آینه جم:  ساکنان روستاهای شهرستان‌های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر می‌گویند: سارقان احشام در ماه‌های اخیر در این مناطق فعال شده و با دزدیدن دام‌ها خواب از چشم آنها ربوده‌اند.

به گزارش آینه جم ؛ در ماه‌های اخیر بطور مکرر از روستایی خبر می‌رسد که سارقان، احشام را که اندک سرمایه کشاورزان و دامداران خرد منطقه است، دزدیده و مشکلات زیادی برای روستائیان ایجاد می‌کنند.

به نوشته ایرتا، دامداران و کشاورزان این دیار که برخی از آنها همه دست رنج عمر و مایه امرار معاش آنها چند گاو و گوسفند است، باید هر شب استرس مواجهه با دزدان احشام را داشته باشند.

دامداران این مناطق اظهارداشتند: در ماه‌های اخیر دزدیده شدن احشام روستائیان توسط سارقان بر مشکلات آنان افزوده و با ضررهای میلیونی مواجه شدند.

آنان بیان کردند: با توجه به گرمی هوا و خستگی بیش ازحد دامداران در روزهای سخت طاقت فرسا سریال دزدی دام‌ها در روستاهای این مناطق گرفتاری هر روزه ساکنان است.

یکی از دامداران ساکن در یکی از روستاهای گناوه گفت: سارقان نه  تنها در نیمه‌های شب مبادرت به دزدی می‌کنند بلکه روزها نیز به سراغ احشام می‌آیند.

وی که خواست نامش در خبر فاش نشود، افزود:  در چند روز اخیر گوسفندان زیادی  از روستاهای تابعه این منطقه به سرقت رفته و  آنها را به شهرهای همجوار برده و به فروش می‌رسانند.

این دامدار با اشاره به اینکه سرقت احشام از روستاییان منطقه به معضل تبدیل شده‌است، ادامه داد: سارقان اطراف روستاها پرسه می زنند و به محض آماده شدن شرایط بلافاصله اقدام به سرقت احشام می کنند.

یکی دیگر از دامداران گفت: شب‌ها در روستا از ترس اینکه سارقان به دنبال سرقت گوسفندان باشند، خواب نداریم. وی اظهارداشت: هرچند نیروی انتظامی با خاطیان در این زمینه برخورد کرده‌است اما در شرایط حاضر دستگاه قضایی باید برخورد قاطع تری با دستگیرشدگان کند تا افراد فرصت طلب به خود اجازه ندهند که حاصل تلاش سالیان دامداران را به سرقت ببرند.

دامداران دیلمی نیز که خواستند نامشان در خبر برده نشود، گفتند: در سال گذشته در چنین موقعی ندین راس دام  از روستاه‌های کنارکوه، بنه خاطر، بیدو،  عامری، سیاهمکان و بنه اسماعیل به توسط دزدیده شد و امسال نیز در ماه‌های اخیر این اقدام را از سر گرفته‌اند.

آنان اظهارداشتند: باتوجه به مشکلات اقتصادی و کمبود امکانات، حضور سارقان سودجو مایه نگرانی و خواب را از چشم دامداران گرفته‌است.

روستائیان ضمن تقدیر از نیروهای  امنیتی و انتظامی منطقه  خواستار برخورد قاطع با سارقان احشام در این مناطق شدند.

بخشداران مرکزی گناوه و دیلم  سرقت احشام در روستاهای این شهرستان را تائید و پیگیری موضوع را در دستور کار دارند.

خدیجه دشتی بخشدار مرکزی گناوه گفت: در چند مدت اخیر سرقت احشام در برخی روستاهای بخش مرکزی انجام می‌شود که به نهادهای امنیتی گزارش و  درحال پیگیری برای شناسایی سارقان هستیم.

بخشدار مرکزی دیلم هم گفت: سرقت احشام در روستاهای شهرستان به اطلاع نیروی انتظامی و مراجع قضایی رسیده‌است و تاکنون یک سارق دستگیر شده‌است.

حسن باباحسنی افزود: دامداران باید نسبت به حفاظت و مراقبت از دام‌های خود دقت بیشتری داشته‌باشند و دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها در این زمینه پیگیری و اطلاع رسانی کنند.

بیش از ۲۰ درصد از جمعیت  ۱۴۰ هزارنفری شهرستان های گناوه و دیلم در شمال استان بوشهر در روستاها سکونت دارند.

[کد خبر:AJ33117]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب