جدیدترین ها از استان بوشهر

ویژه ها

بی اعتمادی مردم و سرمایه هایی که آب می شود؛ مردم-تورم؛ دوگانه بی پاسخ!

    آینه جم- مهدی جعفری زاده نرخ تورم سالانه ۲۰ تا چهل و چند درصدی برابر آمار...

در حاشیه طرح سوال از وزیر نفت؛ وقت اتحاد برای مطالبات استان

    آینه جم- غلامحسین کروبی اینک که نماینده دشتستان، به پشتوانه اختیارات...

نوروز؛ قصۀ هویت‌‌بخش ایرانیان

  آینه جم ؛ امید جهانشاهی- هر ملتی قصه هایی دارد که هویت سازند و هم منبع...

استاندار بوشهر و سیاست هایی که‌ دودش به چشمان مردم جنوب‌ بوشهر می رود

      آینه جم: ابراهیم قیصری ؛ در سالی که گذشت رسانه های جنوب استان بوشهر...

احمد آل‌صفر؛ شاعر ناشناس بوشهری که وطن‌پرستی تمام‌عیار بود

بشیر علوی روزنامه سنگلاخ شنبه 2خرداد سال 1332 سال سوم در شماره مسلسل 95 اشعار بسیار...

اولین همایش محیط زیستی رویش در پارس‌ جنوبی و ذکر چند نکته‌

          آینه جم- ابراهیم قیصری/ اولین همایش محیط زیستی رویش به همت...

جامعه ایران در آستانه «درماندگی آموخته شده» ایستاده است

    آینه جم؛ سجاد بهزادی - از او می پرسم چرا سرمایه گذاری نمی کنید و یا مانند...

استخدامی شرکت‌ پتروشیمی آریاساسول و يک خبر خوش برای داوطلبان بومی

    آینه جم- ابراهیم قیصری/پتروشیمی آریاساسول روز گذشته آگهی استخدامی منتشر...

برگزاری مجمع عمومی شرکت پتروشیمی پارس در جنوب‌ بوشهر برای دومین بار و ذکر شش نکته

    آینه جم- ابراهیم قیصری- مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت پتروشیمی پارس...

استانداری بوشهر و باز هم بازی با روح و روان کارکنان ادارات استان

      آینه جم- ابراهیم قیصری/روز گذشته استانداری بوشهر اعلام‌ کرد...

پتروشیمی جم و اقدامات ارزشمند برای حمایت از آهوی جبیر

  آینه جم-ابراهیم قیصری/جبیر یکی از انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران است...

تشييع باشکوه شهید گمنام در شهرک‌ پرديس جم و ذ‌کر چند نکته‌

  آینه جم - ابراهیم قیصری/روز گذشته مراسم تشییع و تدفین شهيد گمنام در شهرک‌...

پیاده‌ رَوی اربعین؛ اَبَر رویداد حوزۀ سفر

    آینه جم-فرنگیس محمدی* «اربعین» ابر رویداد فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و...

جذب‌ ۲۴۰ نفر از طریق آزمون توسط پتروشيمی صدف عسلویه و ذکر چند نکته

    آینه جم؛ ابراهیم قیصری/ علی صفوی‌ مدیر عامل پتروشیمی صدف خلیج فارس گفته...

تصمیم اشتباه هیات وزیران و تعطیلی شرکت‌های متانول

    آینه جم: ابراهیم قیصری شرکت متانول کاوه دیر و چندين شرکت‌ پتروشیمی دیگر...

نکاتی پیرامون نظام نامه مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت ( بخش اول )

    آینه جم /ابراهیم قیصری- هفته گذشته توسط جواد اوجی وزير نفت نظام نامه...

بی برقي ؛ دومين دستاورد وزارت نفت برای شهرستان جم!

     آینه جم- ابراهیم قیصری/ درحالی‌که در يک دهه گذشته، بی آبی اولين موضوع...

روزهاي خوب آریاساسول؛ از مسئولیت های اجتماعی تا رکورد تولید و فروش

    آینه جم- ابراهیم قیصری/ یکی از شرکت‌های پتروشیمی فعال و صاحب نام در کشور...

زمینه‌های انسداد توسعه در ایران

    آینه جم؛ سجاد بهزادی- سال ۱۴۰۲ آغاز شده است و توسعه پایدار همچنان برای...

مطالبه‌ گنجاندن یک تبصره در برنامه هفتم توسعه؛درصدي از درآمدهای شرکت هاي زیرمجموعه نفت به مناطق میزبان اختصاص يابد

    آینه جم/  ابراهیم قیصری ؛ یکی از سندهای بالادستی که در کشور ما براساس آن...

گزارش تصویری

(تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران

(تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران

  (تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران باغ...

(تصاویر) زندگی عشایر فارس

(تصاویر) زندگی عشایر فارس

(تصاویر) زندگی عشایر فارس آینه جم-زندگی...

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل آینه جم-...

1297757582photo_201w8-10-03_18-35-52.jpg

«آینه جم»:بوشهر در دوران قاجاریه و به ویژه در دوران سلطنت ناصرالدین شاه به دلیل توجه ویژه ای که این شاه به خلیج فارس داشت در معادلات سیاسی و اقتصادی وی از اهمیتی ویژه برخوردار گردید. ارتباط بندر بوشهر با کرانه های جنوبی خلیج فارس و همچنین ابعاد اقتصادی این بندرِتاریخی اهمیت ویژه ای به آن داده و بوشهر را در کنار حضور و نفوذ دولت هایی چون انگلستان که کنسولگری خود را در این شهر دایر کرده بودند به یکی از کانون های مهم اقتصادی و سیاسی تبدیل نمود.

علاوه بر مواردی که حاکی اهمیت راهبردی این بندر داشت . ابعاد ارتباطی بندر بوشهر که در مقاطعی از دوران قاجاریه به خصوص دوران سلطنت ناصرالدین شاه است که بوشهر را به عنوان یکی از مهمترین مبادی های ورودی و خروجی زائران بیت الله الحرام مطرح می کرد. در این زمان با توجه به ناامنی های بوجود آمده که بیش از پیش راههای خشکی را تهدید می نمود، ناچارا راههای دریایی برای سفر به حج مورد توجه قرار گرفت.

از آنجا که مهمترین و معتبرترین آبراه ارتباطی خلیج فارس به آبهای بین المللی بوشهر بود این بندر از نظر مذهبی و زیارتی نیز جلب توجه می کند . در این زمان بوشهر به عنوان مهمترین مسیر ارتباطی در خلیج فارس مطرح گردیده مسیر به گونه ای بود که در ابتدا زوار در بوشهر سوار بر کشتی شده و سپس با گذر از آب های خروشان خلیج فارس به سمت دریای عمان و اقیانوس هند و یمن حرکت کرده و پس از آن به دریای سرخ وارد گردیده و از آنجا در بندر جده پهلو می گرفتند.استقبال زائران ایرانی از نقاط گوناگون ایران در دوران قاجار که از بیشتر نواحی ایران و نواحی چون ؛ قائن در خراسان ، خراسان ، فارس ، و نواحی مرکزی ایران به بوشهر صورت می گرفت به خوبی در گزارشات روزنامه ایران که از نخستین روزنامه های دوران قاجار بود منعکس گردیده است.

در گزارشات روزنامه ایران نقش کشتی ها و جهازهای انگلیسی،ایرانی و هلندی که وظیفه ی انتقال زائران را به مکه و مدینه بر عهده داشتند و همچنین سختی ها و مشقت هایی که زوار در این راه متحمل می شدند  به وضوح بیان شده است.یکی از دشوارترین کارها سوار و پیاده شدن از کشتی برای قرنطینه ای بود که با وجود شلوغی بیش از حد و سوار شدن بیش از ظرفیت کشتی تحمل ناپذیر بود.دشواری عمده ی این راه معطلی های فراوانی بود که مسافران در این بنادر چه در رفتن و چه در برگشتن از جده می بایست تحمل کنند تا کشتی از راه برسد.

سالهای 1290 هجری قمری تا سالهای پیش از مشروطیت را می توان نقطه اوج این نقل و انتقالات دریایی از طریق بوشهر دانست.

مسافرت از راه بوشهر به سرزمین حجاز علاوه بر اجر معنوی سود مادی خوبی نیز شامل حال تجار داخلی و خارجی مقیم بوشهر می گرداند. روزنامه ایران در گزارشی به این موضوع را تایید کرده است:"وکلای جهازات در بندر بوشهر می خواستند از یک نفر حاجی بیست و پنج تومان کرایه جهاز بگیرند.تاجر هولاندی [هلندی] با حاج قرار گذاشت که نفری پانزده تومان کرایه بگیرد و جهاز بسیار بزرگی اجاره کرد،وکلای جهازات خبر شده آن ها هم پانزده تومان قرار دادند." (روزنامه ایران،ش 434)

هزینه بالای کرایه کشتی ها و جهازات زیارتی در کنار نوسانات قیمت اجاره بهای آن بار مالی سنگینی را بر دوش زائران تحمیل نموده بود.

نکته قابل ذکر آنکه کنترل کشتی هایی که وظیفه جا به جایی حجاج را از مبدأ بوشهر به مقصد مکه و مدینه به عهد داشتند بر عهده ی نیروهای انگلیسی مستقر در بوشهر بود تا جایی که نیروهای انگلیسی مقرر نموده بودند که هر کشتی بیشتر از سیصد نفر حاجی نبایستی حمل نمایند.

در طی سفر دریایی گهگایی نیز حاجیان را خطرات مختلفی از جمله طوفان های دریایی و همچنین حملات دزدان دریایی نیز تهدید می کرد.در یکی دیگر از گزارشات روزنامه ایران به خوبی به این موضوع اشاره شده است:" چند روز قبل جهاز آتش موسوم به علم شیر از مکه معظمه می آمده و بار زیاد داشته،در نزدیکی مقسط به گل نشسته،چند روز بدین منوال بود.سارقین دریا مستحضر شده و به خیال غارت اطراف کشتی را احاطه کرده کاپی تن [کاپیتان] ساعتی و تفنگی تعارف رئیس سارقین کرده،تفنگ را قبول و ساعت را پس داده [است].هر چه کاپی تن [کاپیتان] کمک خواسته از آن ها که کشتی را حرکت دهند،مفید نیفتاده،تا شب پنجم،خیال سارقین به کلی صرف غارت کشتی و حاج شده،کاپی تن [ کاپیتان] هم پنچاه شصت تفنگ سوزنی بیرون آورده،به حاج داده که خود را حفظ نمایند و سارقین می گفتند که یا شما را غارت می کنیم یا هزار لیره فرانسه بدهید،تا کمک کنیم خلاص شوید.تا صبح کاپی تن [ کاپیتان] مهلت خواسته،شبانه بارها را به دریا انداخته،کشتی قدری سبک شده و لطف الهی شامل گردیده،آب دریا زیاد شده،کشتی را حرکت داده ،ولی سکان کشتی شکسته آن را طوری با طناب و غیره بسته،خود را به بوشهر رسانیدند. (روزنامه ایران،ش 349 ،1295،ص2)

[کد خبر:AJ26089]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه