حسین بردستانی

جناب آقای دکتر روحانی؛ رییس جمهوری اسلامی ایران به استان زرخیز بوشهر جایی که فقر و ثروت در نهایت عمق خود، یک ماندگاری مسالمت آمیزی دارند، خوش آمدید.

این‌بار نیز به نیت افتتاح مگا پروژه های بزرگ نفتی ایران به این سرزمین قدم می گذارید اما اینکه پروژه ای افتتاح شود و حق مسلم مردم محروم جنوب استان بوشهر از آن پروژه، فقط بکارگیری چند کارگر و آبدارچی باشد، این نمی تواند به معنای مطالبه مردم جنوب استان باشد!

 

جنوب استان، تبدیل به محلی برای اجرای پروژه های بزرگی از صنعت نفت و گاز و پتروشیمی شده اما زیست بوم منطقه، دریا و در یک کلام سلامت کامل مردم و محیط زیست منطقه را با تهدید جدی مواجه کرده است. بر همین اساس، ضروری می نماید مطالبی چند در این خصوص بعنوان مطالبه مردمان این حوزه، از نظر بگذرانیم:

۱ توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای از جمله تکمیل باند دوم اتوبان جم به فیروزآباد، جاده جم به ریز، احداث اتوبان ساحلی دیّر به بوشهر و در سطح وسیع تر آن، احداث بزرگراه بوشهر به بندرعباس و با نام " بزرگراه پایتخت انرژی ایران"

۲ ساخت یک بیمارستان بزرگ و مجهز نه تنها برای مردمی که پروژه های نفتی، سلامت آنها را به خطر انداخته اند، بلکه حداقل برای خدمات و سرویس دهی به هزاران کارمند و بخصوص جامعه کارگری است که برای درمان خود پناهی ندارند و مجبورند برای درمان خود و خانواده مسافت زیادی را برای رسیدن به مراکز درمانی در استان های همجوار طی نمایند.

۳ به دلیل مدیریت ضعیف و رها کردن رسالت اصلی منطقه ویژه در جذب سرمایه گذار بالاخص برای توسعه و ایجاد صنایع پایین دستی گاز و پتروشیمی و کمک به اشتغال و معیشت مردم، یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه همین مهم است.

۴ نظر به بی توجهی محض دولت و شرکت ها به مطالبات و معیشت کارکنان و کارگران، لازم است دولت برای این قشر از مردم که در خط مقدم جهاد اقتصادی هستند و خودشان کمترین سهم و بیشترین میزان آلودگی را تحمل می کنند، توجه ویژه مبذول نماید. شاید اگر بگوئیم؛ کارگر از ماحصل کارش، پول خون خود را هم نمی گیرد به بیراهه نرفته ایم و همواره قشر کارگر پایتخت انرژی ایران از داشتن یک سندیکای مطالبه گر یا یک قرارداد شغلی متحد الشکل بی بهره بوده است.

۵ با توجه به وضعیت کم آبی در کشور و ضرورت توجه ویژه به این موضوع، رسیدگی به وضعیت آب آشیامیدنی شیرین و پایدار، از دیگر مطالبات مردمی جنوب استان بوشهر است که بر روی گنج و تولید اول کشور زندگی می کنند اما روزگار بسیار اسف باری دارند...

با توجه به موارد یاد شده، امید است مقام عالی دولت، سفری متفاوت از سفرهای پیشین خود داشته باشد و در آستانه بیست و نهم اسفند و سالروز ملی شدن نفت، با دستور تدوین لایحه ای خاص و پیگیری تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، سهمی متفاوت از درآمد حاصله از گاز و پتروشیمی را در راستای معیشت مردم استان بوشهر رقم بزند.

تا آن زمان و برای امروز، با دستوری اکید به صنایع گاز و پتروشیمی، سهم صنایع ذکر شده را در فقر زدایی از چهره منطقه و مردم محروم خواستار شوند.

[کد خبر:AJ27792]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب