46234404761.jpg

 

آینه جم: همزمان با گرانی و کمبود روغن های خوراکی در بوشهر، از اقدامات ستاد تنظیم بازار خبری نیست؛ درحالی که در برخی استان ها سهمیه روغن با نرخ مصوب جهت مصارف خانوار پیش بینی شده است.

به گزارش اینه جم؛ طی هفته اخیر در بازار بوشهر کمبود روغن خصوصا برای پخت و پز به چشم می آید، طوری که بررسی های میدانی از کمبود روغن در خرده فروشی ها حکایت دارد و پاسخ مغازه داران درخصوص حل مشکل فقط یک کلام است: «نمی دانیم.»

اما در فروشگاه های بزرگ که از انبارهای بزرگ برخوردارند وضعیت متفاوت است؛ در این فروشگاهها روغن پخت و پز و سالاد وجود دارد اما تعداد آن محدود است و برخی از آنها بیشتر از 2 بطری روغن نمی فروشند.

این اتفاق جولان سایر روغن ها را در فروشگاهها بیشتر کرده، از جمله روغن زیتون و یا روغن های مخصوص سرخ کردن غذا که قیمت گرانتری دارند.

گفتگوی خبرنگار این رسانه با برخی مغازه داران نیز از گلایه آنها بابت توزیع نشدن روغن توسط شرکت ها یا کاهش قابل توجه میزان آن حکایت دارد.

محمدی که در خیابان نادر بوشهر مغازه عمده فروشی دارد، می گوید: دو هفته است که برند روغنم موردنظر به دست ما نرسیده، خرید از واسطه ها هم چون با قیمت بالاتر از شرکت می باشد مقرون به صرفه نیست.

به گفته وی، اگر شرکتی هم حاضر به فروش روغن نباتی باشد، آن را به شرط خرید اجناس جانبی می فروشد، یعنی اگر قرار است روغن را بفروشند، باید اجناسی که روی دست شان مانده را هم سفارش دهیم.

از طرفی، شرکت های تولیدکننده روغن معتقدند: تخصیص نیافتن ارز دولتی برای واردات مواد اولیه به چالش اصلی این صنعت مبدل شده است.

همین مشکل باعث شد ستاد تنظیم بازار در تیرماه امسال نرخ روغن ها را بین 12 تا 14 درصد بالا ببرد؛ ولی تولیدکنندگان این میزان افزایش را در برابر هزینه بالای تولید کافی ندانسته و به گفته توزیع کنندگان، رشد قیمت ها بیش از آن مصوبه بوده است.

از این رو، تولیدکنندگان خواستار افزایش مجدد نرخ روغن و به گفته آنها واقعی شدن قیمت این کالا هستند.

همه این اتفاقات در شرایطی است که مردم در این گرانی و کمبود دست تنها به نظر می آیند و خبری از فعالیت موثر ستاد تنظیم بازار استان نیست؛ دست کم مشابه برخی استان ها که سهمیه هایی برای روغن خوراکی خانوار پیش بینی شده و مواد اولیه آن در اختیار شرکت های داخلی جهت فراروری و سپس توزیع در آن استان قرار گرفته است.

 

 

* خلیج فارس

[کد خبر:AJ34041]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب