فرد جمعیت است و طبیعی است که شهرداری و سایر دستگاه‌ها هم باید برای خدمات رسانی در شرایط غیر طبیعی حمایت شوند.
اکسیر با بیان اینکه حدود 90 درصد ساکنان آپارتمان‌های احداث شده در شهر جم را مهاجران و کارکنان صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تشکیل می‌دهند گفت:امروز دستگاه‌های متولی چون شهرداری، آب، برق، مخابرات، آموزش و پرورش در تامین نیازهای اولیه این جمعیت بزرگ با بحران مواجه شده اند و اگر حمایتی از جانب صنعت به ویژه صنایع پتروشیمی صورت نگیرد تبعات وخیمی دامن گیر همه مردم می‌شود.
وی عدم مسئولیت پذیری پتروشیمی‌ها در قبال شهرستان جم و کارکنان خود را اعجاب انگیز توصیف کرد و افزود:  خانواده‌های کارکنان پتروشیمی در شهر جم به آرامش، امنیت، فضای مناسب آموزشی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی نیاز دارند و مدیران عامل پتروشیمی‌ها باید به شهرداری کمک کنند تا بتواند این فضای مطلوب را برای شهروندان مهیا کند.
رئیس شورای شهر جم با تاکید بر اینکه نفت و گاز و پتروشیمی‌ها با برداشت بی رویه آب از چاه‌های شهرستان زنگ خطر جدی در حوزه آب را به صدا درآورده‌اند تصریح کرد: اگر قرار باشد سهم شهرستان و شهر جم از استقرار نفت و گاز و پتروشیمی فقط تبعات فاجعه بار آن باشد قطعا در نحوه ارتباط با صنعت در شهرستان حسب اختیارات قانونی تجدید نظر جدی می‌شود.
وی با اشاره به هزینه 45 میلیارد تومانی انتقال آب تانکری به شهرک‌های جم پیشنهاد کرد: پتروشیمی‌ها با نیمی از این هزینه می‌توانند آب شیرین شده را به سایت نخست پروژه آبرسانی جم در سیراف منتقل کنند و با کمک به راه‌اندازی پروژه آبرسانی جم هم در هزینه‌های کلان انتقال آب تانکری صرفه جویی کرده و هم مخاطرات این انتقال را حذف کنند از سوی دیگر با آبگیری سایت نخست پروژه آبرسانی جم می‌توان آب مصرفی شهرک‌ها و شهر جم را به صورت کامل و ایمن از طریق تاسیسات پمپاژ و انتقال تامین کرد. 
عبدالحسین اکسیر با بیان اینکه مدیران عامل پتروشیمی‌ها حاضر به برگزاری نشست‌های دو جانبه در خصوص مسائل مشترک نیستند افزود: طبیعی است که وقتی مدیران عامل پتروشیمی‌ها خود را در قبال کارکنان شان مسئول نمی‌دانند از برگزاری نشست‌های دو جانبه هم خودداری کنند و این وضعیت اصلا قابل پذیرش نیست.
رئیس شورای شهر جم موضوع تامین مالی تیم محبوب پارس جنوبی جم را بسیار ضروری ارزیابی کرد و گفت: امروز حدود 30 شرکت پتروشیمی در منطقه در حال فعالیت اقتصادی است که می‌توانند با حمایت حداقلی از تیم پارس جم، بخشی از دین خود به محیط پیرامون را ادا کرده و امید افزا و نشاط آفرین باشند. 
وی خاطر نشان کرد: اگر تیم پارس جنوبی جم حمایت نشود مردم و هواداران جنوب کشور هرگز مدیران صنایع مستقر به خصوص پتروشیمی‌ها را نمی‌بخشند.
[کد خبر:AJ26466]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب