1.jpg

آینه جم، نامه ای سرگشاده به نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان بوشهر

به گزارش آینه جم، شبیر فکوریان از جوانان جمی در دردنامه ای به استاندار بوشهر، خواستار ورود جدی وی به موضوع غارت سفره های زیرزمینی جم، آلودگی زیست محیطی شهرستان و موارد دیگر توسط پالایشگاه فجر جم شده است.

متن نامه فکوریان بدین شرح است:

با سلام

جناب آقای دکتر سالاری، استاندار محترم مردم شریف استان بوشهر با عرض ادب، بدون مقدمه، گفتار دردی برای درمان خدمتتان بیان می شود، وقتی صنایع مختلف به مکانی ورود پیدا می کنند برای بهبود آن منطقه تلاش خود را نیز به کار می بندند؛ بنده منکر تلاش های پالایشگاه فجر جم نیستم؛ ولی بعد از سالیان ورود صنایع نفت و گاز به منطقه موجب شده که، جم جنت نشان، نشان از جهنم پیدا کند کنون! که تصاویر موجود از بدو ورود این صنایع تا هم اکنون گویای راستین این موضوع است و این روند، در حال طی کردن یک مسیر منفی است. آیا این رفتار به راستی زیبنده است؟! تا کی این رفتار با این شهرستان ادامه دارد؟! و چه موقع باید متوقف شود؟! اگر به دست توانمند حضرتعالی گره گشایی نشود، منتظر چه کسی باید نشست؟! آنچه که پیداست همه چیز رو به زوال است، جز تپلی شهرستانی که از اندک خفت مایه آلایندگی که در گلویش می خورانند که از تحرکش جلوگیری شده و اگر یک روز دست طعام دهنده قطع گردد شرایط معلوم نیست به چه حالت سو کند.

در ادامه دردنامه ای است از هزاران نفر مردم این شهرستان که خواستار بهبود وضعیت موجود هستند که به دست توانمند حضرتعالی جهت اقدام تقدیم می گردد.

1- معضل آلایندگی؛ جناب آقای دکتر سالاری ما خواستار رفع آلایندگی هستیم نه دریافت عوارض آلایندگی: در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ “پلایشگاه فجر جم با باز کردن پساب آلاینده خویش و رها سازی گسترده ی آن در رودخانه کنار پالایشگاه (تنگ حنا) موجب آلودگی شدید و گسترده آن شد”. جناب آقای دکتر بسیاری از چاه های آب شرب مردم فهیم این شهرستان در مسیر این رودخانه قرار دارد که این مولکول های سنگین سرطان زا را بدون هیچ گونه تصفیه به خورد مردم پایین دست پالایشگاه (شهر های انارستان و ریز و روستاهای تابع) می دهد و جایگاه ای جز تن مردم ندارد آیا به راستی این خود نمودی از ظلم به مردم شریف این شهرستان نیست. که با ادعاهای آنها در منافات است. از توضیح موارد دیگر مانند آلودگی هوا و … فاکتور گیری می کنم که اگر عملی از سوی مسئولین برای مردم در تحقق انجام باشد همین مقدار بس است.

شاپور رجایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بیان داشت که” ۸۰ تا ۸۵درصد روان آب تولیدی داخل استان بدون ذخیره سازی مستقیم به دریا تخلیه و از دسترس خارج می شود.” با یک جمع تفریق ساده این میزان را به صورت ملموس حساب می کنیم؛ اگر بیشینه بارندگی شهرستان جم را ۴۰۰ میلی لیتر فرض کنیم، از بارش ۴۰۰ میلی لیتری با توجه به ۸۰ درصد روان آب خارج شده از دسترس، میزان میلی لیتر باقی مانده را حساب نماییم، ۸۰ میلی لیتر است؛ کدام یک از سرزمین های صنعتی با ۸۰ میلی لیتر ره به جایی برده است و به حیات خویش ادامه داده است … و در ادامه “جم و ریز از مناطقی هستند که روزانه حدود ۱۰ هزار مترمکعب از سفره های آب آنها صرف مصارف صنعتی می شود.” باقی کلام با تصمیم گیری مسئولین در این باره سنجیده خواهد شد! استاندار محترم، تا پالایشگاه، جم را خفه نکرده است! فریاد برس، تنفس مصنوعی پس از مرگ افاقه نمی کند! اینگونه است که با دیدگان باز می توان نزارتر شدن هر روز جنگل گلوبردکان و انارستان قطب کشاورزی شهرستان جم را دید.

مایل بودم که در این باره تصاویری به متن اضافه کنم ولی به دلیل مشهود بودن این مورد و رنجش دل و خاطر از این عمل خودداری می نمایم!

3- حصر بغرنج انارستان؛ “۳۰۰ هکتار از اراضی شهر انارستان شهرستان جم در تصرف ۴ خط لوله ی گاز و برق فشار قوی می باشد.” انارستان از جنوب، غرب و شرق به باغات کشاورزی و جنگل منتهی می شود و تنها از سمت شمال جای توسعه دارد که آنهم در حریم خط لوله است و با توجه به اصرار مردم هنوز هیچ اقدامی در راستای انتقال آن، به پای کوه از سوی وزارت نفت صورت نگرفته است. حال جوانان را با نا امیدی مشکل هزینه گزاف زمین برای ساخت مسکن برای ادامه زندگی مواجه ساخته است و تغییر کاربری زمین های کشاورزی را گزینه ای نامناسبی در قطب کشاورزی شهرستان جم برای راه رو به فرار از این مسئله یافته اند امیدواریم این موضوع را در کاربرگ امید اجتماعی استانداری قرار داده شود و به وضعیت امید جوانان این خطه برای ادامه زندگی رسیدگی گردد.

۴ -معضل بیکاری جوانان؛ گفته های اخیر جناب آقای علی پریشان رئیس شورای اسلامی شهرستان جم در مورد اشتغال جوانان در شرکت ملی گاز حقیقت استواریست بر مبین بودن این موضوع: “۱-در حوزه اشتغال صرفا بابه کارگیری چند نیروی محدود بومی در حوزه خدماتی وکارگری چه خدمتی صورت گرفته است این درحالی است که جوانان این منطقه از حیث مقام علمی وتوانمندی صاحبان رتبه های برتر کنکور درسطح کشور بوده اند وهرساله به خیل عظیم جوانان فارغ التحصیل بیکار افزوده می شود.”

هر کدام از این بندهایی که به اختصار خدمت حضرتعالی تقدیم شد، حرف های زیادی در دل خود دارد؛ اینها فقط گوشه ای از درد دردناک منطقه ماست؛ درد ها در این باره زیاد است؛ نمی دانیم کدامین را بیان کنیم که روحمان التیام بخشد؛ فکر می کردیم روشنایی شعله های فلر ها تاریکی منطقه مان کمتر می کند اما آن چیزی که امروز بعد از سالیان ورود این صنعت به شهرستان جم مشاهده کردیم این است که جم جنت نشان، کنون نشان از جهنم دارد. هرگز صنعت قادر به رعایت قوانین زیست محیطی نبوده است و با محیط زیست هماهنگ عمل نکرده است و محیط زیست فدای صنعت شده است و این صنعت فدای کس دیگر شده و منتش بر سر ما بوده است بخصوص در هفته های گذشته!، برافراخته شدن دیوار تبعیض در شهر جم که از بدو ورود این صنعت ناگفته بر گفتار این موضوع است!. حدیثی از امیر کلام تقدیم بر آنها:

امیر المؤمنین علی علیه السلام : اَلمَنُّ یُفسِدُ الإحسانَ ؛

منّت گذاشتن ، عمل نیک را تباه مى کند .

امیدوارم که جاده جم- انارستان-دوراهک و جاده انارستان-باغان جاده نه اختصاصی فقط برای مردم با نگاه ویژه استاندار محبوب دولت تدبیر و امیدمان و توسط وی محقق گردد.

و در آخر هم

آرزوی سلامتی و موفقیت برای حضرتعالی، نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان بوشهر و همگامان تلاشگر وی در راستای نیل به اهداف از خداوند عزوجل مسالت می نمایم. امیدوارم در سایه ایزد منان سرفراز باشید.

 

منبع:اناررسا

[کد خبر:AJ12708]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب