00000000000000000000000000000000000001725718.jpg

 آینه جم؛ استفاده از کودهای مرغی در بخش کشاورزی روستاهای شهرستان جم باعث شده است تا معضلات اجتماعی و زیست‌محیطی مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند و مردم خواستار برخورد جدی با این موضوع هستند.

به گزارش آینه جم؛ استفاده از کود مرغی خام(تر)، یکی از معضلاتی است که طی چند سال اخیر و به واسطه استفاده برخی کشاورزان سودجو، مردم روستاهای شهرستان جم را از بوی متعفن آن، حسابی کلافه می کند.

استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع، باعث هجوم مگس‌ها نیز می‌شود که این موضوع کلافگی شهروندان را دو چندان می‌کند.

کود مرغی خام و فله‌ای علاوه بر انتشار بوی نامطبوع و تجمع حشرات و متعاقب آن، نارضایتی شهروندان، می تواند شرایط مساعدی برای تکثیر و تداوم عوامل بیماری‌زا مهیا ‌و ممکن است این عوامل توسط باد، آب و پرندگان به سایر نقاط منتقل شده و موجب بروز و شیوع بیماری شود .

این مشکل هر ساله روستاییان با افراد سودجوی استفاده کننده از این کودهای غیرمجاز در ماه های تیر و مرداد است و هر سال، در همین ماه ها، در رسانه های شهرستان موضوع فوق، منعکس می شود اما اقدام جدی برای جلوگیری از این معضل انجام نمی گیرد.

 طبق مصوبه کارگروه بهداشت و درمان شورای سلامت شهرستان جم در تاریخ28/6/1390استفاده از کود مرغی غیرمجاز دانسته شد.

براساس گفته های کاربران آینه جم ، چند روزی است در برخی نقاط شهرستان جم، علیرغم هشدارهای داده شده، برخی کشاورزان از کودهای مرغی استفاده می کنند با توجه به اینکه در روزهای آتی، فصل کشت گوجه فرا می رسد باید دید این سریال کلافگی مردم جم تکرار می شود یا مسئولان شهرستان چاره ای اندیشیده اند؟

گفتنی است فرماندار جم در نشست اخیر کارگروه آب و کشاورزی جم نسبت به استفاده از کودهای مرغی هشدار داده و گفته است: تمام دستگاه‌های متولی می‌بایست با استفاده از موادی که سلامت مردم را به خطر می اندازد مقابله کنند و هیچ اغماضی قابل پذیرش نیست، سلامت مردم ملاک عمل تمام دستگاه‌های متولی کشاورزی و بهداشت است و انتظار داریم شوراها و دهیاران در این زمینه اطلاع رسانی لازم به کشاورزان را داشته باشند./ارسالی کاربران آینه جم

 

[کد خبر:AJ16459]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # حسين‌پور 1395-04-03 14:51
در بخش ريز همه كشاورزان بصورت آشكار از كود مرغي استفاده ميكنند. همه ميبينند و ميدانند. هيچكس هم هيچ اقدامي نميكند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # بی نام 1395-04-08 14:05
مسولان این همه حقوق میگیرن و هیچ کاری نمیکنن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب