آینه جم؛ هواشناسی استان بوشهر درباره طوفانی شدن خلیج فارس و تنش دمایی به دریانوردان و کشاورزان هشدار داد.

به گزارش آینه جم؛ معاون اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از اواخر وقت فردا سه شنبه با نفوذ تدریجی سامانه ناپایدار جوی به مناطق جنوب غرب کشور، سرعت وزش جریانات بر روی دریا به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد و با تداوم وزش آن چهارشنبه تا جمعه دریا به طور کامل مواج و طوفانی خواهد بود.

زهرا راستگو افزود: چهارشنبه به سبب وزش باد شدید و گرم جنوب شرقی دمای هوا به طور محسوسی افزایش می‌­یابد و سپس از پنج­شنبه با ورود توده هوای سرد و شروع وزش باد شدید شمال غربی دمای هوا به طور ناگهانی و قابل ملاحظه‌ای (حدود ۶ تا ۱۲ درجه) کاهش می‌یابد. روند کاهش دما تا شنبه ادامه خواهد یافت.

او ادامه داد: در این مدت سرعت وزش باد گاهی به بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

معاون اداره کل هواشناسی بوشهر با هشدار درباره ایجاد تنش دمایی و خسارت به مزارع، باغ‌ها، گلخانه‌ها و مرغداری‌ها عنوان و از فعالان حوزه کشاورزی خواست برای جلوگیری از خسارات احتمالی تدبیرهای لازم را در نظر بگیرند.

راستگو همچنین بیان کرد: از اواخر وقت فردا (سه‌شنبه) تا پایان دوشنبه به سبب وزش باد به نسبت شدید تا شدید، خلیج فارس به تناوب مواج خواهد بود. چهارشنبه و پنجشنبه احتمال وقوع تندباد‌های لحظه‌ای با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت، رگبار پراکنده باران و رعد و برق بر روی خلیج فارس پیش بینی می‌شود.

او افزود: وزش باد شدید با جهت جنوب شرقی اواخر وقت سه‌شنبه شمال خلیج فارس و چهارشنبه خلیج فارس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پنجشنبه وزش باد شدید با جهت شمال غربی در شمال و با جهت جنوب شرقی در مرکز خلیج فارس خواهد وزید، اما به تدریج از جمعه تا دوشنبه وزش باد شدید شمال غربی و گاهی تندباد لحظه‌ای همه سواحل استان را در بر خواهد گرفت.

معاون هواشناسی بوشهر با اشاره به اینکه در این مدت ارتفاع موج دریا از دو متر فراتر می‌رود، از دریانوردان خواست از تردد‌های دریایی غیر ضروری به ویژه از تردد شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی خودداری شود.

راستگو عنوان کرد: از پنجشنبه تا ظهر جمعه شاهد بارش پراکنده باران، گاهی رگبار باران و رعد و برق خواهیم بود و احتمال بارش تگرگ دربرخی نقاط مستعد هم وجود دارد. همچنین دمای هوا نیز به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

او با اشاره به آبگرفتگی موقت معابر عمومی، احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در برخی مناطق و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در این مدت، توصیه کرد: از توقف و تردد در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری و از صعود به ارتفاعات پرهیز شود.

معاون اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: از اواخر سه شنبه تا اواخر جمعه بر اثر وزش باد شدید تا خیلی شدید، افزون بر خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در برخی نقاط، احتمال شکستن درختان، آسیب به سازه‌های موقت و بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی وجود دارد که توصیه می‌شود تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید اندیشیده شود.

[کد خبر:AJ34999]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب