آینه جم: صبح یک روز تابستانی وارد بازار ماهی فروشان بوشهر شدیم. بازار به شکل محسوسی خلوت بود. مشتری ها یا نبودند و یا قیمت می گرفتند و دست خالی از بازار بیرون می رفتند.

به گزارش آینه جم؛ قیمت ماهی در بازار بوشهرخود را به شکل تاسف باری با دلار تطبیق داده است. ارزان‌ترین ماهی‌ها (خشار) کیلویی یک دلار! ماهی شیر نیز هر کیلوگرم 130 هزار تومان. ماهی های پرطرفدار نیز تا 240 هزار تومان قیمت داشتند.

ماهی فروشان می گفتند از روزی که قیمت دلار بالا رفت و پول ما ارزش خود را بیش ازپیش از دست داد صادرات آبزیان برای شناورهای صیادی بسیار پرجاذبه شد. دیگر کسی حاضر نیست ماهی خود را به بازار بوشهر برساند.

این قضیه باعث شده که عرضه ماهی در بازار بوشهر به صورت بی سابقه ای کاهش یابد. همین موضوع باعث افزایش تاریخی قیمت ماهی شده است.

کسبه بوشهر می گویند فروش آنها به کمتر از چهل درصد قبل از گرانی‌ها رسیده است. آنها می گویند چون فروش ماهی کاهش یافته هر روز مقداری ماهی روی دستشان می‌ماند.لذاسودی از فروش ماهی نمی برند.

ماهی فروشان می‌گویند دولت نه عزمی برای مقابله با صادرات غیررسمی ماهی دارد و نه کنترلی بر صادرات رسمی. نتیجه اینکه ماهی در بازار بوشهر به حدی گران شده که کسی نتواند آن را به خانه ببرد.

به نظر می رسد وقت آن رسیده که دولت جلو قاچاق ماهی را با عزم بیشتری بگیرد. از طرفی باید در حمایت از سفره مرزنشینان برنامه ریزی بهتری برای صادرات ماهی صورت بگیرد. بازایریان در همین رابطه می گویند می توان هر ماه ده روز صادرات را ممنوع کرد تا قیمت ماهی در بازار بوشهر از کنترل خارج نشود.

این که چقدر این اقدام شدنی است را ما نمی دانیم اما می دانیم که دولت باید به فکر سبد غذایی و سفره مرزنشینان باشد. نمی توان و نباید انتظار داشت که مردم بندرنشین در طول سال مزه ماهی به دهانشان نرسد. شاید بتوان در ماههای خاصی از سال صادرات را ممنوع کرد تا وفور آبزیان در بازار باعث کاهش قیمتها شود.

برپایه گزارش روابط عمومی اتاق اصناف بوشهر؛ در صورتی که یک برنامه مشخص و جامع در جهت حمایت از سفره مردم و فراوانی ماهی در بازار صورت نگیرد می توان ادعا کرد که حتی طبقه متوسط هم باید با ماهی خداحافظی کنند.

[کد خبر:AJ33372]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب