000000000000000052639569649.jpg

 آینه جم:  رضا ابراهیم زاده

پارس جنوبي به عنوان بزرگترين منبع گازي كشور و جهان بدون اغراق نقش بزرگي در اقتصاد ايران بازي مي‌كند. با توجه به تحولات بازارهاي بين‌المللي نفت و مازاد عرضه‌اي كه اكنون در سطح جهان وجود دارد گاز به عنوان سوختي پاك تر و مفيد تر نقش كالاي استراتژيك‌تري را براي كشورمان ايفا مي‌كند. در حال حاضر بازار گاز در سطح جهان بازار داغ و نسبت به نفت داراي مشتريان بيشتري است كه اين مزيت باعث شده است كه مخزن پارس جنوبي نقش مهمي در اقتصاد ايران اسلامي داشته باشد.

استان بوشهر به عنوان پايتخت انرژي كشورمان ميزبان پارس جنوبي است. استان بوشهر هم اكنون به لطف پارس جنوبي بيشترين سهم را در توليد ناخالص داخلي در بين استان‌هاي كشور دارد و لذا انتظار بهره مندي مردم خونگرم اين خطه از مواهب اين موهبت الهي بر كسي پوشيده نيست. با نگاهي به سخنان رياست محترم جمهور و وزير نفت مي‌توان اين نكته را دريافت كه حق بهره مندي از مزاياي درآمدي اين منطقه براي مردم استان بوشهر بايد به نحو احسن اجرا گردد.

با توجه به گستردگي فعاليت فني و مهندسي در منطقه پارس جنوبي و با در نظر گرفتن افزايش فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بومي استان بوشهر بايد اين حق را براي مردم استان بوشهر بديهي پنداشت كه انتظار داشته باشند در پروژه‌هاي پارس جنوبي در صورت شرايط برابر با كارجويان از ساير استان‌ها امتياز ويژه‌اي داشته باشند همانطور كه طبق رويه جاري در ساير استان‌ها الويت جذب نيرو در پروژه‌هاي صنعتي و خدماتي هر استاني از نيروهاي بومي همان استان و شهر است.

خوشبختانه در سالهاي گذشته گام‌هاي مهمي براي احقاق اين حق و جلوگيري از تضيع حق كارجويان بوشهري صورت پذيرفته است از قانون جذب حداقل 50 درصدي نيروي بومي در آزمون‌هاي استخدامي نفت، گاز و پتروشيمي تا اولويت بخشي به كارجويان استان بوشهر در اداره اشتغال منطقه ويژه پارس. هم اكنون اگر شخصي به اداره اشتغال منطقه ويژه پارس سر بزند خواهد ديد كه مهمترين اولويت جذب نيرو در پروژه‌هاي پارس جنوبي اولويت ساكن استان بوشهر بودن است و امكان ثبت درخواست اشتغال كارجويان در صورتي كه مدارك مربوط به اثبات بومي بودن خود را رائه ننمايند از طريق سايت اين اداره ميسر نمي‌باشد.

به طور ويژه پس از مديريت مهندس مهدي يوسفي در منطقه ويژه پارس كه خود زاده استان بوشهر است و طي ساليان دراز در سمت‌هاي اجراي شركت‌هاي نفت و گاز منطقه حضور داشته است مي توان شاهد جديت اداره اشتغال منطقه ويژه پارس در جذب نيروهاي استان بوشهر در پروژه‌هاي پارس جنوبي بود به طوري كه آمار نيروهاي جوياي كار استان بوشهر جذب شده در پروژه‌هاي پارس جنوبي قابل مقايسه با دوره قبل از ايشان نيست و اين امر در سخنان امامان جماعت، فرمانداران و مسئولين شهرستان‌هاي جنوبي استان بوشهر تبلور يافته است.

اما مطالبات اخير مردم شهر عسلويه در مورد عدم رعايت اعتدال در جذب نيروهاي بومي نكته اي داشت كه اغلب از ديد همگان مغفول واقع شد. اعتراض اكثر تجمع كنندگان نه اينبار به بكارگيري نيروي غير بومي در پروژه‌هاي پارس جنوبي بلكه اعتراض به جذب نيرو از ساير شهرهاي استان بوشهر در پروژه‌هاي پارس جنوبي بود.

به نوعي مي‌توان اين نكته را دريافت كه نوع مطالبات اشتغال در منطقه پارس در حال تغيير است و در حالي كه در ساليان گذشته اكثر مطالبات هم استاني‌هاي ما در مورد جذب نيروي غير بومي وبد اكنون نوع مطالبات بر اساس ميزان جذب نيرو بر اساس شهراي استان بوشهر است.

با تمام احترامي كه به خواست به حق طبيعي جوانان جوياي كار در شهرهاي جنوب استان بايد قايل شد اما نبايد از اين نكته نيز غافل شد كه تغيير مطالبات كارجويان استان از بومي گزيني به بكارگيري كارجويان بومي بر اساس شهر نقطه عطفي در امر اشتغال استان بوشهر تلقي مي‌گردد به طوري كه خود كارجويان و مردم محترم اين منطقه نيز اذعان دارند كه جذب نيروهاي جديد در پروژ هاي منطقه پارس جنوبي اكثر از طريق نيروهاي استان بوده است.

نبايد انتظارات ما باعث شود كه هدفي كه اداره اشتغال منطقه ويژه پارس و در راس آن مديريت مهدي يوسفي دنبال مي‌كنند ناديده گرفته شود، آنها انتظارات ما را از بومي گزيني به شهر گزيني تغيير داده‌اند و مي‌توان به روشني دريافت كه هدفي كه مديريت منطقه دنبال مي‌كند آينده روشني دارد. به بيان ديگر هدفي كه مديريت اين منطقه در اشتغال و توانمندسازي ساكنان مناطق اطراف پروژه‌هاي نفت و گاز پارس جنوبي دنبال مي‌كنند هدف درستي است و ممكن است در اين بين روش اجراي اين هدف از ديدگاه‌هاي متفاوت مورد نقد و انتقاد قرار گيرد كه اين موضوع نيز با گفت و گو تفاهم قابل حل است اما نبايد اين انتقادها باعث شوند اهداف كلي برنامه‌هاي جذب نيرو در منطقه مورد اغفال قرار گيرند.

از آنجا كه نمي‌توان نقطه پاياني بر مطالبات انسان قايل شد اميدواريم روزي مطالبات مردم شهرهاي جنوبي استان بر اساس تعداد نفرات جذب شده بر اساس شهرها و روستاهاي خود اين شهرستان‌ها باشد تا در مورد به كار گيري نيروهاي غير بومي از ساير استان‌ها./ خلیج فارس 

[کد خبر:AJ25160]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب