000000000000000000000000014373378222.jpg

 

آینه جم؛ خداد خادم:«غرض ورزی» تنها عنوانی است که می توان برای آن نام نهاد. یک زمان  Jewels of MusliM World را در گوگل ترنسلیت «جواهرات از جهان اسلام» ترجمه می کند (ترجمه صحیح آن مفاخر یا نخبه های جهان اسلام است) و در چرخشی دیگر کنفرانس تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام را با اهمیت جلوه داده اما جایگاه مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس و سخنرانی وی در خصوص اقتصاد مقاومتی را مورد تشکیک قرار می دهد.

درج خبری با تیتر  ماجرای نخبه شدن ساختگی یک مدیر نفتی در یک رسانه باعث شده امروزه برخی مخالفان دولت کسب موفقیت در مقابل کشورهای رقیب و حتی استفاده از فرصت تریبون های بین المللی برای ذکر نام مقام معظم رهبری و نظریه اقتصاد مقاومتی را بر نتابند.

غرض‌ورزی، بی‌اطلاعی و اطلاعات غلط ناشی از استفاده بی محابا از ابزار های ترجمه آنلاین (گوگل ترنسلیت) اینها قضاوتی است که می توان درباره برخی از جریانات مخالف دولت و وزارت نفت درباره ماهیت و اصالت خبر دریافت تندیس نخبه برتر جهان اسلام گفت.

در حالی که اکثر رسانه‌های معتبر کشورمان از صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و خبری ،  خبر قرار گرفتن یک ایرانی برای چهارمین سال پیاپی در بین «نخبگان اقتصادی جهان اسلام» را مخابره کردند مدعی شد که این جایزه ساختگی و این خبر فاقد هر گونه استناد علمی و واقعیتی است.

در خبر آمده است:« در کم اعتبار بودن این کنفرانس تردیدی نیست ولی موضوع مهم تر این است که در جنب همین کنفرانس بی اعتبار٬ پنلی با موضوع«جواهرات جهان اسلام» توسط یک نشریه به نام OIC TODAY در کوالالامپور برگزارمی‌شود که بعنوان یک برنامه جانبی معرفی می‌شود و بی‌اعتبارتر از اصل کنفرانس است» در پاسخ به این ادعا باید به موارد زیر اشاره کرد:

1-در اعتبار این رویداد همین بس که در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تجارت جهان اسلام که در همین افتتاحیه مهندس مهدی یوسفی به عنوان اولین نفر از هشت نخبه یا مفاخر اقتصادی دنیای اسلام برگزیده سال 2016 معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت، مرضیه افخم سفیر کشورمان در مالزی، رایزن اقتصادی و رایزن فرهنگی و سایر مسئولان سفارت جمهوری اسلامی ایران در مالزی و سفیران ده کشور اسلامی در مالزی حضور داشتند، ضمن اینکه این مراسم با پیام «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی آغاز شد و با حضور و سخنرانی «جوهری عبدالغنی» وزیر دارایی مالزی ادامه یافت.

2-«هشت نخبه یا مفاخر اقتصادی جهان اسلام» که در مترجم گوگل که گویا مورد استفاده خبرنگار عصر نفت نیز قرار گرفته است ترجمه نادرست «جواهرات جهان اسلام» برای آن آمده است از دست وزیر دارایی مالزی جوایز خود را دریافت کردند و طبیعتا اگر این جایزه بی‌اهمیت بود نه نخست وزیر مالزی به آن پیغامی می‌داد، نه وزیر دارایی و مدیر عامل مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری اسلامی در آن حاضر می‌شدند نه سفیر ایران و  سفرای ده کشوراسلامی در مالزی به این مراسم می‌آمدند.( برای اطلاع از جزئیات بیشتر از این رویداد مخاطبان این رسانه می‌توانند به صفحه خبرگزاری ایرنا در مالزی و همچنین اخبار صدا و سیما، خبرگزاری‌های ایلنا، مهر و تسنیم و همچنین خبرآنلاین، انتخاب، عصر ایران و... مراجعه کنند)

3- رسانه یاد شده در ادعایی جالب آورده است «برای حرارت دادن به این موضوع عنوان می شود که وزیر دارایی مالزی این جایزه را اهدا کرده است در شرایطی که به نوشته رسانه های مالزیایی٬ وزیر دارایی این کشور به عنوان میهمان ویژه در این کنفرانس شرکت کرده است. این رسانه ها برای معتبر کردن همایش برگزار شده٬ روی این مهم مانور بزرگی داده اند که نشاندهنده کم اهمیت بودن آن است»، بهتر است برای پی بردن به اشتباه خود نام وزیر دارایی مالزی را در بخش عکس موتورهای جستجو سرچ کند و چهره او را با چهره فردی که به یوسفی و هفت نخبه برگزیده دیگر جایزه اهدا کرده تطبیق دهند!

در ادامه  آن رسانه مدعی شده: «مهدی یوسفی به دلیل سخنرانی چند دقیقه ای در یک پنل برگزار شده توسط این نشریه آنهم در حاشیه یک کنفرانس کم اهمیت٬ به عنوان نخبه اقتصادی مطرح می شود و جایزه هم می گیرد!مهدی یوسفی تنها در این پنل دقایقی به سخنرانی می پردازد و پس از پایان این پنل هدایایی به اعضای آن اهدا می شود که یکی از آنها تندیسی از برج پتروناس مالزی است.و اضافه کرده است« این سخنان ارتباط خاصی و مستقیمی با وظایف و ماموریت های مهدی یوسفی و سازمان متبوع وی ندارد»، در پاسخ به این ادعا نیز ذکر موارد زیر ضروری است:

1-  هفتمین كنفرانس تجارت و سرمایه گذاری جهان اسلام توسط مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC-IBC) و با هم کاری مرکز اسلامی توسعه تجارت (ICDT) برگزار می‌شود و مجله OIC TODAY رسانه این رویداد و نه برگزار کننده این رویداد است.

2- در تمامی سال‌های گذشته پنل‌های علمی روز قبل از معرفی نخبگان اقتصادی جهان اسلام برگزار می‌شده و در آن چهره‌های اقتصادی و علمی درباره بهبود روابط اقتصادی جهان اسلام و مدل‌های توسعه و مدیریتی از نظر علمی و عملی بحث می‌شود و مطابق روال مهدی یوسفی نیز «روز قبل» از افتتاحیه رسمی و معرفی «نخبگان اقتصادی» در این کنفرانس حاضر شد (که آن رسانه مدعی شده بعد از یک سخنرانی چند دقیقه‌ای یوسفی به عنوان نخبه اقتصادی معرفی می‌شود و نشان جایزه می‌گیرد!) و درباره نظریه «اقتصاد مقاومتی» که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مطرح شده به سخنرانی پرداخت. او در این سخنرانی به تبیین این موضوع پرداخت که اقتصاد مقاومتی چگونه می‌تواند موجب توسعه کشورهای اسلامی شود و در این میان مشخص نیست چرا تبیین اقتصاد مقاومتی که باید همه مسئولان دولتی ،مدیران و فعالان اقتصادی و نخبگان کشور به تبیین و اجرای این سیاست راهبردی بپردازند را بی‌ارتباط با یک مدیر دولتی می‌دانند.

3- در ادامه در تناقضی آشکار با جملات ابتدایی خبر که این جایزه را از اساس فاقد اعتبار و حتی فاقد حقیقت می‌دانست می‌نویسد:« این جایزه سمبل فعالان اقتصاد اسلامی است که با خود ثروت و دارایی به کمک هوش و تلاش و مشارکت بی شائبه شان به همراه  می آورند. اگر بخواهیم چنین مفهومی را درست بدانیم سوال اساسی اینجا ایجاد می شود که مهدی یوسفی در چه بخشی از این معادله قرار می گیرد؟ یوسفی یک مدیر دولتی است که هیچ سنخیتی با کارآفرینان و فعالان حوزه اقتصاد ندارد.» قضاوت درباره این تناقض را به مردم می‌سپاریم و همانطور كه یوسفی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در مالزی عنوان کرده:« به دلیل رشد قابل توجه صادرات حوزه پارس جنوبی در دو سال گذشته به گونه‌ای که در سال 1393 حدود 21 میلیون تن صادرات گرفته که این رقم در سال گذشته از مرز 24 میلیون تن عبور کرد و در 6 ماهه اول سال جاری به 18 میلیون تن رسید» به عنوان یکی از هشت نخبه اقتصادی جهان اسلام در سال 2016 انتخاب و معرفی شده است.( http://www.irna.ir/fa/News/82272773/)

4- انتخاب مدیرعامل منطقه ویژه به عنوان نخبه اقتصادی جهان اسلام به اهمیت پارس جنوبی بر می گردد.یوسفی گفته است :« دليل انتخاب من تحولات شگرف و تصاعدي در حوزه توليد و صادرات در منطقه بوده  است که این امر مديون زحمات وزارت نفت و شركت نفت و مجموعه شركتهاي خصوصي مستقر در منطقه است». وی اضافه کرده است «کنفرانس همکاری اسلامی تحت نفوذ کشورهای اسلامی مثل قطر است ولی این که بتوان نام ایران در چنین سمینارهایی آورد، یک موفقیت است.در این خصوص هم، بخش بیزینس سازمان همکاری اسلامی با ارتباطی که از طریق سفارتخانه ها برقرار کرد، اطلاعاتی از مناطق مطرح و فعال در حوزه اقتصادی کشورها دریافت کرده که در ایران منطقه ویژه پارس هم در آن بود. بر این اساس مکاتبه ای با بنده شده تا میزان صادرات، واردات و تغییرات را ارریابی کنند. خوشبختانه منطقه ویژه پارس در 6 ماهه امسال 55 درصد افزایش صادرات داشته و با برخی برداشتن محدودیت زمانی صادرات در شبانه روز که با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا صورت گرفت، سرجمع باعث رشد منطقه ویژه و نامزد این عنوان شد».

در پایان مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس تاكيد كرده است « بنده به نمایندگی از همکاران در پارس جنوبی در این مراسم شرکت کردم و در سخنرانی ام به طرح الگوهای مناسب برای توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی پرداخته و از این فرصت برای تبیین اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر انقلاب بیان شده استفاده کردم. البته الگوی اقتصاد مقاومتی موضوع داخلی ماست، ولی قابلیت توسعه آن در میان کشورهای اسلامی برای مبادله کالا و دانش فنی دارد تا به قدرتی اقتصادی مبدل شوند».

و نکته پایانی اینکه آن رسانه با طرح شبهاتی از جمله حضور نداشتن مدیران دولتی و اینکه فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان بیشتر در این کنفرانس حاضر می‌شوند اصل حضور و انتخاب یوسفی را زیر سئوال برده‌اند در حالی که از دیگر نخبگان اقتصادی برگزیده امسال در این رویداد می‌توان به «لبنى بنت خالد بن سلطان القاسمی»، وزیر همکاری و توسعه بین‌المللی کشور امارات و «عبدالسلام المرشدی»، رییس صندوق توسعه سرمایه‌گذاری خارجی عمان اشاره کرد.به عنوان مثال در خبر ذیل، دریافت جایزه توسط رییس صندوق توسعه سرمایه گذاری خارجی عمان منعکس شده است.
  http://www.muscatdaily.com/Archive/Oman/Omani-bags-Jewels-of-Muslim-World-Award-4um8

نکات متعدد دیگری نیز درباره این خبر وجود دارد که ترجیح می‌دهم فعلا دلیل تهیه و انتشار آن را «بی‌اطلاعی» ،«اطلاعات غلط» و «غرض ورزی» بدانیم که در صورت نیاز منتشر خواهد شد./خلیج فارس

[کد خبر:AJ18820]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب