آینه جم : معاون اجتماعی پلیس فتا در خصوص مشخصههای پیامک های کلاهبرداری و مهندسی اجتماعی افراد سودجو برای دسترسی به اطلاعات حساب بانکی توضیح داد.
به گزارش « آینه جم »؛ سرهنگ رامین پاشایی، به رصد پلیس فتا در فضای مجازی پرداخت و اظهار داشت: ثبت نام در طرح های معیشتی، عیدی و اختصاص سهمیه بنزین به مسافربرهای عمومی و اینترنتی و مواردی از این قبیل از جمله موضوعاتی بوده که توجه کلاهبرداران فضای مجازی را به خود اختصاص داده است و پیامدهایی در این باره برای هموطنان ارسال کرده است.
وی تصریح کرد: دو نکته اساسی وجود دارد که اگر مردم به آن توجه کنند میتوانند از خطر کلاهبرداری اینترنتی ایمن باشند؛ اول آن که افراد کلاهبردار با خط های عمومی اپراتورهای مختلف پیام میدهند در صورتی که نهادها و دستگاه ها اگر بخواهند پیامی به هموطنان بدهند پیام مذکور در قالب شماره تلفن پوششی که عمدتاً نام سازمان، بانک یا ارگان در بالایش نوشته شده، اقدام میکنند.
وی افزود: اگر هر پیامی از شماره های عمومی، به افراد واصل شد بدانند قطعاً کلاهبرداری است؛ همچنین اگر در پیامک ها افراد را به سایت های مختلف هدایت کرده و برای ثبت نام درخواست وجه کردند هموطنان باید آگاه باشند چرا که در ادامه سودجویان با دسترسی به اطلاعات حساب بانکی حتماً از حساب آن ها برداشت غیرمجاز خواهند کرد.
معاون اجتماعی پلیس فتا به الزام رمزهای یک بار مصرف اشاره و اظهار داشت: برای فعال سازی رمز یک بار مصرف حتماً افراد به سایت خود بانک ها مراجعه کرده و رمزها را فعال سازی کنند.
سرهنگ پاشایی گفت: با اعمال رمزهای یک بار مصرف قطعاً دست افراد سودجو از حساب افراد کوتاه میشود، بنابراین مجرمان به فکر شگردهای جدید هستند که از آن جمله دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن و سرقت اطلاعات حساب های آن ها است. بنابراین افراد دقت داشته باشند که تمام مراحل فعال سازی رمزها را خودشان انجام داده و به هیچ عنوان به کسی اعتماد نکرده و رمز و پسورد خود را افشا نکنند.
وی با تأکید دوباره بر این مطلب که پیامک های کلاهبرداران در سه دسته ترغیب، تهدید و تشویش دسته بندی میشود از هموطنان درخواست کرد که همواره اخبار را از خبرگزاری ها و رسانه های موثق دریافت کرده و به هیچ عنوان به پیام های غیررسمی توجه نکرده و هنگام بارگذاری اپلیکیشن ها، آن ها را از منابع رسمی دریافت کنند.
[کد خبر:AJ31081]