thCA836XRH.jpg

به گزارش خبرنگار آینه جم: در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن 29 اردیبهشت، کم‌کم شور و هیجان انتخاباتی در فضای شهرها و آبادی‌های کشور ما دیده می‌شود.

طراوت فصل بهار در اردیبهشت از یک طرف و شور و هیجان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از سوی دیگر، فضای ایران را در بهار 96 تغییر داده است.

آنچه مسلم است در انتخابات رقابت، هیجان، شناخت بیشتر گروه‌ها و تفکرها و شناخت برخی افراد که هر کدام با شعارهایی به ظاهر زیبا، وارد میدان می‌شوند و گاها برای کسب نتایج مطلوب به‌نفع خود شعارها و حرف‌هایی را بیان می‌کنند که در بسیاری موارد دست نیافتنی بوده و یا برخی افراد و گروه‌های فکری و سیاسی با تغییر موضع، رنگ و لعاب عوض کرده و عده‌ای نیز به‌جای عرضه خود در قالب اهداف و برنامه‌ها، اقدام به عمل ناشایست تخریب جناح یا فرد رقیب خود می‌کنند، دیده می‌شود.

ولی در این زمان خاص توجه به وحدت ملی برای رسیدن به ایرانی مقتدر، بالنده در فضایی سالم و با آرامش، با هدف حفظ انقلاب، توجه به آرامش و آسایش مردم و رفع دغدغه‌های جامعه در حوزه‌های مختلف، باید مدنظر همگان باشد.

گرچه انتخابات شوراهای محلی شهر و روستا به‌عنوان تشکل‌های محلی شهری و روستایی بسیار مهم است، ولی در سطح کلان‌تر انتخاب فردی شایسته برای سکان‌داری قوه مجریه کشور و دولت آینده نیز در جای خود بسیار مهم است.

سعدی والا مقام که به‌عنوان شاعری عملگرا معروف بود، در یکی از ابیات خود جمله ای زیبا دارد که می‌گوید: «به عمل کار برآید به سخندانی نیست» با این بیت از اشعار سعدی در راستای انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به بیان برخی مطالب در زیر کرده که توجه کلامی به آن هر چند در سال‌های اخیر خیلی پر رنگ بوده، ولی اثرات عملی که برای مردم ملموس باشد و در جامعه دغدغه‌های مردم را کم کند، کمتر مشاهده می‌شود که همین موضوع باعث شده در بسیاری از این موارد رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعدد خود، توجه همگان از جمله دولت‌مردان را به آن همواره جلب کرده است.

کارهایی که می‌توانستیم بکنیم، ولی زمان را از دست داده و موضوع را جدی نگرفته‌ایم، هر چند که دیر نیست ولی تأخیر در آن به صلاح جامعه و مردم نیست، چون مردم ایران نجیب و همراه انقلاب هستند، پس باید به احترام مردم کاری کرد، تا اثرات آن را مردم لمس کنند، شعار و تئوری پردازی دردها و رنج‌ها را کم نمی‌کند، مردم آگاه هستند از منافع شخصی باید پرهیز کرد و به منافع کشور و مردم باید توجه بیشتر و درخور توجه کرد.

حال در ادامه مطالب به برخی از این موارد می‌پردازم، هر چند که نیاز است هر یک از این موضوعات بیشتر شکافته شده و به جزئیات بیشتری از آن بپردازیم:

توجه به اشتغال جوانان: موضوعی که بسار مهم است، در پایان سال به آن توجه کرده‌ایم، ولی چنانچه سری به جامعه بزنیم واقعیت‌ها مشخص می‌شود.

بکارگیری نیروهای بازنشسته در قالب مدیر در سطوح مختلف، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای اشتغال جوانان تحصیل‌کرده، با انگیزه و با نشاط در حوزه‌های مختلف کاری و رشته‌های متعدد مورد نیاز جامعه، چه در قالب مشاغل دولتی و عمومی و چه در قالب حمایت از جوانان برای ورود به عرصه کار و تولید و رفع نیازهای جامعه، از جمله مواردی است که می‌توانستیم در دولت‌های قبلی به آن توجه جدی‌تری کنیم، ولی بهتر است بگذاریم مردم قضاوت کنند، ما چه کرده‌ایم. آنچه مهم است، این است که باز دیر نیست. ما می‌توانیم رئیس‌جمهور و به تبع آن دولتی را انتخاب کنیم که بتواند برای این امر برنامه‌ریزی اثر‌گذار بیشتری داشته باشد.

توجه به اقتصاد مقاومتی: اینکه ستاد فرماندهی تشکیل دهیم و برای صدها نفر حکم بزنیم و اینکه امور جاری کشور را رنگ و لعاب اقتصاد مقاومتی بدهیم، مشکلی را حل نخواهد کرد، حقا که رهبر معظم انقلاب به درستی به نیاز اصلی جامعه اشاره کرده است که آن هم اقتصاد مقاومتی در مفهوم درست خود است نه ریاضت مردم، بلکه باید با اتکاه به منابع داخلی، سرمایه‌های انسانی، تولید ملی و استفاده درست از منابع داخلی، اقتصاد خود را از آنچه که هست مقاوم‌‌تر کنیم و با این کار ایران را مقتدرتر و بر پایه آن نیز مشکلات مردم را کمتر کنیم.

توجه به وضع معیشتی مردم: شاید عده‌ای دارای شرایط اقتصادی و معیشتی خوبی در جامعه هستند که یا از راه مشروع و یا... به آن رسیده باشند. ولی اگر وارد کوچه و بازار شهرها و روستاهای جای جای ایران، از کنار دست خودمان تا دور ترین نقاط کشور شویم، مشاهده خواهیم کرد که مردم از نظر معیشتی دچار مشکلات زیادی هستند. عدم همخوانی بین درآمدهای مردم، تورم و بی ثباتی بازار باعث شده تنها با سکوت مردم و درد زیاد در دل آنها مواجه باشیم.

شاید من و شما این را به راحتی حس نکنیم، ولی باید واقعیت نگر باشیم، نیازهای معیشتی مردم از خوراک، پوشاک و ... و هزینه های واقعی زندگی هر فرد در فضای کنونی جامعه باعث شده که مردم امیدوارند دولت دست به کار شود تا درد و رنج مردم را کم کند.

مشکل مردم با 50 هزار تومان یارانه و یا چند برابر کردن آن حل نخواهد شد، باید دولت آینده در کاهش هزینه‌های زندگی و مدیریت بر تمامی مواردی که به نحوی با زندگی و معیشت مردم سروکار دارد، چاره‌ای اندیشیده، تا مردم این اثرات اقدامات دولت را نه در صد روز، بلکه در زمانی کوتاه حس کنند.

توجه به تولید: ورود کالاهای غیر استاندارد و در بسیاری موارد گران قیمت خارجی به داخل کشور که عموماً منافع عده ای خاص را به همراه دارد، عدم وجود نقدینگی در کارخانجات و واحدهای تولیدی داخلی، اختصاص منابع مالی بانکی با بهره بالا به واحدهای تولیدی و به طبع آن افزایش هزینه تولید، عدم حمایت مناسب از واحدهای کوچک تولیدی، عدم حمایت مناسب از طرح‌های زود بازده، بروکراسی اداری در جریان تولید، عدم حمایت مناسب از تشکل‌های مردمی برای ورود بیشتر مردم به عرصه تولید از جمله مواردی است که باعث شده است، رهبر معظم انقلاب در شعار سال 96 در کنار شعار کلی اقتصاد مقاومتی به دو مقوله تولید و اشتغال و در یک کلام استقلال کشور و عدم وابستگی برای رونق اقتصادی و ارتقاء جایگاه ملی به‌طور خاص پرداخته‌اند.

هزینه تمام شده بالای تولیدات صنعتی چه در سطح کارخانه‌های بزرگ، چه در سطح واحدهای تولیدی کوچک، هزینه تمام شده بالای محصولات کشاورزی و دامی و صنایع غذایی باعث شده تا دولت آینده برای حمایت اثرگذار از تولید، کاهش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی و افزایش کیفیت آنها، چاره‌ای اساسی کند.

جلوگیری از رانت‌ها و فسادها: امروزه هراز چند گاهی در رسانه‌ها و از طریق مسؤولان کشور با کلماتی همچون رانت و فساد در سطوح مختلف جامعه برخورد می‌کنیم که جای بسی تأسف است که در کشور اسلامی ما شاهد این‌گونه مباحث باشیم، اینکه بشنویم فلان مدیر بخاطر فلان رانت اینقدر منافع را کسب کرده، اینکه بشنویم حقوق‌های نجومی و آن هم به‌صورت چراغ خاموش به عده‌ای داده می‌شده و در زمانی که ورود دستگاه نظارتی و یا عدم کسب منافع توسط عده‌ای دیگر، این موضوع را افشا می‌کند، تنها به چند خبر بعد آن اکتفا کنیم و کم کم موضوع را متوجه فراموشی در اثر زمان کنیم.

اینکه اگر به فلانی بابت رفع مشکل اداری خود امتیاز ندهیم، مشکل ما حل نخواهد شد، یا در بروکراسی اداری گیر خواهیم کرد، نمونه‌هایی از مواردی است که در سال‌های اخیر پررنگ شده و قلب مردم ما را به درد آورده است، انتظار می‌رود عملی‌تر و جدی‌تر با این‌گونه مسائل برخورد کرده و این مباحث در جامعه اسلامی ریشه‌کن شود.

تدوین و اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت اثرگذار در کنار برنامه‌های کلان: در برخی موارد می‌شنویم برای رفع یک موضوع پیش و پا افتاده و نیاز ضروری جامعه، چنان برنامه کلان غیر قابل اجرا ارائه می‌شود که انگار قرار است قله دماوند جابه‌جا شود.

داشتن برنامه کلان و راهبردی در تمامی امور بسیار بسیار شایسته است، ولی برای رفع برخی مشکلات و نیازهای جامعه راهکارهای کوتاه مدت و قابل اجرا نیاز است، تا اثرات اقدامات دولت را مردم لمس کنند، لذا در این مقوله دولت آینده باید برنامه‌های مشخصی داشته باشد.

مواردی که ذکر شد تنها اشاره‌ای به برخی موضوعات مهم جامعه ما بود که البته هر کدام از این موارد خود شامل موارد جزئی‌تری بوده و شاید برخی از آنها نیز در این نوشتار ذکر نشده باشد.

این یادداشت آینه جم تنها با هدف توجه بیشتر کاندیداهای انتخاباتی چه در شعارها و چه در عمل پس از انتخابات در صورت پیروزی هر یک از افراد و جناح فکری آنها بوده. تا بتوانیم از منابع عظیم کشور اسلامی ما به‌ویژه منابع انسانی و مواهب خدادادی درست و بهینه استفاده کنیم و علاوه بر بهره‌گیری مناسب از این فرصت طلائی پیش آمده برای خدمت به مردم خوب و نجیب و مسلمان کشور ما، برای کاهش دغدغه‌های عمومی جامعه و بالندگی بیشتر ایران اسلامی در منطقه و جهان بیش از پیش کوشا باشیم. با امید مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و بالندگی ایران اسلامی باشیم.

[کد خبر:AJ21358]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب