جدیدترین ها از استان بوشهر

گزارش تصویری

تصاویری از زندگی بومیان آمریکا بیش از صد سال قبل

تصاویری از زندگی بومیان آمریکا بیش از صد سال قبل

تصاویری از زندگی بومیان آمریکا بیش از صد سال...

عکس‌های تاریخی از امیرنشین دبی

عکس‌های تاریخی از امیرنشین دبی

عکس‌های تاریخی از امیرنشین دبی آینه...

(تصاویر) قطر؛ ۵۰ سال قبل

(تصاویر) قطر؛ ۵۰ سال قبل

(تصاویر) قطر؛ ۵۰ سال قبل   قطر مثل...

321140wIMG_3003.jpg

آینه جم: ایران نامی آشنا برای همه آنهایی است که به تمدن بشری و مطالعه اندیشه ورزی انسان درعمق تاریخ علاقمندند و کمتر چهره ای می توان یافت که سرکی به تاریخ کشیده و نام ایران را نشنیده باشد، در همین خصوص ایرانیان هستند که دور از زادگاه خود آستین همت را برای معرفی تاریخ و زیبایی های ایران بالا می زنند.

به گزارش «آینه جم»؛ "فریاله هنرمند" دختر دانشجوی کاشانی ساکن اتریش است که به تازگی با همسر بوشهری هم دانشگاهی اش پیوند زناشویی بسته و با وجودی که از کودکی در کشور اتریش زندگی می کند، اما چنان به ایران عشق می ورزد که تمام تلاش خود را کرد تا دانشگاه را برای تاسیس این رشته متقاعد کند. تلاش های او منجر به سفرهای دانشجویی برای بازدید از مراکز و مناطق تاریخی ایران شد و کلاس های بررسی تاریخ ایران و عثمانی در دانشگاه تاسیس گردید و کتابخانه دانشگاه که به دلیل تحریم ها و تبلیغات منفی رسانه های غربی علاقه ای به تاسیس بخش ایران نشان نمی داد، متقاعد شد بخش ایران را در کتابخانه راه اندازی کند و بسیاری از دانشجویان پایان نامه خود را با عناوینی از تاریخ ایران انتخاب کنند.

هنرمند که اکنون ساکن اتریش است، یکی از فعالین محیط زیست هم می باشد، تا جایی که بر خلاف بسیاری از دختران ایرانی ترجیح داد مهریه خود را به جای سکه طلا، کاشت درخت آن هم به تعداد سال تولدش قرار دهد.

خانم هنرمند و همسرش که برای انجام مراسم ازدواج به بوشهر سفر کرده بودند، فرصتی دست داد تا در دفتر «خلیج فارس» به گفتگو بنشینیم.

کمی از خودتان بگویید. از کی ساکن کشور اتریش شدید؟

من اصالتا کاشانی هستم اما متولد تهرانم و از 12 سالگی در اتریش و شهر زالتسبورگ که چهارمین شهر اتریش از نظر وسعت و جمعیت محسوب می شود و زادگاه موسیقی دان شهیر اروپایی "موتسارت" است، اقامت دارم.

انتخاب اتریش برای اقامت چگونه رقم خورد؟

پدر بزرگ مادری‌ام شرکت حمل نقل داشت  و به اقتضای آن، کامیون های شرکت به کشورهای مختلف سفر می کردند، پدر بزرگم نیز به واسطه این شرکت با کشورهای اروپایی آشنایی داشت و از سال 2004 با خانواده تصمیم به مهاجرت گرفتیم و در این بین اتریش را کشور مناسبی برای اقامت می دانستم و آنجا را انتخاب کردم.

در چه رشته ای و کدام دانشگاه تحصیل می کنید؟

هم اکنون در دانشگاه زالتسبورگ (شهر محل اقامتم) تحصیل می کنم. آغاز تحصیلم با رشته فلسفه تحلیلی بود، اما بعد به تاریخ روی آوردم و تحصیل را در تاریخ به پایان بردم.

با همسر بوشهری تات چطور آشنا شدید؟

در دانشگاه ما تعداد ایرانی ها زیاد نیست. اولین دیدار من با همسرم در کتابخانه دانشگاه رقم خورد که منجر به دیدارهای بعدی شد و در نهایت تصمیم گرفتیم که ازدواج کنیم.

چطور شد که به این فکر افتادید که دانشگاه را به تدریس تاریخ ایران علاقمند کنید؟

رشته قبلی من چیز دیگری بود اما در سفر تحقیقاتی که از طرف دانشگاه به ترکیه داشتم بسیار متاسفم شدم که چرا دانشگاه هیچ گاه سفری دانشجویی برای آشنایی دانشجوها با ایران و تاریخ این کشور یا بازدید از مناطق مختلف و مشاهده زیبایی های ایران انجام نمی دهد، از آن زمان تصمیم به تغییر رشته گرفتم و مصمم شدم دانشگاه را ترغیب کنم که در کنار سفر تحقیقاتی به کشورهای مختلف، ایران را هم در برنامه سفرهای تحقیقاتی خود قرار دهد. به همین خاطر با استادم صحبت کردم و سفر به ایران را به او پیشنهاد دادم، اما به شدت مخالف بود و می گفت ایران به لحاظ امنیتی در لیست سیاه است. متاسفانه فضای رسانه ای بر افکار عمومی اروپا به گونه ای است که ایران را از نظر امنیتی در ردیف کشورهایی مثل عراق و سوریه قرار می دهند. به او گفتم من مدام به ایران می روم و اینطور که فکر می کنید نیست و این تصویری غلطی است که رسانه ها از ایران داده اند.
استادم تخصصش تاریخ عثمانی بود اما وقتی پافشاری من را دید، پذیرفت با همسرش سفری به ایران داشته باشد. به من گفت اول من و خانمم به ایران سفر و شرایط را بررسی می کنیم، اگر از نظر امنیتی وضعیت مساعد بود آن وقت برای سفر دانشجویی به ایران برنامه ریزی خواهیم کرد.

پس استاد را برای سفر به ایران راضی کردید.

بله خوشبختانه. او  در سفر به ایران در 8 روز اول قله دماوند را فتح کرد، بعد به اصفهان، یزد و تهران سفر کردند و سه روز در تهران ماندند. من با وجودی که عزادار مادر بزرگم بودم اما این سه روز تهران را با آنها ماندم و سعی کردم سفر ایران به استاد و همسرش خوش بگذرد. اتریشی ها و در کل اروپایی ها در سفرهای خود بیشتر وجه مردم شناسی را مد نظر قرار می دهند و این سفر استادم را خیلی تحت تاثیر قرار داده بود و به کلی نگاهش را به ایران تغییر داد.

همین موضوع منجر به آغاز سفرهای تحقیقاتی به ایران شد و اولین گروه از دانشجوها در ترم بهاری 2015 به ایران سفر کردند.

بازتاب این سفر در دانشگاه زالتسبورگ چطور بود؟

خبر سفر دانشجویی در کل دانشگاه پیچید و بحث های زیاد بین دانشجوها شکل گرفت. هر جای دانشگاه که مرا می دیدند و می شناختند، صحبت از سفر به ایران می شد و البته اغلب بحث ها درباره خطرات احتمالی این سفر بود، اما این سفر فضای دانشگاه را نسبت به ایران تغییر داد. افراد دیگری بعد از این سفر موضوع پایان نامه های خود را به ایران و یا تاریخ ایران اختصاص دادند و حتی استاد دیگری که تخصصش جاده ابریشم بود به دلیل افزایش علاقه به تاریخ ایران در بین دانشجوها، موضوع تاریخ ایران را دنبال کرد. کتابخانه دانشگاه بخش ایران را ایجاد کرد و کتاب های متعددی درباره ایران و تاریخ و جغرافیای این کشور در این بخش برای دانشجوها فراهم نمود. خوشبختانه فضای بعد از برجام استقبال دانشجوها از موضوعات مربوط به ایران را بیشتر کرد و رونده مثبت و رو به جلویی شکل گرفته است.

ایرانی های مقیم اروپا به چه میزان در ترویج فرهنگ ایرانی در جامعه غربی نقش دارند؟

همه ایرانی های متعصب، مبلغ ایران در خارج از کشور هستند ولی این تبلیغ کافی نیست و نیازمند توسعه و بهینه کردن زیر ساخت های توریستی در ایران است. متاسفانه نهادهای فرهنگی ایرانی خارج از کشور درباره معرفی ایران قوی عمل نمی کنند و تبلیغات کافی برای معرفی ایران در خارج صورت نگرفته است. علاوه بر این، ایرانی ها به رغم اینکه به پیشینه تاریخی شان بسیار افتخار می کنند و در حوزه تاریخ و هنر بسیار خوب عمل کرده اند، اما متاسفانه درگیر روزمرگی شده اند و بیشتر سعی می کنند خود را با جوامع اروپایی هماهنگ کنند. در این باره ترک ها و عرب ها از اتحاد بیشتری برخوردارند، ولی متاسفانه اتحاد میان ایرانی های خارج از کشور کم است. در کل با وجودی که به صورت فردی خوب عمل می کنند، ولی روحیه جمعی ندارند.

تلاش شما بعد از این سفر علمی برای تدریس تاریخ ایران در دانشگاه ادامه داشت؟

بله، بعد از این سفر تدریس تاریخ تطبیقی ایران و عثمانی در دانشگاه گشایش یافت. البته برای اینکه تاریخ ایران به صورت مستقل تدریس شود نیازمند حضور اساتیدی آشنا با تاریخ ایران هستیم که امیدوارم با اتفاقات رخ داده درباره برجام این روند سرعت بگیرد. البته جالبه بدانید یکی از دلایلی که ایران را نا امن می دانند این بود که ایران و عراق در نگارش انگلیسی خیلی نام های نزدیک به هم هستند و همیشه اسم ایران را با عراق اشتباه می گرفتند. البته تبلیغ رسانه های غربی برای نا امن نشان دادن ایران بسیار زیاد است، تا جایی که قبل از سفر به ایران بعضی ها به استاد ما اعتراض می کردند که چرا دانشجوها را به جایی می برید که امنیت ندارد.

نکته جالب در سفر دانشجوها به ایران موضوع حجاب بود. من تصور می کردم بخاطر محدودیت حجاب، دانشجویان دختر از این سفر استقبال نخواهند کرد و بیشتر جمعی مردانه به ایران سفر می کنند ولی در کمال تعجب دیدم اکثر مسافران ایران خانم ها بودند و موضوع حجاب برای آنها مشکل خاصی نبود.

سفر به ایران به دعوت کدام یک از مراکز علمی بود و در پایان نگاه دانشجوها به این سفر چگونه بود؟

در ایران تنها توانستیم با یک دانشگاه خصوصی ارتباط برقرارکنیم ولی در مجموع طی ده روز به شهرهای قم، شیراز، اصفهان، کاشان و تهران سفر کردیم و آنچه رهاورد سفر بود اینکه به شکل بسیار مثبتی دانشجویان غافلگیر شدند. نکته جالب در سفر اینکه بدلیل القائات رسانه ها درباره نا امنی ایران، خیلی از دانشجو ها بدون اطلاع خانواده به این سفر آمده بودند و وقتی ایران بودند کارت پستال های سفر را برای خانواده ارسال نمی کردند، چون بیم داشتند خانواده به خاطر این سفر نگران شوند اما بعد از سفر شرایط در دانشگاه کاملا فرق کرد. دیگر اثری از آن نگاه منفی و ترس از ناامنی در ایران نبود و حتی مطالعه آزاد تایخ ایران در بین دانشجویان افزایش یافت.

نقش برجام در تغییر دیدگاه مردم اتریش نسبت به ایران چطور بود؟

بعد از برجام تغییر دیدگاه مردم کاملا مشهود بود و دیدگاه مردم اتریش نسبت به ایران تاثیر شگرفی یافت. برایم جالب بود که بعد از برجام به تعداد کلاس فارسی من که در یک موسسه خصوصی و یک موسسه نیمه دولتی برگزار می شود افزوده شد و مشتاقان زیادی برای یادگیری زبان فارسی داوطلب شدند.

برخورد مردم در ایران با دانشجوها و جاهایی که سفر می کردید چطور بود؟

سفر دانشجوها در آن رده سنی در ایران آن هم از قشر دانشجو باعث شده بود که بعضی از مراکز توریستی وقتی با جمع دانشجوهای اتریشی مواجه می شدند اظهار تعجب می کردند و می گفتند بعد از سال ها که اکثرا توریست های مسن به ایران از اروپا سفر می کنند، این اولین گروهی است که در رده های سنی 20 سال راهی ایران شده اند.  برخورد های صمیمی مردم ایران که همیشه بوده و ایرانی ها به همین برخوردها شهرت دارند هم باعث شد که بعد از این سفر تعداد سفرهای دانشجویی به ایران بیشتر بشود.

به عنوان کسی که در خارج از کشور زندگی می کنید مهمترین موانع بر سر رونق صنعت توریست در کشور چیست؟

به نظرم یکی از مهمترین مشکلات نبود زیر ساخت های توریستی است. در این سفر بعضا پیش آمد که من بخاطر برخی ضعف ها به گریه افتادم چون تلاش می کردم به دانشجوها تفهیم کنم که ایران در سیاحت و تمدن و امکانات از هیچ کشور توریست پذیر دیگری کمتر نیست. گرانی برخی مراکز توریستی مثل موزه ها یکی دیگر از مشکلات مسافران خارجی است. بعضی از دوستان من در سفر به ایران از رفتن به موزه ها صرفا بخاطر گرانی ورودی آنها اجتناب می کردند.

بخش دیگر ضعف های مربوط به فرهنگ سازی است. در حقیقت فرهنگ سازی لازم برای سفرهای توریستی به قدر کافی صورت نگرفته. مثالا وقتی شما وارد شهر زالتسبورگ می شوید که یک شهر توریستی در اتریش است، بروشوری در اختیار شما قرار می دهند که قیمت تمامی امکانات مربوطه مانند هتل و موزه ها، گردشگاهها و مراکز تفریحی در آن ذکر شده و شما به سهولت می توانید برای سفر برنامه ریزی کنید، اما در ایران هنوز چنین فضایی وجود ندارد و شما در بازار یا هتل یا رستوران ها با قیمت های متفاوت روبرو می شود و همین موضوع مدیریت هزینه سفرهای توریستی را با مشکل مواجه می کند.

از نظرتوریست های اروپا مهمترین وجه مثبت سفر به ایران چیست؟

نکته مثبتی که هر خارجی را پس از بازگشت از ایران مجذوب خود کرده مهمان نوازی ایرانیان است. دوستان من که به ایران سفر کرده بودند از این همه توجه و مهربانی ومحبت ایرانیان در حق مهمانان شگفت زده شده بودند و اقرار می کردند که هیچگاه در هیچ کشوری اینقدر توجه و مهمان نوازی را تجربه نکرده اند. به طور مثال وقتی تعدادی از دوستان ما برای مراسم ازدواج مان به ایران آمده بودند و آدرس را نمی دانستند، از مردم نشانی هتل را خواسته بودند اما در کمال تعجب دیدند بعضی از مردم به جای نشان دادن هتل آنها را به خانه های خود دعوت کرده بودند و از آنها در خانه هایشان پذیرایی کردند، ولی شما اگر وارد اروپا شوید و بخواهید ادرس هتلی را بپرسید پلیس را به شما نشان می دهند و عملا از این همه مهمان نوازی و توجه نسبت به خارجی ها در اروپا خبری نیست.

[کد خبر:AJ23446]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه