آینه جم: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: دیالیز از جمله عوارض فشارخون بالا در بیماران کلیوی است.

به گزارش «آینه جم» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سعید کشمیری افزود: در استان بوشهر ۵۰۰ نفر بیمار دیالیزی وجود دارد که بیشتر این افراد به دلیل ناآگاهی از میزان فشارخون خود مبتلابه بیماری کلیوی شده‌اند و اکنون باید سه بار در هفته و هر بار چهار ساعت را زیر دستگاه دیالیز سپری کنند.

وی تصریح کرد: مرحله اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا همزمان با سراسر کشور از ۱۸ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر فشارخون را بیماری نهفته، خاموش و شایع عنوان کرد و ادامه داد: در استان بوشهر از هر چهار نفر یک نفر فشارخون دارد که به همین دلیل وزارت بهداشت تصمیم گرفته در بسیج ملی کنترل فشارخون تمام افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار را سنجش کند.

کشمیری میزان جمعیت مراجعه‌کننده در این طرح را ۲۵۰ هزار نفر پیش‌بینی کرد و گفت: جمعیت بالای ۳۰ سال در استان بوشهر حدود ۵۰۰ هزار نفر است که در این طرح پیش‌بینی می‌شود نصف این جمعیت معاینه، و برای کنترل بیماری خود به مراکز درمانی و مراجع بالاتر ارجاع داده شوند.

وی یادآور شد: داشتن تحرک بدنی، کاهش وزن، تغییر در سبک زندگی و مصرف کم‌نمک در کنترل این بیماری حائز اهمیت است و باید خانم‌های خانه‌دار و آشپز‌های آشپزخانه‌های صنعتی میزان استاندارد مصرف نمک را رعایت کنند، زیرا در غیر این صورت بیماری فشارخون در جامعه افزایش می‌یابد و این عوارض می‌تواند در بلندمدت بر روی قلب، مغز، کلیه و چشم تاثیر جبران‌ناپذیری بگذارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: هم استانی‌ها می‌توانند برای بررسی وضعیت فشارخون خود به‌ همه مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

[کد خبر:AJ28581]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب