آینه جم: بوشهر همواره یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری کشور در ادوار مختف تاریخی بوده است، اما به سبب محصور بودن در محدوده شهری، امکان توسعه نداشته و تنها راه گسترش آن در جزیره نگین طراحی شد.

به گزارش آینه جم؛ جزیره نگین بوشهر که دارای بیش از 450 هکتار است ظرفیت مهمی برای توسعه طرح‌های بندری و پسکرانه‌ای بندر بوشهر فراهم کرده است.

پایانه کانتینری، پایانه مواد فله مایع و پایانه چند منظوره سه پروژه طرح توسعه بندر بوشهر است که در جزیره نگین احداث خواهد شد.

پایانه کانتینری جزیره نگین ظرفیت 600 هزار TEU کانتینر خواهد داشت که با تکمیل آن بندر بوشهر بعد از بندر شهید رجایی به بزرگترین پایانه کانتینری ایران تبدیل خواهد شد و با تکمیل آن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر با رشد ۲ برابری، به ۱۵ میلیون تن کالا می رسد.

ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل برق‌رسانی، پل و جاده دسترسی، لایروبی کانال برای دسترسی به عمق مناسب و احداث دروازه و ورودی بندر نگین ازجمله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در بخش زیربنایی بندر نگین بود که در بخش راهسازی، کار شروع شده، اما با توجه به حجم بالای پروژه، به نظر می رسد زمان طولانی جهت بهره برداری از جاده اختصاصی این جزیره متصور است و هم اکنون از جاده معروف به صدرا جهت دسترسی به جزیره نگین استفاده می شود.

با توجه به بهره برداری از فاز یک این جزیره، برای اولین بار نخستین کشتی با  ۲۰ هزار تن خاک فسفات در اسکله بندر نگین پهلو گرفته و با تخلیه آن شاهد تردد روزانه بیش از ۱۵۰ کامیون از جاده معروف به صدرا هستیم؛ جاده ای بسیار کم عرض که وضعیت روکش آن بسیار نامناسب است و سال ها از عمر آسفالت آن می گذرد.

از این رو با توجه به این حجم رفت و آمد، خطرات بسیار زیادی متوجه رانندگان است و ضروریست به وضعیت جاده دسترسی به جزیره نگین رسیدگی فوری شود.

با توجه به طولانی شدن روند احداث جاده اختصاصی بندر نگین، ضرورت دارد مدیریت ارشد استان، مدیران بندر و اداره کل راه و شهرسازی برنامه ریزی جهت افزایش عرض جاده موجود یا دست کم روکش آسفالت (که ابتدایی ترین کار جهت افزایش ایمنی این جاده باشد) با فوریت در دستور کار قرار دهند.

قطعا ورود محموله خاک فسفات به بندر بوشهر اتفاق بزرگی در مسیر رونق تجاری و اقتصادی بوشهر محسوب شده و زمینه توسعه بیش از پیش استان و اجرای طرح های اشتغال زایی را فراهم می کند. از این رو جزیره نگین که قرار است دومین‌پایانه تخلیه و بارگیری کشور شود و میزبان  کشتی های بزرگ باشد، باید به سرعت زیرساخت های اصلی آن که حمل و نقل و جاده دسترسی است مهیا شده و سریعتر به وضعیت نامناسب جاده دسترسی به آن رسیدگی شود، قبل از آنکه اتفاق ناگواری به دلیل تردد کامیون ها در این جاده رخ دهد.

[کد خبر:AJ33055]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب