Parliran_intro_04_00923d_11598.jpg

آینه جم –در این روزها همه ی گروههای سیاسی و اجتماعی ( اقشارو صنوف و توده مردم…) خود را آماده مشارکت در استفاده از فضای پیش از انتخابات و سهم رای برای انتخاب نماینده دلخواه خود در مجلس می نمایند تا نقشی موثرتر در حرکت و توسعه ی کشور در طول چهار سال دیگر داشته باشند

آینه جم – عبدالمجید اورا: ویژگی ها، خصوصیات و صلاحیتی که می بایستی، وجه تمایز نماینده مجلس شورای اسلامی باشد در قانون اساسی مشخص شده و هر بار در برگزاری انتخاب هردوره مرتبط برآن اصرار گردید است.

در این روزها همه ی گروه های سیاسی و اجتماعی ( اقشارو صنوف و توده مردم…) خود را آماده مشارکت در استفاده از فضای پیش از انتخابات و سهم رای برای انتخاب نماینده دلخواه خود در مجلس می نمایند تا نقشی موثرتر در حرکت و توسعه ی کشور در طول چهار سال دیگر داشته باشند، همگان در این مرحله از ماموریت خطیر و اهمیت وافر مجلس آینده در دهه چهارم انقلاب اسلامی و برنامه ششم توسعه کشور، به ویژه اینکه منتخب انها از اختیاراتی گسترده در وضع و تصویب قوانین و نظارت براجرای قانون برخوردار است، آگاهند.

به ویژه اینکه در برشمردن، توانائی فرد مورد نظر مواردی چون: ادای مطلوب وظایف نمایندگی و قانون گذاری و تشهیر به نیک نامی و حسن شهرت و عدم تلاش در تامین منافع شخصی و مصالح گروهی و جناحی و باندی، شاید عموماً در ذهن و زمزمه ی اهالی رای و رای گیری، هر بار مرور می شود و در این راستا انتظار عموم اینست که مجلس قدرت تحقیق، تفحص و سوال از دولت و دستگاه های مرتبط را داشته باشد، و بر همین پایه قرار گرفتن؛ “نخبه ی” برتر هر حوزه انتخاباتی و سیاستمداری مجرب و دلسوز در مجموعه ی منتخب مجلس که چه نیکوست ویژگی های زیر را با خود یدک بکشند از آرزوهای شهروندان هر حوزه انتخابیه است؛

ضرورت دارد همراه با درک عمیق از واقعیت های فرهنگی، اقتصادی، سیاسى، اجتماعی موجود، عناصر زیر از برجستگی های شخصیتی یک نماینده باشد:

1-برخورداری از فرهنگ قانون مداری واشراف بر قانون اساسی و قوانین و مقررات موردنیاز

2- پاکدامنی و عدم آلودگی از جمیع انواع فساد

3-عدم تلاش برای تحقق منافع شخصی و گروهی

4-انعطاف و جدیت و توانمندی در توسعه ی وظایف نمایندگی

5-دارا بودن مقبولیت عام و برخورداری از معاضدت و همراهی سیاسی و فرهنگی نخبه های جامعه و قدرت تعامل باسایر نمایندگان استان وکشور

6-اشراف کامل بر قضایای روز، در ابعاد فرهنگی سیاسی و اقتصادی

7- قدرت پیش بینی نسبی اتفاقات اجتماعی و

8-داشتن موضعی روشن، حقیقی و آگاهانه نسبت به امور مهم مملکتی، استانی وشهرستانی

9-اشراف بر برنامه ی ششم توسعه ی کشور و ضرورت جبران عقب ماندگیهای برنامه های قبلی توسعه در حوزه انتخابیه

10-توانائی وفا به قول ها و وعده ها در برنامه ی انتخاباتی

11-داشتن دیدگاهی روشن و حقیقی نسبت به امور و برخورداری از دو کارگروه مشاور ؛ علمی وحقوقی در ارائه پیشنهادها واداره کمیسون مربوطه و قدرت مانور در سایر کمیسیونها

     توجیهات و توصیه ها در پیگیری لوایح و طرح ها و مصوبات نهائی مجلس، قدرت تحلیل و ترکیب امور فرهنگی، افتصادی، سیاسی روز و “پیشرو” می تواند از حداقل انتظارات عملکردی باشد.

توصیه هایی به نماینده محترم مجلس دهم حوزه انتخابیه جنوبی استان بوشهر؛ دیر، کنگان، جم و عسلویه:

1- در دست گرفتن ابتکار عمل، به وسیله منتخب مردم در کار نمایندگی بسیار حیاتی است. به طور مداوم یادآوری وظایف خود و نظارت بر دستگاهها با ظرافت خاص و افزایش انگیزش درونی می تواند به نگرانی ها بسیاری از شهروندان و نماینده پایان دهد.

   در این خصوص مطالعه ی تجربیات گذشته در این عرصه موجب می شود تا از درگیر شدن با موضوعات حاشیه ای جلوگیری شود، انجام به موقع درخواست ها با توجیهات دقیق قانونی بسیار کارگشاست.

2- وضوح وشفافیت رفتار

   یک نماینده برجسته، عامل “باز رفع” تبعیض و تفاوت قائل نشدن ها – برطرف ساز ناکامی ها، موانع و گره گشودن در کار های سخت شناخته می شود و انتظار می رود عوامل نگرانی ها در برابر او کوچک جلوه کند و همچنین از بی تفاوتی در مقابل درخواست منطقی یک شهروند حتی اگر به او رای نداده باشد پرهیز کند چون همین حرکت منفی ضامن موفقیت و عبور از موانع نخواهد بود بلکه شاید همین اجابت درخواست برای (شما ) زمینه ای در غلبه بر بسیاری از موانع را هم فراهم کند.

3-مهارت ارتباط با مردم

   با وجود اینکه گرم گرفتن یک “سلام و علیک همراه با یک لبخند تصنعی” هم می تواند بهتر از عبوس بودن دائم باشد! اما دریافت به موقع هوشمندی مردم از نوع ابراز روابط اجتماعی و تشخیص صداقت و اصل درونی بودن در مهارت ارتباطی و انتقال حس مثبت متقابل یکی دیگر از علائم برای تضمین موفقیت نماینده می تواند باشد . درواقع اکثریت قابل توجهی را در جای خود و ردیف مورد ارتباط می توان جذب کرد و دفع را به حداقل رساند.

4-رد و قبول، یا تحت شرایط نقطه جوش با بدیل مناسب؟

   نمی شود از نماینده ای خواست که به راحتی تسلیم درخواستی شود که عموماً هم متعارف و گاهی اورژانسی و به عبارتی “فورس ماژور” که در فارسی به قوه قاهره یا قوه قهریه ترجمه شده اصطلاحی در حقوق فرانسه است که ظاهراً روند طبیعی یک موضوع از دست اشخاص خارج است ولی در انتظار گذاشتن تا بی نهایت، اخلاقی نیست و اختیاری که به راحتی، می توان بدیل را یا حداقل زمینه مورد ممکن با ثبت آن برای پیگیری بعدی تا تاریخی اقتضادار

   معرفی کرد و پاسخ را فرقی نمی کند منفی یا مثبت به مطالبه کننده ارائه کرد. مهم عرضه ی یک پاسخ صحیح و اصولی است. مقررات، مجوزها، قوانین،مردم و حتی کُدهای تلاش سخت تر، و شاید گزینه های جدید دیگر برای غلبه بر این موانع همواره حتی بطور ناخودآگاهی باهم در ارتباطند.

   5-تفکر خلاق

   خلاقیت، تنها مختص نویسندگان و هنرمندان ، مخترعان و… نیست بلکه یکی از اجزای مشترک میان “راه حل آفرینان” است . تحقیقات نشان داده است که در حالی که تنها ۴۷ درصد از مردم بطور معمول تفکر خلاقانه دارند ، ولی بشکل تصاعدی درصد جهش تفکر خلاقانه و تعمیم آن به ییش از ۷۵٪ در موضوعات مورد علاقه ی “راه حل آفرینان ” رصد شده است . پیدا کردن راه های خلاقانه برای حل مشکلات به طور منظم نیاز به تفکر خلاق دارد. در واقع، تعجب آور نیست که نماینده تا حدود زیادی در این مسیر متفاوت باشد.

   6-دیدگاه رقابتی در معرفی ظرفیت های انسانی وقابلیت های طبیعی حوزه انتخابیه ودفاع معتبر از آن ها

   قابل توجه است که بسیاری از ظرفیت ها و قابلیت های متنوع منطقه ناشناخته مانده است اما میل به استراتژی های نو و برنده بودن اغلب، به رقابتی می انجامد که خواه ناخواه شما با آن مواجه هستید، که در حال حاضر ممکن است دارای الزامات توجیه و راه حل آفرینی؛ درافزایش ماهیت رقابتی مثبت در همه عرصه ها برای رسیدن به بهترین ها به عنوان یک ضرورت برای موفقیت در حوزه انتخابیه مطرح باشد.

7-کار سخت

   در فصل طبقه بندی امور، کسانی که به ایجاد حداکثر تلاش در کار و استفاده از زمان مدیریت شده، خود را موظف می دانند معمولاً برگ برنده شدن را در دست دارند و لازم است به این نکته اشاره شود که حفظ انسجام میان شهروندان و توسعه ی میزان مشارکت نخبه ها و گسترش زمینه های کار و همفکری “عرضی” در وهله اول امروزه بعنوان بازوان و عامل اصلی موفقیت نماینده در حوزه انتخابیه محسوب می شود و این پشتیبانی توده و همراهی نخبگان است که شعاع توانمندی یک نماینده را تا حد چشمگیری رشد داده و شکوفا می کند.

   و در پایان ضمن تشکر از همه کاربرانی که وقت مطالعه برای این مطلب گذاشته اند .عاجزانه درخواست دارم در تکمیل این مطلب انتقاد وپیشنهاد خویش را دریغ ندارند

[کد خبر:AJ10679]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب